FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Tomáš Enge na tiskové konferenci v Brně (19.5.2003)


Vedení Automotodromu Brno a.s. uspořádalo k nadcházejícímu LG Super Racing Weekendu tiskovou konferenci za účasti Tomáše Engeho. Dověděl jsem se to 45 minut před začátkem, takže nebyl čas na rozhodování a vyrazil jsem. A dobře jsem udělal. Tomáš byl příjemný, sdílný a rád zodpověděl všechny otázky. Protože jsem neměl žádné udělátko na záznam řeči, poskládám obsah jeho odpovědí podle toho, co si pamatuji.

Všichni zájemci o automobilový sport asi znají jeho letošní program. Serie FIA GT Championship ve třídě N-GT spolu s Robertem Perglem s vozem Ferrari 360 Modena české stáje Menx, starty s Ferrari 550 Maranello stáje Prodrive v 24 h Le Mans a na závodech americké serie LeMans, kde ještě není upřesněno, zda celá serie nebo jen některé závody. K tomu si, díky nabídce Hrdinkovy stáje, přibral k radosti všech českých rally fandů zbytek sezony MČR s vozem Ford Focus WRC. To je základ a v jednání jsou další závody (americká stáj Fittipaldi aj.).

Asi nejzajímavější odpovědi se točily kolem vztahu a účasti v rally. Tomáš sice považuje rally za trochu nebezpečnější sport než okruhové závody, ale (kupodivu) tvrdil, že i některé okruhy jsou dost nebezpečné a nedělá tak příkrý rozdíl mezi těmito sporty z hlediska bezpečí. Oponoval názoru, že rally je zcela jiná dispciplína než okruhové ježdění. Rally jízdu se čtyřkolkou, kterou může vést kontrolovaným smykem má velmi rád a je to pro něj adrenalinová záležitost. Říkal, že zvládnout ovládání tohoto vozu mu nedělá problémy, doslova - "má to taky obepínající sedačku, volant a čtyři kola", protože už s různými závodními auty najezdil desítky tisíc kilometrů. O rally ví relativně hodně, protože je od mládí sleduje a vzhledem ke své vyježděnosti by se zařadil asi na úroveň jezdců, kteří se u nás rally věnují asi dva roky. Jediný problém zatím vidí v jízdě podle rozpisu. Konstatoval, že u nás předepsané tři seznamovací průjezdy mu zatím nestačí, a že by potřeboval čtyři. Na rozdíl od našich zkušených jezdců, kteří většinu našich tratí znají a mnohokrát je jeli, občas neví ani kde je a plně se musí spolehnout na to, so mu Gross čte. A když slyší, že horizont je na plno, tak to drží, protože věří "že tam bude ještě nějakých sto metrů, aby stačil ubrzdit do následné zatáčky".



Rozhodně nebere rally jen jako doplněk sezony, ale když už to jezdí, chce se zlepšovat a zajet taky sem tam nějaký dobrý výsledek nebo čas. Koncentraci na jednotlivé disciplíny a přechody mezi nimi zatím zvládá bez problémů.

Co se týče okruhů, těší se na Brno tohoto víkentu, protože on i Pergl jej celkem umí. Je to okruh, který je náročný na volbu stopy, protože má hodně širokou dráhu. Šířka brněnské trati příspívá i její bezpečnosti, protože při kolizní situaci většinou ke kraji zbývá 5-6 metrů, kdy se vůz v hodinách na asfaltu hodně zbrzdí na rozdíl od drah, kde zbývají 2-3 metry. Jako nový bezpečnostní prvek na světových okruzích uváděl to, co jsme mohli vidět při víkendové Rakouské ceně F1 za startovní rovinkou. Místo kamenitého kačírku se tyto plochy asfaltují a jsou na nich vrstvy velmi hrubozrnného povrchu, který vůz velmi zpomalí. Tento trend očekává postupně jako nutnost pro všechny špičkové okruhy.

Doufám, že jsem na nic podstatného nezapoměl. Tomáš ještě probíral možné taktické varianty víkendového závodu a co vydrží jezdec na jedno střídání atd. Předal jsem mu odkaz na tyto stránky, které asi spíš potěší svým retro obdobím Tomášova tátu a Tomáš šel před cestou domů spolkonout dva chlebíčky. Tak jsem taky spolknul dva chlebíčky a musel jsem jet vydělávat.
A takové je Ferrari 360 Modena stáje Menx, se kterým jezdí posádka Enge - Pergl: