FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ferrari Testarossa / 512 TR / 512 M



Měl-li se definovat vůz kategorie SUPERSPORT na přelomu 80. a 90. let, pak stačilo popsat Ferrari Testarossu. Kombinace vysokého výkonu, komfortu, elegantních tvarů a rychlosti poháněná nezbytným dvanáctiválcem. Po dlouhou dobu byla také nejrychlejším seriově vyráběným vozem na světě.
Tento model byl vyroben v letech 1984 - 1991 v počtu 5648 ks, následný modernizovaný 512 TR v počtu 2295 ks (1991 - 1995) a F 512 M v 500 ks (1995-1996).
Dvoumístná karoserie vozu s motorem před zadní nápravou byla vytvořena Ferrariho dvorní karosárnou Pininfarina a představila světu všechny aerodynamické poznatky své doby. Pro tento supersport také Pininfarina karoserii přímo vyráběl a dodával již v laku do Maranella.




V nejstarší Testarosse měl dvanáctiválec do V pod úhlem 180° (nikoliv ale boxer) o vrtání a zdvihu 82 x 78 mm a objemu 4942 ccm stupeň komprese 8,7 a výkon 390 k při 5750 ot / min. Největší točivý moment 490 Nm při 4500 ot./min. Blok válců i hlavy byly z hliníkové slitiny. Dva vačkové hřídele v každé hlavě poháněny ozubenými řemeny, čtyři ventily na válec, sedmkrát uložený klikový hřídel. Nepřímé vtřikování paliva Bosch K-Jetronic pro každou řadu válců. Tranzistorové bezdotykové zapalování Marelli. Celý hnací agregát je po vzoru tehdejších vozů formule jedna usazen na samostaném pomocném rámu, který drží v podvozku na dvanácti šroubech. Lze jej tak poměrně rychle vymontovat. Celek je prakticky nad nápravou.
Převodovka s rozvodovkou ve společném odlitku s víkem klikové skříně je vedle motoru, výkon přenáší dvoukotoučová suchá spojka na pětistupňovou převodovku. Prostorový rám vozu tvoří ocelové trubky kruhového průřezu. Všechna kola nezávisle zavěšená na příčných lichoběžníkových polonápravách. Pérování zajišťují vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Hřebenové řízení. Brzdy kotoučové s vnitřním chlazením. Dvě palivové nádrže o objemu 60 l. Na šestnáctipalcová kola z lehkých slitin se montovaly pneu Michelin TRX 240/45 vpředu a 280/45 vzadu. Karoserie z lehkých slitin měla ocelové plechy použité pro střechu a dveře. Vnější rozměry vozu: 4485 x 1976 x 1130 mm, rozvor 2550 mm, rozchod 1518 / 1680 mm. Pohotovostní hmotnost 1506 kg.
Největší rychlost 290 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 5,8 s. Spotřeba 10 - 24 l / 100 km.



Modernizace 512 TR už měla stupeň komprese 10, modernější vstřikování Bosch Motronic M 2,7 a výkon 421 k při 6750 ot/min. Kotoučové brzdy měly větší průměr, současně s tím se zvětšil i průměr disků na 18" a pneu 235/40 vpředu a 295/35 vzadu. Změna velikosti kol ovlivnila celkovou výšku, která vzrostla o 5 mm. Nové svařovací technologie a konstrukční zesílení podlahového roštu nejenže zpevnily podvozek a karoserii, ale dovolily snížit hmotnost o 33 kg.

U poslední verze 512 M byla komprese zvýšena na 10,4 a v rámci dalšího snižování váhy vozu a zvýšení životnosti motoru byly použity hliníkové kované písty a titanové ojnice. Výkon vzrostl na 432 koní. Váha se snížila o dalších 18 kg. Vůz dostal ABS od firmy Bosch. Zadní koncová světla zíkala kruhový tvar. 512 M již docilovala 315 km/h a z 0-100 km/h zrychlila za 4,7 s.

Celkem vysoký jízdní komfort našel zalíbení u mnoha filmových a hudebních celebrit. Jak se říkalo, vůz do opery i na závodní dráhu. Rozhodně ale nebylo jednoduché manévrování s vozem širokým dva metry, kdy nebylo vidět ani předek, ani záď vozu. Výhled vlevo trochu omezovalo vysoko položené vnější zrcátko. S radostí bych se s tím vším smířil.

Prameny: vlastní fotografie; Svět motorů 1985, webové stránky o Ferrari