Daimler znamená především značku limuzíny pro zámožnou klientelu. Z několika pokusů firmy o výrobu sportovních
vozů vyšel nejlépe typ SP250, zvaný Dart (oficiálně nesměl být tento název používán, protože jej měl
patentovaný americký Dodge). Vůz jako celek byl poněkud nesourodá kombinace málo pevného, kroutícího se
podvozku, kotoučových brzd Girling na všech kolech, efektní laminátové karoserie a vynikajícího motoru. Motor byl 2,5
litrový osmiválec V8, vrtání x zdvih 76 x 70 mm, výkon 140 k při 5800 ot./min. Převodovka 4 stupňová manuální nebo
třístupňový automat. Přední kola nezávisle zavěšena s vinutými pružinami, zadní náprava pevná s půleliptickými listovými
pružinami. Váha vozu 940 kg.
Maximální rychlost při testování 199 km/hod, zrychlení z 0-97 km/hod za 8,9 sec.
Vůz byl uveden na trh na Newyorkském autosalonu v roce 1959 a než byla továrna Daimler převzata Jaguarem,
netěšil se příliš dobré pověsti. Příčinou byl právě špatný rám, který v některých případech způsobil svým
kroucením popraskání karoserie. Od roku 1961 do konce výroby v roce 1964 se povedlo Jaguaru technologickými
a konstrukčními zásahy přece jen kvalitu vozu zlepšit. Celkem bylo SP250 vyrobeno 2650 ks.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, Macbath Graham: Velký obrazový atlas
automobilů, Wikipedie, fotografie z Masarykova okruhu
|