
Tento automobil postavil evropský Ford jako malý rodinný sedan. Protože okruhové závodění mohlo výrazně
zvýšit prestiž na trhu, zapracovaly na pohonné jednotce renomované firmy a připravily pro další
ladiče velmi spolehlivý motor. Základní sportovní úpravu připravil Lotus a výrobu dílů pro závody
zajišťoval Cosworth pod označením BDA.
Dokud vycházely vozy z anglických ladičských dílen, šlo o Ford Escort Twin Cam. Po spojení britského
a německého Forda do jednoho koncernu oficiálně převzali okruhový sport Němci a sportovní verze dostala
označení Ford Escort RS 2000. Tento typ z roku 1973 se dostal do serivé výroby a stal se základním
sportovním nářadím. Jezdila se s ním mimo jiné i řada značkových pohárových závodů.

Seriový RS 2000 měl řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objem 1994 ccm, stupeň komprese 9,2 a výkon 100 k
při 5700 ot./min. Točivý moment 146 Nm při 3750 ot./min. Palivo míchal jeden karburátor Weber. Převodovka
byla čtyřstupňová. Přední kola byla zavěšena na vzpěrách McPherson, zadní na tuhé nápravě s podélnými
rameny a listovými půleliptickými péry. Přední brzdy kotoučové, zadní bubnové. Pneu 165 SR 13. Rozměry
vozu: 3984 x 1572 x 1390 mm, rozvor 2400 mm, rozchod 1275 / 1313 mm, světlá výška 140 mm. Pohotovostní
hmotnost 915 kg. Největší rychlost 176 km/h, zrychlení z 0-100 km/k za 9,3 s. Jako stavebnici šlo přikoupit
jiné tlumiče, přední brzdové kotouče s vnitřním chlazením,
rozšířené blatníky, pneu 235 / 60 VR 13, samosvorný diferenciál, ochranný oblouk, přední spoiler, sportovní
sedačky a přídavné světlomety. Namontovali jste a hurá na rally nebo do pohárového závodu.
Nejdůležitějším dílem, který dodával Coswotrh pro špičkové nasazení Escortů byla šestnáctiventilová hlava
s rozvodem 2xOHC. Na perové kresbě ing. Rosického máme okruhovou verzi Twin Cam v úpravě Alana Manna, která
jezdila v roce 1969 ve skupině 2: Motor Ford Lotus se vstřikováním Lucas měl objem 1594 ccm, výkon 185 k při
7500 ot./min. Stupeň komprese 11. Brzdy na všech kolech kotoučové a zadní listové pružiny nahradily vinuté.
Zde nutno učinit poznámku. Jedním z mála problémů s Escorty byla lehká přetáčivost, což vedlo k postupnému
vývoji u RS 2000 zpět k listovým pérům, která však byla laminátová po vzoru závodních Ford Capri.
Celé zavěšení a odpružení bylo dost komplikovanou kombinací dlouhých podélných ramen, zkrutných tyčí a Wattova
přímovodu. Zpět do roku 1969: váha vozu snížena na 790 kg, nádrž 82 litrů. Pneu vpředu 4,75x9,6-13,
vzadu 5,8x12,95-13. Maximálka 225 km/h. Na šestnáctistovku hodně dobré.
Jak se měnily výkonové parametry okruhového Escorta stojí za to porovnat v tabulce:
ROK |
objem motoru (ccm) |
výkon (k) |
otáčky/min. |
plnění benzínu |
1968 (Lotus) |
1602 |
117 |
5500 |
2x Weber |
1969 (A. Mann Racing) |
1594 |
185 |
7500 |
nepřímé vstř. Lucas |
1971 (Broadspeed ?) |
1766 |
240 |
8000 |
nepřímé vstř. Lucas |
1972 |
1840 |
263 |
8000 |
? |
1974 (Erich Zakowski - Zakspeed) |
1975 |
274 |
9000 |
vstřik Kugelfischer |
1975 (Erich Zakowski - Zakspeed) |
1975 |
275 |
8500 |
vstřik Kugelfischer |

Posledně uvedený vůz zrychloval z 0-100 km/h za 5,5 s a podle převodů jel až 245 km/h. Jezdil již na 15" kolech.
Sportovních úspěchů docilovali zejména fenomenální Gerry Birell (na černobílé fotografii projíždí nejpomalejší
partií starého okruhu - horní částí Kohoutovic v roce 1972 - na voze RS 1600, se kterým vypráskal tři dvoulitrové BMW Alpina
a dokonce i Alaina Peltiera na BMW 2800 CS Schnitzer a dojel 4. absolutně !!!). Na jeho jízdu v Brně nelze nikdy zapomenout.
Dále Escorta pilotovali Fitzpatrick, Mass, Belgičanka Fontaine, svezl se i Jackie Stewart. V roce 1974 se stal mistrem Evropy
v absolutní klasifikaci Hans Heyer.
V soutěžích patřilo k největším úspěchům vítězství Hannu Mikkoly v Safari rallye 1972.
Prameny: Svět motorů 1971, 1972, 1973; R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní
fotografie; Motoristická současnost 1972 a 1975
|