FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ferrari 348



Toto "malé" Ferrari následovalo typově po F 328 a předcházelo F 355. Historicky je prvním vozem, který byl použitý pro seriály závodů Ferrari Challenge. Ty se jezdí od roku 1993 a již v předcházejícím roce pro ně továrna připravovala vozy. Seriál těchto závodů, které jezdí zajímavá směsice hobby jezdců a profesionálů se rozšířila po celém světě a jezdil se i u nás na brněnském okruhu. Díky -řekněme- nešikovnosti majitelů okruhu už asi nebude.
Model měl díky své variabilitě karoserií a skvělým parametrům dobrý obchodní ůspěch. Verzí 348 tb (berlinetta) se vyrobilo v letech 1989 - 1993 2895 ks, 348 ts (targa) v tomtéž období 4230 ks a 348 Spider vyšlo z továrny 1090 ks v letech 1993 až 1995. Kromě těchto základních řad se vyráběly v malém množství vozy Challenge - v roce 1992 95 ks, v roce 1993 vzniklo 100 ks úpravy 348 Speciale a malé série bohatě vybavených a tedy i o něco těžších úprav GT, Competetizione, GTB a GTS.


Dvoumístný sportovní vůz s motorem podélně umístěným před zadní nápravou a převodovkou napříč, předvedl stejný styl žebrovaných náběhů do otvorů pro přívod vzduchu k chladičům. Proč ne, když se Pininfarinovi tak povedl.
Pro malá Ferrari vyhrazené osmiválce tentokrát reprezentoval motor V8/90° s rozvodem 2xOHC. Vrtání x zdvih 85 x 75 mm dává celkový objem 3406 ccm. Při stupni komprese 10,4 poskytuje motor výkon rovných 300 k při 7200 ot/min a kroutící moment 323 Nm při 4200 ot/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a zapalování prováděl výrobek Bosch Motronic 2,7.
Výkon přenáší dvoukotoučová suchá spojka na pětistupňovou převodovku. Samosvorný diferenciál ZF.
Prostorový rám vozu tvoří kombinace ocelových trubek a výlisků. Součástí je i bezpečnostní trubkový oblouk. Ten měl hlavní opodstatnění u verzí Targa a Spider. Všechna kola nezávisle zavěšená na spodních lichoběžníkových a horních trojúhelníkových ramenech. Pérování vinutými pružinami, plynokapalinové tlumiče, vpředu i vzadu příčné zkrutné stabilizátory.



Dvoumístný sportovní vůz s motorem podélně umístěným před zadní nápravou a převodovkou napříč, předvedl stejný styl žebrovaných náběhů do otvorů pro přívod vzduchu k chladičům. Proč ne, když se Pininfarinovi tak povedl.
Pro malá Ferrari vyhrazené osmiválce tentokrát reprezentoval motor V8/90° s rozvodem 2xOHC. Vrtání x zdvih 85 x 75 mm dává celkový objem 3406 ccm. Při stupni komprese 10,4 poskytuje motor výkon rovných 300 k při 7200 ot/min a kroutící moment 323 Nm při 4200 ot/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a zapalování prováděl výrobek Bosch Motronic 2,7.
Výkon přenáší dvoukotoučová suchá spojka na pětistupňovou převodovku. Samosvorný diferenciál ZF.
Prostorový rám vozu tvoří kombinace ocelových trubek a výlisků. Součástí je i bezpečnostní trubkový oblouk. Ten měl hlavní opodstatnění u verzí Targa a Spider. Všechna kola nezávisle zavěšená na spodních lichoběžníkových a horních trojúhelníkových ramenech. Pérování vinutými pružinami, plynokapalinové tlumiče, vpředu i vzadu příčné zkrutné stabilizátory.
Hřebenové řízení. Brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Protiblok ABS od firmy ATE. Palivová nádrž o objemu 95 l. Boční okna a zrcátka v elektrice, na přání klimatizace. Sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneu 215/50 vpředu a 255/50 vzadu. Vnější rozměry vozu: 4230 x 1895 x 1170 mm, rozvor 2450 mm, rozchod 1500 / 1580 mm. Pohotovostní hmotnost 1480 kg. Pro zavazadlový prostor 200 l byla určena specielně navržená zavazadla v kůži barvy interiéru.
Největší rychlost 275 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 5,6 s. Spotřeba 7,7 - 20 l / 100 km.
Nejvýkonější seriovou verzí byla stokusová serie Speciale, která disponovala 312 koníky.

U těchto vozů Ferrari už stejně jako do formule 1 vstupovaly požadavky na vyšší bezpečnost, což Ferrari řešil velmi tuchým prostorovým monokokem a integrovanými deformačními zónami. Vozy F 348 byly k dostání na našem trhu. V roce 1993 získala zastoupení společnost Bervid Sport Styling. Bez individuální objednávky výbavy byla dodací lhůta 3 - 4 týdny.

Prameny: vlastní fotografie; Svět motorů 1990, webové stránky o Ferrari, program Masaryk Grand prix 1997