Ferrari 348
 |

Toto "malé" Ferrari následovalo typově po F 328 a předcházelo F 355. Historicky je prvním vozem, který byl
použitý pro seriály závodů Ferrari Challenge. Ty se jezdí od roku 1993 a již v předcházejícím roce pro ně
továrna připravovala vozy. Seriál těchto závodů, které jezdí zajímavá směsice hobby jezdců a profesionálů se
rozšířila po celém světě a jezdil se i u nás na brněnském okruhu. Díky -řekněme- nešikovnosti majitelů okruhu už
asi nebude.
Model měl díky své variabilitě karoserií a skvělým parametrům dobrý obchodní ůspěch. Verzí 348 tb (berlinetta)
se vyrobilo v letech 1989 - 1993 2895 ks, 348 ts (targa) v tomtéž období 4230 ks a 348 Spider vyšlo z továrny
1090 ks v letech 1993 až 1995. Kromě těchto základních řad se vyráběly v malém množství vozy Challenge - v roce
1992 95 ks, v roce 1993 vzniklo 100 ks úpravy 348 Speciale a malé série bohatě vybavených a tedy i o něco těžších
úprav GT, Competetizione, GTB a GTS.
Dvoumístný sportovní vůz s motorem podélně umístěným před zadní nápravou a převodovkou napříč, předvedl stejný
styl žebrovaných náběhů do otvorů pro přívod vzduchu k chladičům. Proč ne, když se Pininfarinovi tak povedl.
Pro malá Ferrari vyhrazené osmiválce tentokrát reprezentoval motor V8/90° s rozvodem 2xOHC. Vrtání x zdvih
85 x 75 mm dává celkový objem 3406 ccm. Při stupni komprese 10,4 poskytuje motor výkon rovných 300 k při 7200 ot/min
a kroutící moment 323 Nm při 4200 ot/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a zapalování prováděl výrobek
Bosch Motronic 2,7.
Výkon přenáší dvoukotoučová suchá spojka na pětistupňovou převodovku. Samosvorný diferenciál ZF.
Prostorový rám vozu tvoří kombinace ocelových trubek a výlisků. Součástí je i bezpečnostní trubkový oblouk.
Ten měl hlavní opodstatnění u verzí Targa a Spider. Všechna kola nezávisle zavěšená na spodních lichoběžníkových
a horních trojúhelníkových ramenech. Pérování vinutými pružinami, plynokapalinové tlumiče, vpředu i vzadu příčné
zkrutné stabilizátory.

Dvoumístný sportovní vůz s motorem podélně umístěným před zadní nápravou a převodovkou napříč, předvedl stejný
styl žebrovaných náběhů do otvorů pro přívod vzduchu k chladičům. Proč ne, když se Pininfarinovi tak povedl.
Pro malá Ferrari vyhrazené osmiválce tentokrát reprezentoval motor V8/90° s rozvodem 2xOHC. Vrtání x zdvih
85 x 75 mm dává celkový objem 3406 ccm. Při stupni komprese 10,4 poskytuje motor výkon rovných 300 k při 7200 ot/min
a kroutící moment 323 Nm při 4200 ot/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a zapalování prováděl výrobek
Bosch Motronic 2,7.
Výkon přenáší dvoukotoučová suchá spojka na pětistupňovou převodovku. Samosvorný diferenciál ZF.
Prostorový rám vozu tvoří kombinace ocelových trubek a výlisků. Součástí je i bezpečnostní trubkový oblouk.
Ten měl hlavní opodstatnění u verzí Targa a Spider. Všechna kola nezávisle zavěšená na spodních lichoběžníkových
a horních trojúhelníkových ramenech. Pérování vinutými pružinami, plynokapalinové tlumiče, vpředu i vzadu příčné
zkrutné stabilizátory.
Hřebenové řízení. Brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Protiblok ABS od firmy ATE. Palivová nádrž o objemu 95 l.
Boční okna a zrcátka v elektrice, na přání klimatizace. Sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneu 215/50 vpředu
a 255/50 vzadu. Vnější rozměry vozu: 4230 x 1895 x 1170 mm, rozvor 2450 mm, rozchod 1500 / 1580 mm. Pohotovostní
hmotnost 1480 kg. Pro zavazadlový prostor 200 l byla určena specielně navržená zavazadla v kůži barvy interiéru.
Největší rychlost 275 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 5,6 s. Spotřeba 7,7 - 20 l / 100 km.
Nejvýkonější seriovou verzí byla stokusová serie Speciale, která disponovala 312 koníky.
U těchto vozů Ferrari už stejně jako do formule 1 vstupovaly požadavky na vyšší bezpečnost, což Ferrari řešil velmi
tuchým prostorovým monokokem a integrovanými deformačními zónami. Vozy F 348 byly k dostání na našem
trhu. V roce 1993 získala zastoupení společnost Bervid Sport Styling. Bez individuální objednávky výbavy byla
dodací lhůta 3 - 4 týdny.
Prameny: vlastní fotografie; Svět motorů 1990, webové stránky o Ferrari, program Masaryk Grand prix 1997
|
|