FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

BMW 2002 TI Alpina




V době, kdy beze zbytku platilo heslo "Zatáčku lze projet pomalu, rychle a s BMW" se v mistrovství Evropy, v závodech do vrchu a i v rally proháněla hejna BMW 2002 TI. V okruhovém mistrovství startovaly i tovární posádky (jezdci Quester, Hahne, Basche, Huber aj.), ale většina týmů využívala služeb ladičské firmy a závodní stáje Alpina. V mistrovství Evropy cest. vozů jim konkurovaly pouze Porche 911 bez tovární podpory a po té, co se továrna soustředila na vývoj BMW 2800 CS začal 2002-ky porážet špičkově vypiplaný Ford Escort Twin Cam.


Do programu Brněnského závodu z roku 1970 připravil ing. Jiří Rosický (sám aktivní jezdec na Alfě Romeo GTA 1300) velmi pěkné perové kresby většiny vozů startujících v roce 1969, doplněné technickými parametry. Zde jsou pro tovární BMW 2002:
Motor: řadový čtyřválec skloněný doprava. Litinový blok, hlava z lehké slitiny, rozvod OHC, chlazení vodou. Obsah 1990 ccm, kompresní poměr 11:1, výkon 205 k DIN. Nepřímé vstřikování benzínu Kugelfisher.
Převodné ústrojí:pětistupňová převodovka, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál.
Karoserie a podvozek: samonosná ocelová karoserie, všechna kola nezávisle zavěšena a odpružena šroubovými pružinami. Kotoučové brzdy s podtlakovým posilovačem na všech kolech.
Rozměry: délka 4230 mm, šířka 1690 mm, výška 1380 mm. Rozovr 2530 mm, rozchod vpředu i vzadu 1348 mm. Obsah nádrže 100 l. Kola 13".
Váha: 880 kg.
Max. rychlost: 220 km/h.


Zde stojí za povšimnutí, že tyto vozy měly 4,3 kg váhy na 1 koně výkonu, což byl lepší parametr, než u konkurenčního a v maximálce rychlejšího Porsche 911. Výkon se v průběhu let neustále zvyšoval. V roce 1975 měly okruhové verze Alpina s hlavou motoru od tuningové firmy Schnitzer 275 k při 9200 ot./min. a vrchařský speciál v úpravě Schnitzer H. Lessinga měl rovných 300 k.

U nás s vozem BMW 2002 jezdil nejdříve na soutěžích, později i na okruzích a do vrchu, pilot Zdeněk Halada z PAMK Klatovy. Jím připravený vůz s využitím některých dílů Alpina dosahoval v letech 1971 - 1979 postupně 175 až 190 koní (seriově 120) a patřil k tomu nejlepšímu, co u nás mimo tovární škodovky jezdilo. Neověřenou informací je, že tento vůz v současné době jezdí Michal Sum v rally veteránech - barevný obrázek nahoře.


Všech vozů BMW 2002 TI (mimo verze turbo) bylo v letech 1968 - 75 vyrobeno 385 186.
Prameny: programy ME Brno 1969-1971 a 1975, programy závodů do vrchu Brno 1971 a Ecce homo 1973, Čížek Z.: Grand Prix Brno, ročenka Grand Prix Sport 1974, vlastní fotografie