FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Datsun 240 Z



Nissan vstoupil se svým novým dvousedadlovým kupé Datsun 240 Z na světový trh cíleně v pravou chvíli a na správném místě. Tím vhodně zvoleným místem byl americký trh - vůz byl také z toho důvodu poprvé představen v New Yorku (v říjnu 1969) a pravou chvíli určovalo to, že na americkém trhu už pomalu docházel dech starším konkurenčním vozům Triumph a MG, Austin-Healey 3000 dokonce ukončil výrobu.
Dobrou pověst Datsunu vybudoval předchozí sporťáček, spolehlivý a oblíbený malý roadster SP-311, zvaný Fairlady (dvoulitr OHC). Vzhledu Fairlady i 240 Z se ujal stejný designer, Němec Albrecht Goertz. Právě díky jemu měl Datsun spíše evropský vzhled a vzdáleně působil jako malé Ferrari. Vůz byl na trhu velmi dobře přijat a z celkové produkce přesahující 150.000 ks valná část skončila v USA.





Dojem, že jde o pořádný sporťák, podpořil i přechod ze čtyřválce na řadový šestiválec. Blok motoru byl litinový, hlava hliníková. S rozvodem OHC, vrtáním a zdvihem 83 x 73,7 mm, stupňem komprese 9,0 dával výkon 132 k při 5600 ot/min. Kroutící moment vrcholil při 4400 ot. Směs připravovaly 2 horizontální karburátory SU. Pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku, spínala jednokotoučová spojka s talířovou pružinou. Na přání byla i samočinná převodovka.
Bezrámová konstrukce podvozku s ocelovou samonosnou karoserií. Přední i zadní kola nezávisle zavěšená na příčných spodních ramenech a vzpěrách McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Přední kola doplněná příčným zkrutným stabilizátorem. Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové. Hřebenové řízení. Pneu 175 HR 14. Nádrž na 60 litrů.


Anatomické sedačky s prodlouženými opěrkami hlav se daly sklopit do lůžkové úpravy (!). Zavazadlový prostor je přístupný zevnitř a výklopným sklem zadního okna. Rozvor náprav 2305 mm, rozchody 1355 / 1345 mm, rozměry vozu 4135 x 1630 x 1285 mm, světlá výška 160 mm. Pohotovostní váha 1080 kg. Užitečná hmotnost byla pouhých 200 kg, takže nic pro těžké posádky.
240 Z dosahoval maximálky 200 km/h, z 0-100 km/h dal za 10 s.


V roce 1974 byl zvýšen objem motoru na 2565 ccm a prodával se pod označením 260 Z, od roku 1975 pak s objemem 2754 ccm šel na trh 280 Z. S přísnými americkými emisními předpisy dával se vstřikováním Bosch L-Jetronic 146 koní.
Vůz byl cenově položen spíše do kategorie dvoulitrů, i když se kvalitou zpracování blížil k Porsche a Jaguárům. Šel prostě na dračku a čekalo se na něj v pořadníku. Aby se obchodníci zahojili a dotáhli trochu nízkou cenu, většina prodávaných vozů byla v plné příplatkové výbavě, např. všechny vozy byly na litých kolech a původní plechové disky se neviděly.


Svými výbornými jízdními vlastnostmi byl předurčen k použití na sportovních kolbištích. Závodní verze pro třídu do 2500 ccm v úpravě Boba Sharpa (USA) z roku 1975 vypadala takto: objem 2450 ccm, karburátory 3x Mikuni-Solex průměr 50 mm, stupeň komprese zvýšený na 11,8. Výkon 250 k při 8250 ot./min. Homologovaná závodní převodovka Datsun 5 stupňů. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu 4 pístkové, vzadu 2 pístkové třmeny. Pneu Good Year 24,5x10-15 vpředu a 25,0x13-15 vzadu. Vůz těžký 1000 kg zrychloval z 0-100 km/h za 7,0 a pevnou čtvrtku udělal za 15,8 s s konečnou rychlostí 172 km/h. Vůz ze 100 km/h zastavil na 32 metrech. Při závodě si řekl o 38 litrů na 100 km.


Svou slávu si Datsun odbyl i na světových rallye. Dvě vítězství na náročné Safari rally - 1971 a 1973 zajistily domácí posádky Hermann - Schusller a Mehta - Drews. Pro Safari měl 240 Z výkon 240 koní a maximálku 205 km/h. Jel na Dunlopech.
Nejen na specifických tratích v Africe, ale i na ledovém Monte Carlu dokázal Datsun zajet: 1971 byl v záplavě Alpine 5. Aaltonen, v roce 1972 tentýž jezdec dosáhl na bednu a skončil 3.

Pěkně restaurovaný veterán Datsun 240 Z v červené barvě u nás vodí po závodech do vrchu majitel vozu Petr Mužík. K stylovému dojmu by patřily dobové disky, jako má zelený anglický veterán na úvodní fotografii, ale je jasné že pro závody se styl musí obětovat.

Prameny: vlastní fotografie, Svět motorů 1971-1973, de la Rive Box R.: Encyklopedie sportovních vozů, Wikipedia, Macbeth G.: Velký obrazový atlas automobilů