FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Československé automobilové soutěže 70. let - 1. část


Mám-li předznamenat 70. léta historie naší (respektive Československé) rallye, mají několik charakteristických rysů. Pro všechny naše a zejména tovární jezdce je po celé desetiletí etalonem jejich schopností Nor Johny Haugland, startující od roku 1972 jako smluvní jezdec AZNP.
První polovině této dekády dominuje u nás "modrá legenda" - Alpina v rukách Vladimíra Hubáčka, druhou polovinu přebírá jiná legenda, Škoda 130 RS.
Kontakt fanoušků rallye sportu s komunisty zapovězeným zahraničím obstarává slavná Rallye Vltava a posléze zejména Barum a Škoda Rallye. Díky těmto soutěžím u nás bylo možné vidět takové piloty, jako byli Waltr Röhrl, Sandro Munari, Franz Wittmann, Svensson, Hauck a řada dalších především z rakouské a německé špičky.

Na rok 1971 slíbila AZNP Mladá Boleslav vyrobit 60 vozů skupiny A2, z nichž 30 ks mělo být k dispozici domácím jezdcům. Ti si je mohli (samozřejmě se souhlasem ÚAMK ČSSR) koupit za 78 500 Kč. Zároveň v tomto roce byly homologovány Škodovky skupiny A1 (seriové cestovní vozy) s dvojitým karburátorem, takže výkon stoupnul o 10 koní na 65.
Pro sezónu bylo vydáno 250 licencí I. a II. výkonnostní třídy a přes 400 licencí III. VT.
Mistrovství republiky sestávalo ze tří soutěží: Rallye Praha, Tatry a Jeseníky.
V jednotlivých třídách bylo takové konečné pořadí:


A1 1000   A1 1150   A1 nad 1150  
1 Srnský Josef, Škoda 1000 MBG 1 Mach Jan, Renault 8 Sport 1 Halada Zdeněk, BMW 2002 Ti
2 Blahna Václav, Škoda 1000 MBG 2 Šimek Karel, Škoda 110 L 2 Spálenka, Renault 8 Gordini
3 ing. Popílka 3 Pasch Vilém, Renault 8 Gordini 3 Malina, Alfa Romeo GTAJ
4 Pavlík Leo 4 Pazdera, Škoda 110 L 4 Polívka
5 Císař Antonín, Škoda 1000 MBG 5 Šlapáček, Škoda 110 L    


A2 600   A2 1000   A2 1150  
1 Čáslavka Miroslav, Trabant 601 1 Žíd Milan, Škoda 100 Rallye 1 Červa Jiří, Škoda 110 L
2 Trojan Karel, Trabant 601 2 Vodseďálek Miloš, Škoda 100 Rallye 2 ing. Rosický Jiří, Škoda 110 L
3 Čihák, Trabant 601 3 ing. Bold Petr, Škoda 100 L 3 Válek Zdeněk, Škoda 110 L
4 Krysl, Trabant 601 4 Dolejš Antonín, Škoda 100 Rallye 4 Šrámek Miloš, Škoda 110 L
5 Trojan Zdeněk, Trabant 601 5 Černohorský Petr, Škoda 1000 MBG 5 Chlustina Václav
6 Treybal Zdeněk, Honda 600 G 6 Plíčka 6 Jelínek Jaroslav, Škoda 110 L
7 Kučera, Trabant 601 7 Svoboda Jaroslav, Škoda 100 Rallye 7 ???
8 Dřevo, Trabant 601 8 Diblík 8 Pavlík Leo, Škoda 110 L
    9 Molnár 9-10 Janek Dalibor a Jakeš Milan
    10-11 Zink Reinhold a Šafránek    


B6 5000 určeno jen pro 1. a 2 VT  
1 Hubáček Vladimír Renault 12 Gordini / Apline 1600 S
2 Ponec Zdeněk Renult 8 Gordini / Renault 12 Gordini
3 Mrázek  
4 Černý  
5-6 Hák Miroslav Saab 96 V4
  Rejman Jan Škoda 1000 MB Speciál
7 Janeček  


Československá reprezentace dokázala v Alpské soutěži, kterou vyhrál Andersson na Alpině, obsadit 7., 8. a 9. místo (Haugland, Horsák, Žíd). Na jednu z rallye ME - Wiesbaden dostal večer před odjezdem na soutěž Vladimír Hubáček od továrny starší Alpinu 1600 S. Dokázal si na ni bleskově zvyknout a ihned svedl nádherný souboj o prvenství s Warmboldem na BMW 2002 Ti, který rozhodl zhasnutý motor Alpiny. Hubáček klesl z 1. místa na šesté. Soutěž nakonec vyhrál třetí vzadu - W. Röhl na Capri 2600 RS, protože i Warmbold měl problémy s vozem po lehké havárii.
Naši prestižní soutěž - Rallye Vltava vyhrál překvapivě Milan Žíd s pouze litrovou Š 100 Rallye, všichni hlavní favorité vypadnuli (Zasada, Hubáček a Brunclík na prototypu Š 100 - 1500). Z několika dalších zahraničních startů stojí za zmínku výkon J. Jelínka, který byl nejrychlejší na rychlostních zkouškách Jugoslávské rallye.

