FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Jak fotit rally - výřez a kompozice

Dohodl jsem se s Jardou-rs, známým z fóra eWRC, že můžu použít jeho fotografií z Bohemia 2003 jako materiál pro tuto první stránku o fotografování rally. Jardovy fotografie mě inspirovaly v tom, že se neoctnul na zrovna nějak moc atraktivním místě pro fotografování (takové místo se může dost výrazně lišit od divácky atraktivního) a jeho jinak dobré snímky se dají trochu ozvláštnit právě volbou výřezu a dokomponováním snímku.
Takže vedle upraveného snímku jsou ještě malé původní, tak jak je Jarda-rs nafotil.




S touto fotografií se nemusí moc dělat, patří k nejatraktivnějším v celé kolekci - dobře vyjadřuje dynamiku jízdy (zvednuté zadní kolo, soustředěné pohledy diváků) a stačilo odstranit výřezem půleného diváka vpravo, který stejně asi čuměl jinam a trošku celé oříznout a hotovo.




Také atraktivní záběr odjíždějícího Escortu. Náklon vozu a jemně zvednutý prach za "kočárem" dává taky patřičnou dynamiku. Vadou na kráse je, že je už moc okolí kolem objektu zájmu a samotný vůz je umístěn ve středu obrazu, což jej "umrtvuje.Výřezem se auto zvýraznilo , zaroveň se odříznul rušící divák v bílém. Posun auta na horní polovinu obrazu umocňuje pocit rychle odjíždějícího vozu. Trochu jsem lokálně zvýšil kontrast snímku. Sporný je ještě fotograf na střeše auta. Dal by se zaretušovat.



Kožmín neposkytnul fotografovi šanci pro zvlášť atraktivní záběr. Na původním snímku má auto před sebou dost dráhy a tak se dá něco vytěžit netradičním formátem snímku - nudlí. Kromě diváků v pozadí kupodivu snímku pomohlo jinak nenáviděné "mlíko", které naznačuje směr pohybu vozu a narušuje příliš decentní a nedynamickou zeleň.



Když se podíváte na původní snímek, tak kromě auta tam vlastně není žádná jiná informace. Takže pryč se vším okolo a výřez na tvrdo. Trochu víc pohybu dodalo ještě natočení snímku směrem proti pohybu hodinových ručiček.



Naopak zde by bylo škoda uříznout plně soustředěné diváky a kameramana v akci. Vůz je dobře položený do zatáčky a na silnici jsou patrné stopy, které dávají tušit následující děj. Je jasné, že vůz se přehoupne na druhou stranu a zatočí do esíčka. Netradiční formát by navíc umožnil grafikovi zabudovat do dolní části titulek.

Na dalších snímcích se můžete podívat, co dělá volba výřezu s obrazem. Obecně lze říct, že i relativně v banálních místech a nezáživných průjezdech se dá něco zachránit natočením, posunutím auta mimo střed snímku, což Jarda na řadě záběrů intuitivně vycítil. Jinak působí snímek, kde má vůz cestu před sebou - vidíme kam jede, dějově je to spíš o tom, co ještě bude. U snímku, kde vůz obraz jakoby opouští, je to spíš o tom, jak to projel.





Příště se podíváme, co dělá s focením rally nastavení různých časů závěrky a jak toho využít. Autor fotografií vás zve na svoje stránky: www.mujweb.cz/www/jarda-rs