První dubnové dny uvítaly na Masarykově okruhu unikátní okruhové speciály DTM a několik špičkových světových pilotů za jejich
volanty. O tom, že patří seriál DTM k tomu nejrychlejšímu, co na Evropském kontinentě jezdí, svědčí už páteční čas Mattiase
Ekströma - 1:54,252 - jenž je rychlejší než loňský kvalifikační čas T. Seilera na Saleenu S7-R pro závod FIA GT Championship
(1:56,695).
Co se týče jezdecké sestavy, měl jsem možnost na okruhu při práci vidět nejen nedávného pilota F1 Heinze-Haralde Frentzena s Oplem
Vectra GTS V8 (na snímku vedle), ale i jednoho z nejlepších jezdců této třídy Franka Bielu, Berndta Schneidera, Laurenta Aiella,
zmíněného nejrychlejšího z pátku Mattiase Ekströma, Toma Kristensena a další superhvězdy. V DTM se prohání také zástupce u nás
známé závodnické rodiny z bývalého NDR Stefan Mücke a letos se mezi tuto elitu dostal jako nováček mladý Jarek Janiš.
Vozy DTM jsou vlastně jistými siluetami seriově vyráběných vozů německé produkce. Je pro ně společné, že používají motory V8
o objemu 4000 ccm s restriktory 2x28 mm, používají 6-ti stupňovou sekvenčně řazenou převodovku a jejich váha včetně jezdce je stanovena
na 1080 kg. Diferenciál je mechanicky "zašpérovaný". Všechny vozy používají pro letošní sezónu nové pneumatiky Dunlop odvozené od řady SP Sport Maxx. Suché i mokré gumy DTM
mají rozměry vpředu 265/660 R18 a vzadu 280/660 R18.
Nutné aerodynamické prvky dělají ze serivých tvarů vozu na pohled dravá monstra. Velký důraz byl dán na řešení chlazení brzd
a dosažení co největšího přítlaku na vozovku. Zvětšený rozchod kol a velké pneumatiky podmínily tvar blatníků. Z původních vozů přes
vzhledovou podobu mnoho nezbylo.
Jarek Janiš startuje s loňským modelem - ostře žlutým AMG Mercedesem SLK stáje Rosberg (na obrázku). V DTM pro letošní rok je zapsáno 8 stájí s 21 jezdci.
Vzhledem k tomu, že na každém okruhu se dostanou pod 2 minuty na kolo, je určitě po celý závod na co koukat.
Pro všechny vozy jsou typické aerodynamické "prolisy" v bocích karoserie, kterými se odvádí vzduch převážně od brzd, ale i z motorového prostoru.
Je jasné, že původní podlahová plošina přišla dost zkrátka.
Zadní přítlačné křídlo je striktně vymezeno předpisy. Že něco vydrží dokazovali mechanici, kteří jej používali k odtlačení vozu do boxu.
Proudění vzduchu pod vozem je stejně jako u všech "lepších" okruhových "plecháčů"
usměrňováno podélnými ploutvemi, vířený vzduch zadními koly usměrňují a odvádí lety osvědčené "krabice".
Šasi vozu je značně vyztuženo masivními trubkami a tvoří tuhý celek od rámu pro motor, přes klec pilota až k rámu pro zavěšení zadní nápravy.
Zbytek jsou rozvody vzduchu a další aerodynamické prvky. Vše pak obaleno laminátovými povrchovými díly. Na obrázku uchycení motoru a příďová část
Mercedesu.
Obdobně je řešeno i konkurenční Audi. Během chvilky jdou všechny povrchové díly odejmout díky rychloupínačům a všechny mechanické díly jsou
spolehlivě přístupny. Geometrie se seřizuje pod kontrolou počítače.
I zadní dveře jsou jen odnímatelnou částí stavebnice a jejich vnitřní část je tvarovaná k přivádění vzduchu k brzdám.
Brzdy patří k silným stránkám vozů DTM. Používají se karbonové kotouče vpředu 380 mm a vzadu 340 mm průměr. Na konci cílové rovinky
vozy DTM začínaly brzdit o nějakých 30 metrů později než vozy FIA GT (i když ty asi brzdí z vyšší rychlosti). DTM byly pro Brno nastaveny
tak, že nejvyšší rychlost byla na konci rovinky 260 km/h.
V tabulce uvádím přehled některých technických parametrů vozů DTM.
vůz |
výkon (k/ ot./min.) |
kroutící moment (Nm / ot./min.) |
rozměry vozu (mm) |
rozvor (mm) |
objem nádrže (l) |
Audi A4 DTM |
460 |
500 |
4800x1850x1200 |
|
70 |
Opel Astra V8 Coupé |
470/6800 |
510/5500 |
4470x1850x1250 |
2700 |
70 |
Opel Vectra GTS V8 |
476 |
|
|
|
|
AMG Mercedes C |
470/7500 |
|
4765x1845x1255 |
2790 |
65 |
AMG Mercedes CLK |
460/7500 |
|
4690x1845x1255 |
2695 |
65 |
Na tiskové konferenci působil J. Janiš opravdu mladě oproti zkušeným okruhovým matadorům. Zleva Tom Kristensen a Manuel Reuter.
Na obrázku není zachycen žádný pilot chladící si hlavu. Toto zařízení se používá k usušení propocené kombinézy.
A závěrem dosažené časy:
1. C. Albers, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:53.648
2. L. Aiello, Opel Vectra GTS V8, 1:53.894
3. H.-H. Frentzen, Opel Vectra GTS V8, 1:54.048
4. M. Fässler, Opel Vectra GTS V8, 1:54.053
5. M. Ekström, Audi A4 DTM, 1:54.252
6. T. Kristensen, Audi A4 DTM, 1:54.326
7. P. Dumbreck, Opel Vectra GTS V8, 1:54.339
8. F. Biela, Audi A4 DTM, 1:54.421
9. G. Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:54.542
10. M. Tomczyk, Audi A4 DTM, 1:54.543
11. B. Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:54.567
12. C. Abt, Audi A4 DTM, 1:54.732
13. T. Scheider, Opel Vectra GTS V8, 1:54.847
14. E. Pirro, Audi A4 DTM, 1:54.930
15. M. Reuter, Opel Vectra GTS V8, 1:54.974
16. J. Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse, 1:54.977
17. M. Winkelhock, AMG-Mercedes CLK, 1:55.598
18. J. Janis, AMG-Mercedes CLK, 1:55.853
19. S. Mücke, AMG-Mercedes CLK, 1:56.124
20. B. Mayländer, AMG-Mercedes CLK, 1:56.145
|