Kalendář soutěží 1972 byl výrazně bohatší oproti 1971. Mistrovství republiky tvořilo 5 soutěží: Rallye Bohemia, Barum Rallye, Rallye Slovensko (Nitra), Rallye Tatry a Rallye Jeseníky. Mimo to v republikovém mistrovství se jely 4 soutěže - Tábor, Bílá labuť, Přerov a Lovosice a i ty měly velmi slušně obsazené startovní listiny (např. noční Bílou Labuť vyhráli v jednotlivých třídách Halada, Bold, Vodseďálek, Trojan a Svoboda), startovali dále tovární Jelínek a Šedivý. V kalendáři figurovalo ještě 11 oblastních soutěží. Sporadicky obsazenou třídu B5 5000 v tomto roce posílily nové vozy Š 120 S, které zatím kvůli objemu motoru nezapadly do žádné třídy A2.



V Poháru zemí socialistického tábora družstvo ČSSR neobhájilo prvenství a díky neúčasti na několika soutěžích obsadilo až 4. místo. Zahraniční reprezentace byla z neznámých důvodů obecně v tomto roce slabší a tak alespoň značku Škoda reprezentoval J. Haugland. Díky úspěchu severských posádek se Škodovkami na RAC Rally v Anglii (přesto, že Haugland vypadnul) znamenal objednávku 60 vozů verze Rallye od britského dovozce. Ta nebyla samozřejmě v dobře plánovaném hospodářství realizovatelná.
V mistrovství republiky byla jako nejhezčí soutěž hodocena Jesenická. Čtyři z pěti mistrovských soutěží vyhrál absolutně Hubáček, pátou - Tatry - proti němu nasazený M. Žíd se Š 120 S.

Pořadí v MR 1972:

Třída/Pořadí Jezdec Vůz Bohemia Barum Nitra Tatry Jeseníky celkem
A1 1150
1 Mach Jan Renault 8 Sport 15 15 15   15 45
2 Ošťádal Zdeněk Renault 8 Sport 5 5   12 10  
3 Udlínek František Škoda 110 R 10 10   12    
A2 600
1 Čáslavka Miroslav Trabant 601 15 15     12 42
2 Trojan Karel Trabant 601   12     15 42
3 Kyjánková Hana Trabant 601            
A2 1000
1 Šimek Karel Škoda 100 Rallye vyp 12 vyp 15 15 42
2 Vodseďálek Miloš Škoda 100   15     10 42
3 Konečný Škoda 100            
A2 1150
1 Srnský Josef Škoda 110 R Coupé 10 10     15  
2 Kapras Karel Škoda 110 L 12 12        
3 Blahna Václav Škoda 110 L       15    
B5 5000 + absol.
1 Hubáček Vladimír Alpine 1600 S 15 15 15   15 45
2 Žíd Milan Škoda 120 S 12 10   15 12 39


V článku z počátku roku 1973 se ptá Dalibor Janek "Quo vadis?" Pozastavuje se nad způsobem určování reprezentace a diví se, proč nemohou alespoň na území soc. tábora startovat i individuelně přihlášené posádky a vše organizuje ÚAMK. Protestuje také proti zrušení skupiny A1 v mistrovství ČSSR a poukazuje na to, že jezdec, který postoupí z takové skupiny do MR a musí přestavět vůz do A2, potřebuje na díly cca 40000,- Kč. S odstupem času k tomu poznamenávám, že určité tlaky na vznik a zánik skupin vyvíjela Škoda a zajišťovala si tak monopol na vítězství. V A1 se jí to dlouhodobě nedařilo díky skvělým výkonům Jana Macha s vozy Renault 8 Sport a Fiat 128 Coupé.
Po určitých nejasnostech zůstal v platnosti model kalendáře z roku 1972 a tak naštěstí první soutěž roku - Šumava - nemusela být bodována, protože na sněhu doklouzalo jen 8 posádek. Moc se jim na tomto povrchu nevedlo, na rozdíl od Hauglanda, který virtuozně dojel 8. na MS ve Švédsku a 15. na Hanki Rally.


