FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Rally 1000 jezer 1989 - díl 3.


Rychlostní zkoušky ve Finsku, to je pohádková záležitost. Trať tvoří různé vedlejší komunikace, které spojují jednotlivé rodinné domky a malé osady, rozeseté v nevelkých vzdálenostech od hlavních komunikací. Hlinitopísčitý povrch nejlépe drží, když je vlhký. Dlouho trvá, než najdete hranici, co tento povrch snese. Jedete stále rychleji a pořád čekáte, kdy už to začné klouzat. Stane se tak mnohem později, než očekáváte. Proto tam málokdo uspěje při prvním startu a Miki Biasion se tam nenaučil. Mohl jsem si projet poslední, 43. zkoušku Vartiamäki a těch 11,26 km po krásné lesní cestě se zdálo jako sen.




Zajímavé bylo sledovat, jak se dělala ve světě špičková fotografická reportáž. Pět až deset minut před průjezdem prvního jezdce se ozval hukot a přiletělo několik vrtulníků. Vyskákali Japončíci ověšeni dvěma Nikony s teleobjektivy v ceně tak dvou až tří automobilů a zaujali pozice. S vyhoupnutím vozu na horizontu zmáčkli motorové snímání a jen přeostřovali. Jeden film na jedno auto. Vzhledem k dvouminutovým intervalům mohli pohodlně film vyměnit. Po odjetí špičky nasedli a odfrčeli na další RZ. Před tím ještě zvědavě kouknuli na tu podivnost s názvem Praktica, která mě visela na krku.



Mezi rychlostními zkouškami se diváci přesouvali ve velmi spořádaných kolonách, protože vyhláška a slovo policisty jsou v této zemi svaté. Hlavně ale fungovala hrozba vysokých pokut a sankcí. Trasa navíc byla dobře vymyšlená, diváci se sunuli v jednom směru po hlavní silnici k dalším RZ-tám, které se nacházely na výše zmíněných cestách mimo silnice a pole jezdců se s diváky nepotkávalo.
Ve svých poznámkách z té doby mám napsáno, že se mě jezdecky zejména líbili Marku Alén, Juha Kankkunen, Ari Vatanen a Carlos Sainz. V třídě N jel velmi svižně tehdy mě neznámý soukromník Gustavo Trelles na Lancii.



Další záběry z trati:





Křeček už měl s povrchem zkušenosti z loňska, přední náhon ale byl novinkou  /  Kalevi Aho jel velmi razantně a evidentně postrádal vyšší výkon



I po víc jak hodině a půl bylo kolem trati dost diváků  /  Ari Vatanen táhne Mišáka v krásném smyku



Na začátku rally ještě u Lancie netušili, že končí šňůra vítězství  /  Třída N jim naštěstí zůstala, i když ne díky této posádce Gaban - Chevallier, ale díky Trellesovi



Typická táhlá levá po horizontu, pracuje Juha Kankkunen  /  BMW ještě ve světových rally - Marc Duez na M3