FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ford Escort Twin Cam / RS 2000 (1968 - 75)



Tento automobil postavil evropský Ford jako malý rodinný sedan. Protože okruhové závodění mohlo výrazně zvýšit prestiž na trhu, zapracovaly na pohonné jednotce renomované firmy a připravily pro další ladiče velmi spolehlivý motor. Základní sportovní úpravu připravil Lotus a výrobu dílů pro závody zajišťoval Cosworth pod označením BDA.
Dokud vycházely vozy z anglických ladičských dílen, šlo o Ford Escort Twin Cam. Po spojení britského a německého Forda do jednoho koncernu oficiálně převzali okruhový sport Němci a sportovní verze dostala označení Ford Escort RS 2000. Tento typ z roku 1973 se dostal do serivé výroby a stal se základním sportovním nářadím. Jezdila se s ním mimo jiné i řada značkových pohárových závodů.





Seriový RS 2000 měl řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objem 1994 ccm, stupeň komprese 9,2 a výkon 100 k při 5700 ot./min. Točivý moment 146 Nm při 3750 ot./min. Palivo míchal jeden karburátor Weber. Převodovka byla čtyřstupňová. Přední kola byla zavěšena na vzpěrách McPherson, zadní na tuhé nápravě s podélnými rameny a listovými půleliptickými péry. Přední brzdy kotoučové, zadní bubnové. Pneu 165 SR 13. Rozměry vozu: 3984 x 1572 x 1390 mm, rozvor 2400 mm, rozchod 1275 / 1313 mm, světlá výška 140 mm. Pohotovostní hmotnost 915 kg. Největší rychlost 176 km/h, zrychlení z 0-100 km/k za 9,3 s. Jako stavebnici šlo přikoupit jiné tlumiče, přední brzdové kotouče s vnitřním chlazením, rozšířené blatníky, pneu 235 / 60 VR 13, samosvorný diferenciál, ochranný oblouk, přední spoiler, sportovní sedačky a přídavné světlomety. Namontovali jste a hurá na rally nebo do pohárového závodu.
Nejdůležitějším dílem, který dodával Coswotrh pro špičkové nasazení Escortů byla šestnáctiventilová hlava s rozvodem 2xOHC. Na perové kresbě ing. Rosického máme okruhovou verzi Twin Cam v úpravě Alana Manna, která jezdila v roce 1969 ve skupině 2: Motor Ford Lotus se vstřikováním Lucas měl objem 1594 ccm, výkon 185 k při 7500 ot./min. Stupeň komprese 11. Brzdy na všech kolech kotoučové a zadní listové pružiny nahradily vinuté. Zde nutno učinit poznámku. Jedním z mála problémů s Escorty byla lehká přetáčivost, což vedlo k postupnému vývoji u RS 2000 zpět k listovým pérům, která však byla laminátová po vzoru závodních Ford Capri.



Celé zavěšení a odpružení bylo dost komplikovanou kombinací dlouhých podélných ramen, zkrutných tyčí a Wattova přímovodu. Zpět do roku 1969: váha vozu snížena na 790 kg, nádrž 82 litrů. Pneu vpředu 4,75x9,6-13, vzadu 5,8x12,95-13. Maximálka 225 km/h. Na šestnáctistovku hodně dobré.

Jak se měnily výkonové parametry okruhového Escorta stojí za to porovnat v tabulce (poslední roky dodávaly vypiplané motory přímo z továrny Ford Deutchland):

ROK objem motoru (ccm) výkon (k) otáčky/min. plnění benzínu
1968 (Lotus)
1602
117
5500
2x Weber
1969 (A. Mann Racing)
1594
185
7500
nepřímé vstř. Lucas
1971 (Broadspeed ?)
1766
240
8000
nepřímé vstř. Lucas
1972
1840
263
8000
?
1974 (Erich Zakowski - Zakspeed)
1975
274
9000
vstřik Kugelfischer
1975 (Zakowski - Ford Kolín delší závody)
1975
275
8500
vstřik Kugelfischer
1975 (Zakowski - Ford Kolín krátké sprinty)
1975
300
?
vstřik Kugelfischer




Posledně uvedený vůz zrychloval z 0-100 km/h za 5,5 s a podle převodů jel až 245 km/h. Jezdil již na 15" kolech.

Sportovních úspěchů docilovali zejména fenomenální Gerry Birell (na černobílé fotografii projíždí nejpomalejší partií starého okruhu - horní částí Kohoutovic v roce 1972 - na voze RS 1600, se kterým vypráskal tři dvoulitrové BMW Alpina a dokonce i Alaina Peltiera na BMW 2800 CS Schnitzer a dojel 4. absolutně !!!). Na jeho jízdu v Brně nelze nikdy zapomenout. Dále Escorta pilotovali Fitzpatrick, Mass, Belgičanka Fontaine, svezl se i Jackie Stewart. V roce 1974 se stal mistrem Evropy v absolutní klasifikaci Hans Heyer.
V soutěžích patřilo k největším úspěchům vítězství Hannu Mikkoly v Safari rallye 1972.

Prameny: Svět motorů 1971, 1972, 1973; R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní fotografie; Motoristická současnost 1972 a 1975