V prvních dvou soutěžích se příliš nedařil Trojanův přechod z Trabantů na Wartburga a v obou soutěžích jej roztřískal. Ve zbytku sezóny se uklidnil a patřil ke špičce třídy.
Na Barumce, která se poprvé jela s mezinárodní účastí, se objevil prototyp Coupé z Kvasin s nižším sklem a hliníkovými panely, který vedl ing. Šedivý. Další verzi s motorem 1600 OHC před zadní nápravou zkoušel v Košicích Horsák, ale bylo konstatováno, že otočený motor dává vozu podivné vlastnosti. V každém případě se tak postupně rodil unikátní projekt 180 RS.
Zatím stále nejtěžší soutěž u nás byla Rallye Vltava a ročník 73 měl obzvlášť silnou jezdeckou sestavu. Na prvních dvou místech Walter Röhrl (Asona) a Munari (Lancia HF), z našich nejlepší čtvrtí Jelínek / Kvaizar na Š 120 S. Hubáček sváděl boje s Munarim o druhou příčku, ale porucha chlazení před poslední, 46. RZ, jej vyřadila z druhého místa.



Po poslední soutěži MR v Přerově znalci vysoce hodnotili vývojový pokrok Leo Pavlíka, oceňovali jeho dravost a snahu naučit se severský styl. Předpovídali mu dobrou budoucnost.
Bohužel se v tomto roce nedařilo udržet dost vozů ve třídě B5 5000 a tak nebyl vypsán mistr.
V jednotlivých třídách se v roce 1973 umístili:
A1 1150: 1. Mach Jan, Renault 8 Sport a Fiat 128 Coupé; 2. Brotánek Zdeněk, Fiat 128 Coupé; 3. Udlínek František, Škoda 110 R
A2 600: 1. Kročil M.; 2. Hron Ivan; 3. Čáslavka Miroslav; všichni Trabant 601
A2 1000: 1. Šimek Karel, Škoda 100 L; 2. Trojan Karel, Wartburg 353; 3. Diblík, Škoda 100 L
A2 1150: 1. Srnský Josef, Škoda 110 R; 2. Blahna Václav,; 3. Kapras Karel, oba Škoda 110 L
A2 1300: 1. Žíd Milan; 2. Dolejš Antonín; 3. Horsák Oldřich; 4. Pavlík Leo; všichni Škoda 120 S
Absolutní pořadí (nevypsáno): 1. Hubáček Vladimír, Alpine 1600 S; 2. Horsák Oldřich, Škoda 120 S a 1600 R; 3. Žíd Milan, Škoda 120 S; 4. Ponec Zdeněk, Renault 12 Gordini; 5. Šimek Karel, Škoda 100 L.


V úvodu sezóny 1974 se z článku Dalibora Janka "Na výzvědách v AZNP" dovídáme, že slavní tovární jezdci Škoda normálně pracují při výrobě vozů v platových třídách D6 až D8 (běžné platy vyučeného dělníka s praxí) a např. Jaroslav Bobek za absolutní vítězství v závodu do vrchu Hronov obdržel odměnu 500,- Kč. Autor srovnává tuto situaci s postavením fotbalistů a hokejistů, jejichž osobní přítomnost na pracovišti není vyžadována a jejich platové zařazení je mnohem vyšší.
Když už byly zmíněny peníze, sezóna 1974 dala účastníkům MR pořádně finančně zabrat. Celkem 6 soutěží v kalendáři a mezi nimi i mezinárodní Barum a Škoda, které byly až 2,5x delší než normální 500 km dlouhý mistrák. V tomto období se jely ještě přejezdy mezi RZ-tami jako trať na stanovený vysoký průměr (až 85 km/h), což vedlo např. ve třídě Trabantů k naprosté technické likvidaci motorů. A 20 bodů z takové soutěže se nedalo srovnat s 20 body z jiné.
Bez nadsázky lze kostatovat, že rok 1974 byl sezónou Václava Blahny. Přestoupil ze třídy 1150 do továrnou našlapané třídy 1300 a zvítězil! Vyhrál třídu na Barum Rallye, v Tatrách, druhý byl v Košicích a dojel všechny soutěže s nejhorším 4. místem na úvodní Bohemii. V absolutním pořadí dominoval tradičně Hubáček, který vyhrál 5 soutěží, na šesté do počtu - Barumce - prorazil převodovku a odstoupil z 1. pozice. Továrna již od Barumky proti němu nasadila 2 nové Škody 200 RS, tentokrát ještě pod názvem Škoda Super Sport, protože premiéra se měla odehrát na domácí Škoda rallye, ale dlouho si jich diváci neužili. Horsákovi odešel tlak oleje a ing. Šedivý havaroval. Téměř bez treninku a s novým spolujezdcem vyhrál teprve 23-letý W. Hauck na Carreře (250 k).


