FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ford Cortina Lotus


vůz z roku 1965 Ford Cortina Lotus Mk1 patří k prodejním verzím modelu Ford Cortina, vyráběným evropským Fordem od podzimu 1962. Typický "vlk v rouše beránčím" se zvenčí nijak nelišil od běžné dvoudveřové verze, ale pod kapotou už vše vyhlíželo jinak.
Konstruktéry Lotusu upravený motor měl 1558 ccm, dva vačkové hřídele v hlavě a papáníčko připravovaly dva dvojité Webery.
Výkon 105 k při 5500 ot./min byl standardem. Vozy pro okruhy a soutěže se připravovaly do tehdejší skupiny A2 a běžné bylo zvýšení na 125 k, což ještě zaručovalo vysokou spolehlivost. A že byla potřeba je nabíledni, když vidíme na snímku ze Světa motorů, jak dává Cortině pokouřit Jim Clark. Protože byly Lotusy až o 50 km/h rychlejší než seriové Cortiny, měly na přední nápravě montovány kotoučové brzdy.


Rozměry vozu byly shodné s běžnou Cortinou, tj. 4277 x 1587 x 1390 mm (? - vůz mohl být snížen). Rozvor 2490 mm, rozchod minimálně 1257 mm na obou nápravách. Pohotovostní hmotnost byla 785 kg. Maximální rychlost byla udávána 170 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,3 s. Jako Mk1 byl vůz vyráběn do roku 1967. Pak následovala Mk2, což nebyla úprava, které v dnešní době říkáme face-lift, ale zcela nový vzhled vozu (podle mého směrem k horšímu - zcela se vytratila osobitost, zmizely boční prolisy a kruhová sdružená koncová světla). V té době již převzal sportovní ambice Fordu model Escort Twin Cam a Cortina Mk2, i když se ve verzi Lotus také vyráběla, neměla takové uplatnění.





Čestnou vyjímku tvořila silně nadupaná okruhová verze pro britské mistrovství, označená Lotus FVA. Šlo o dělo s motorem Cosworth F2, který dával 220 koní. Byl to oblíbený nástroj Grahama Hilla a Jacky Ickxe. Aby se dalo auto udržet na silnici, mělo vpředu pneu šířky 7" a vzadu 8".

Na černobílém obrázku žene po okruhu seriovou Cortinu Jim Clark.
Pamětníci jistě vzpomenou na skvělé vítězství Rakušanů Stumpfa a Pusta s Ford Cortinou Lotus před třemi továrními "šestsettrojkami" na první československé šestihodinovce v Brně roku 1966. Tehdy udělali na starém obtížném okruhu průměr 119 km/h.


Prameny: vlastní fotografie; Svět motorů 1963, 1966; program GP Brno 1966; R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů