FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Austin-Healey Sprite Mk 1



Pro méně majetnou klientelu, která si nemohla dovolit "Big Healey" (A.H. 3000), byl určen malý Sprite. Toto kouzelné autíčko, dvoumístný roadster, navrhnul designer Gerry Coker. Ke svým žabím očím přišlo díky platné normě o umístění světlometů na americkém trhu a dostalo tak do vínku zajímavý vzhled i přezdívku Frog-eye. Vůz byl vyráběn v letech 1958-1961 v celkovém počtu 48987 ks.
Aby byl vůz dostupný pro všechny zájemce o sportovní svezení, je poskládán z řady seriových komponentů - motor je koncernový A35, ze serie pochází také převodovka a přední odpružení. Kromě výrobní láce (vůz se prodával za 690 liber, což byla asi polovina ceny průměrného sportovního vozu) se zároveň získala i osvědčená spolehlivost, životnost a dostupnost náhradních dílů.



Motor je malý čtyřválec s rozvodem OHV, který při vrtání a zdvihu 63 x 76 mm má objem 948 ccm. Palivo mixují dva karburátory SU. Motor v serii dával při stupni komprese 8,3 výkon 43 k při 5200 ot./min., kroutící moment 71 Nm při 3000 ot./min. Převodovka je čtyřstupňová s řadící pákou na skříni převodovky, 2-4 stupeň synchronizovány. Pohon (jak jinak u anglické sportovní klasiky) zadních kol.


Základní konstrukci vozu tvoří ocelový lisovaný tvarový podvozek, který je doplněn svařovaným rámem a dalšími ocelovými komponenty. Přední náprava má nezávisle zavěšená kola na trojúhelníkových ramenech s vinutými pružinami, zadní náprava je tuhá, odpružená čtvrteliptickými listovými péry. Brzdy hydraulické bubnové na všech kolech.
Vnitřní výbava vozu postrádala jakýkoliv náznak pohodlí, což neslo jedinou výhodu, malou váhu celého vozu - 650 kg. Rozvor náprav je 2032 mm a svými vnějšími rozměry 3493 x 1346 x 1264 mm je předurčen na parkování ve stojanu na kola. Pneumatiky rozměru 4,50 - 13. Standardně byla dodávána plátěná střecha, ale šlo pořídit i střechu hardtop, připínanou vnějšími pákovými zámky.





Maximální rychlost seriového vozu byla inzerována 130 km/h, zrychlení z 0-100 km/h trvalo dobrých 21 vteřin.

Vůz byl obdařen velmi dobrými jízdními vlastnostmi a tak se stal častým nářadím pro klubové závody. Velký kus práce na jeho propagaci udělali manželé Stirling a Patt Mossovi. Pro okruhové závodění se sundávaly nejen obě střechy, ale často i přední sklo. Běžně se dal motor vyladit bez problémů s životností na 48 koní.
Na obrázcích je krásně restaurovaný exemplář, se kterým startuje Zdeněk Vondrák v závodech do vrchu historických vozů (žluté coupé). Vzhled závodního roadsteru reprezentují obrázky zeleného vozu Zbyňka Veselého, který je údajně osazen motorem 1600 ccm. Seriový Sprite měl vpředu nárazník a vzadu svislé nárazníkové členy. Kapota se otvírala i s maskou odklopením dozadu (v závodní úpravě je odnímatelná zcela mimo vůz). Později tento typ následovaly přepracované Mk2 a další, ale ty už rozhodně nedisponovaly tak osobitým vzhledem.




Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, vlastní fotografie, Willson Q.: Legendární sportovní auta