V následující Škoda Rallye nasadila továrna oficiálně 3 vozy Škoda 200 RS proti Alpině Hubáčka, ale ani to nestačilo. Horsák i Srnský byli na okruhu a i po 2. RZ rychlejší, ale jeli přemotivovaně, Srnský boural na přejezdu po střetu s civilním vozem a Horsák poškodil vůz na RZ. Ing. Šedivý nakonec dojel až čtvrtý a tak "Králem zůstal Hubáček", jak hlásal titulek ve Světě motorů.
Mezinárodní Vltavu Hubáček vynechal, protože trať byla strašlivá rozbíječka a tak za jasným vítězem W. Röhrlem byl z našich nejrychlejší specialista na Vltavu Šimek na slaboučké Š 100 (3. místo).
V reprezentačních aktivitách si dobře vedli Jelínek (2. na vždy německými soudruhy silně manipulovaném Pneumantu), Srnský a Šimek. Šlo ale převážně o bitvy v rámci Poháru zemí soc. tábora. Za zmínku stojí výsledek přímého souboje dvou Alpine 1600 S, kdy se potkal Hubáček s Čubrikovem v Tatrách. Skončil ve prospěch Hubáčka, třetí dojel stále lepší Blahna na Š 120 S.

Pořadí MR v roce 1974:

Třída/Pořadí Jezdec Vůz Bohemia Barum Škoda Košice Tatry Jeseníky celkem
A1 1150
1 Mach Jan Fiat 128 Coupé 20   20 20   20 80
2 Urban Škoda 110 LS 15 20 12 15   15  
A2 600
1 Dřevo Josef Trabant 601 20 vyp 20 20 12 nevypsáno 60
2 Kročil Milan Trabant 601   20     15    
A2 1000
1 Šimek Karel Škoda 100 L 20   20 20 20   80
2 Konečný Škoda 100   20 15 10 vyp 20 65
3 Trojan Karel Wartburg 353 15 12   15   15 57
A2 1150
1 Kapras Karel Škoda 110 L 20 vyp vyp 20 20 20 80
2 Udlínek František Škoda 110 L 12   20 15 vyp 15 62
3 Císař Antonín Škoda 110 L 15 20 vyp vyp 15 12 62
A2 1300
1 Blahna Václav Škoda 120 S 10 20 12 15 20 12 67
2 Havel Vlastimil Škoda 120 S 12 nest   20 vyp 15  
3 Pavlík Leo Škoda 120 S 20 vyp     15    
4 Zapadlo Milan Škoda 120 S       15 vyp 20  
5 Veselý Ladislav Škoda 120 S   12     12    
6 Jelínek Jaroslav Škoda 120 S 15 nest 20 nest vyp    
B5 2500
1 Hubáček Vladimír Alpine 1800 S 20 vyp 20 20 20 20 80
2 ing. Šedivý Jiří Škoda 110 R / Škoda 200 RS 10 / vyp 15 10 15 15 55
3 Sivík Josef Škoda 120 S       12 12 12  
Abs. - nevyhlášeno
1 Hubáček Vladimír Alpine 1800 S 20 vyp 20 20 20 20 80
2 Blahna Václav Škoda 120 S 6 15 6 12 15    
3 Šimek Karel Škoda 100 2 nest 12   10    



Již počátkem roku 1975 předváděl J. Haugland severskému světu, co dovede on a Škoda 120 S. Vyhrál Nordwig rallye, za týden na to byl 8. v Artic rallye hned za Hannu Mikkolou na Fiatu 124 Abarth (vyhrál Lampinen před Blomquistem na Saabech), vzápětí exceloval ve světové Švédské rallye, kde byl 7.(!) a tak bylo na našich jezdcích, aby si z něj vzali příklad a podali stejně kvalitní výkony. Jak ovšem řekl sám Haugland v rozhovoru pro Svět motorů, úroveň našich jezdců může růst jen se starty na náročných zahraničních soutěžích.
V této sezóně "přeběhl" Svatolpuk Kvaizar ze sedačky spolujezdce za volant a hned na své první soutěži - Šumavě - si vedl jako starý mazák. Dojel druhý ve třídě A2 1150, následně vyhrál třídu v Košicích, na Barum, Škoda a na konci roku byl mistrem. Další novinkou tohoto roku bylo zřízení třídy A2 2000, protože Metalex připravil 5 vozů Lada 1500 MTX. S tím ruku v ruce vnikla ještě třída A1 1600 pro seriové Žigulíky, ale pro boje na špici se sem nastěhovaly Fiaty. Na Šumavě, která byla premiérově zařazena do MR, s jedním z nich startoval také Sivík, ale od Rallye Škoda už startoval s Renaultem 17 Gordini, který pořídila pro vývoj a testování sportovních pneumatik továrna Barum (resp. Rudý říjen Gottwaldov). Mimochodem stejný vůz nafasoval Polák Blažej Krupa a velmi si jej pochvaloval.


