FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ginetta G4





Poprvé jsem toto nádherné autíčko na vlastní oči uviděl až v roce 2013 na závodech veteránů v Brně. Uvědomil jsem si, že se značka Ginetta objevuje na závodních tratích dodnes. Nepatří už sice zakladatelům - tuto malou anglickou firmu na výrobu sportovních vozů založili čtyři bratři Walkettovi v roce 1958, ale existuje, protože Britové mají rádi své tradice a svá auta. Takže firmu a značku v roce 1989 prodali Walkettovi zájemcům a Ginetta existuje dál. Už je u modelu 40 a dalších.
Většinu vozů dodávala tehdy Ginetta jako stavebnice, jak bylo v šedesátých letech zvykem. Právě model G4 se stal velmi úspěšným, byl představen v roce 1961 na londýnské výstavě závodních vozů jako roadster. Od roku 1963 se dělalo i kupé.


Zákazník si jej mohl osadit libovolným čtyřválcovým motorem Ford, nejčastěji to byl Ford 105E, tj. 997 ccm z vozu Ford Anglia, který měl v serii 40 koní. U těch patrně ale nikdy nezůstalo, protože kdo s tímto vozem závodil (a to byla většina majitelů) osazoval motor jinými karburátory, snižoval hlavu, motor dostával jiné svody výfuku apod. Oblíbenými motory pro takové zástavby byl Coventry Climax 1,1 a 1,2 litru, ale především Cosworth o objemu 1340 ccm, který dával až 88 koní při 7000 ot./min.
Staré Ginetty byly pochopitelně stavěny v koncepci motor vpředu, poháněná zadní náprava. Tato koncepce je pro Ginettu typická i v dnešní době. Vůz byl osazován čtyřstupňovou převodovkou. Karoserie byla laminátová. Vůz měl rozvor náprav 2027 mm, rozchod shodný 1200 mm, délku 3400 mm, šířka 1450 mm, výška 1120 mm, hmotnost přibližně 550 kg,



Je jasné, že postupně se v dalších letech používaly větší a výkonější motory.
Konkrétní vůz na fotografiích, se kterým v historických seriích jezdil Rainer Rosenberg, pochází z roku 1966 (celkem bylo do roku 1969 postaveno 500 ks G4), má zabudovaný motor modelové řady Ford 225E OHV, což představuje objem 1690 ccm, vrtání a zdvih 83,3 a 77,6 mm. Palivo dodávají dva dvojité Webery a celek dává 135 koní při 6000 ot./min. Převodovka tohoto modelu je již pětistupňová. Parametry auta jsou díky hmotnosti impozantní. Maximální rychlost 230 km/h a zrychlení z 0-100 km/h pod 8 vteřin.


Že auto opravdu slušně funguje dokazuje i čas na kolo dosažený na Masarykově okruhu v Brně - 2:55,2 min.




Prameny: vlastní fotografie, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, server auta5p.eu a wikipedia