U nás stále vládl Vladimír Hubáček se svou Alpinkou. Po krku mu šly dvě tovární Škody 200 RS s ing. Šedivým a Horsákem za volanty a občas byly v dílčích úsecích rychlejší, ale celkově Hubáček vyhrál vše co dojel (Škoda, Barum, Jeseník). Rok 1975 znamenal také změnu v klasifikaci, poprvé byl vyhlášen mistr republiky v absolutním pořadí.
Kromě tradiční reprezentace na soutěžích ve východním bloku byla největší "slavností" našeho rallye účast na RAC Rally ve Velké Británii. Zde doplnili ostřílené posádky Haugland / Gallagher a Saaristo / ? naši Zapadlo / Hortek a Havel / Kirkham (oba piloti měli poněkud nezvyklé spolujezdce, kvůli specifikům této soutěže). Kromě Saarista, který celkem zbytečně vylomil kolo a vypadl z 2. pozice s náskokem 4 minuty, dojely všechny 3 vozy a to na prvních třech místech ve třídě (startovalo v ní 23 posádek). Nejlepší byl samozřejmě Haugland (celkově 15.), 2. Havel a 3. Zapadlo. Na soutěži dlouhé přes 2000 mil se spoustou rychlostních zkoušek, které se nesmí trénovat, protože vedou po soukromých pozemcích a otvírají se až na závod, to byl slušný úspěch pro naše posádky, které zde jely poprvé.

Pořadí v MR 1975:


A1 1150     Šumava Kočice Škoda Barum Tatry Jeseníky celkem
1 Mach Jan Fiat 128 Coupé 20 15 20 20     75
2 Bystrianský Július Fiat 128 Coupé 1 20 12   15   57
A1 1600
1 Lžičař Ladislav Fiat 124 S 15 20   20 15 20 75
2 Kapa Jan Lada 1500 20 15     20 15 70
A2 600
1 Dřevo Josef Trabant 601 20 20 20   20   80
2 Malina Jan Trabant 601 4 10 12 15 15 15 57
A2 1000
1 Trojan Karel Wartburg 353 20 vyp   20   20  
2 Vopička Karel Wartburg 353 10 20   15   12 57
3 Křeček Ladislav Škoda 100 15     12 12    
A2 1150
1 Kvaizar Svatopluk Škoda 110 L 15 20 20 20 vyp - 75
2 Udlínek František Škoda 110 R 12 vyp 12 12 20   56
3 Císař Antonín Škoda 110 L 10 12   vyp 15 15 52
A2 1300
1 Blahna Václav Škoda 120 S 15 - 12 15 20 20 70
2 Šimek Karel Škoda 120 S 12 20 vyp 20      
3 Havel Vlastimil Škoda 120 S 20 - 20 8 vyp vyp 48
A2 2000
1 Sivík Josef Lada 1500 MTX / Renault 17 Gordini 15 nevyps. /20 20 vyp 20 60
2 Černohorský Petr Lada 1500 MTX 12 nevyps. 12 15 vyp 15 42
3 ing. Bold Petr Lada 1500 MTX 20 nevyps. - 12 vyp vyp 32
Absolutní
1 Hubáček Vladimír Alpine 1800 S; - vyp 20 20 vyp 20 60
2 Blahna Václav Škoda 120 S 10 -   10 20 15 55
3 ing. Šedivý Jiří Škoda 200 RS 20 20 vyp   vyp    
4 Šimek Karel Škoda 120 S 8 15 vyp 15     38
5 Kopejsko Škoda 120 S     8 vyp 15 12 35
6 Sivík Josef Lada 1500 MTX / Renault 17 Gordini 1 - / 10 12 vyp 10 32
7 Horsák Oldřich Škoda 200 RS 15 - 15 - vyp - 30
8 Havel Vlastimil Škoda 120 S 12 - 12 4 vyp vyp 28
9 Kvaizar Svatopluk Škoda 110 L 4 12     vyp -  
10 Císař Antonín Škoda 110 L 6            

POKRAČOVÁNÍ ZDE

Prameny: Svět motorů 1971 - 1976 (reprodukce snímků)