FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Něco o Evropském poháru GT4



Představte si, že vám někdo dá (čistě hypoteticky) vybrat z těchto sporťáků: Aston Martin N 24, BMW Z4, Donkervoort D8, Chevrolet Corvette C6, Ford Mustang FR500C, Gillet Vertigo, KTM X-bow, Lotus Exige, Lotus 2-Eleven, Maserati Trofeo, Nissan 350Z, Opel GT, Porsche Cayman, Porsche 997 GT3, a řekne: vyberte si jedno, se kterým na závodní trati všechny ostatní porazíte. Pod vlivem různých časopisů a testů se budou Vaše úvahy asi pohybovat stejným směrem jako moje - Mustang je moc těžký a neohrabaný, Corvette je lepší, ale je taky dost těžká a co brzdy?, Aston je bez úprav dost měkký a nestabilní, Nissan je skvělý na driftování a pálení gum, ale co víc?. Lotusy fantasticky sedí, ale jsou přece jen slabé atd. A tak vám asi nakonec padnou do oka především oba Porsche a BMW Z4. Auta dostatečně výkonná, ne moc těžká, skvěle vyvážená.
Existuje jedna závodní serie, která by tento výběr mohla potvrdit nebo vyvrátit. GT4 European Cup. Na rozdíl od špičkově upravených GT1 (až 650 koní) GT2 a GT3 (450-500 k) se vozy v GT4 podobají hodně těm seriovým, odpovídající zhruba úpravami známými pro skupinu N. Takže se moc neliší od těch z výlohy, u Sports Light zejména.


Úpravy motorů vlastně skoro neexistují, je zakázáno zasahovat do aerodynamických prvků vozu, takže žádné přídavné spoilery, lízátka a křídla. Oproti seriovým vozům je povoleno upravit brzdy, protože zejména u velkých vozů by seriové brzdy při intenzivní práci na okruhu vadly a jsou povoleny závodní tlumiče. Samozřejmě se montují do kupé rámy.
Vozy GT4 jsou rozděleny do dvou samostatných skupin. První - GT4 - je limitována minimální váhou 1000 kg, minimální produkcí 300 vozů ročně a jezdí na slickách Pirelli. Druhá - Sports Light - je naopak omezena zhora. Váha nesmí přesáhnout 1000 kg, nemusí být vyrobeno 300 ks, ale jezdí na seriových Pirelli se vzorkem. U obou skupin jsou na jeden závodní víkend a jeden vůz k dispozici pouhé 2 sady suchých pneumatik.
Věc má jen jeden háček, ale dost podstatný. Z automobilů můžete při odlehčovací kůře vyházet všechny zbytečnosti. A ty jsou např. u Mustanga a Astona Martina hodně těžké a tak oba dokáží zhubnout z 1,6-1,7 tuny na homologovaných 1380 kg u Mustanga a 1350 kg u Martina. Takový, už z továrny mnohem lehčí BMW Z4, "spadne" o pouhých cca 200 kg z 1415 na 1200 kg. To už trochu ovlivňuje původní úsudek na téma, které auto se ukáže jako nejlepší. Na druhou stranu, 6,2 litrová Corvette C6 má v sání zařazen předepsaný restriktor vzduchu a tímto způsobem přiškrcený výkon na 390 k. U Sports Light snad už nejde nic odmontovat, tyto auta jsou od přírody sám kevlar a neví, co je rádio a podobné blbosti. Ty jsou hodně identické se seriovou produkcí.


Seřadíme-li auta podla počtu kilogramů na jednoho koně výkonu, vypadá to i tak pro BMW Z4 slibně:
Lotus 2-Eleven - 3,0 kg/k
Lotus Exige - 3,03 kg/k
Gillet Vertigo - 3,16 kg/k
BMW Z4 - 3,20 kg/k
Ford Mustang FR500C - 3,28 kg/k
Aston Martin N24 - 3,29 kg/k
Porsche 997 GT3 - 3,31 kg/k
Nissan 350Z - 3,37 kg/k
Maserati Tropheo - 3,38 kg/k
Donkervoort D8 - 3,40 kg/k
Porsche Cayman - 3,45 kg/k
Opel GT - 3,50 kg/k
KTM X-bow - 3,54 kg/k
Chevrolet Corvette C6 - 3,58 kg/k.

Na obrázku je pilotka KTM Němka Catharina Felser v diskusi s kamarádkou ve stanu KTM.
Dole pohled do kuchyní KTM a Donkervoortů v paddocku Brno.





No a jak by náš předpoklad o rychlosti jednotlivých vozů dopadnul v praxi? Nebudu napínat.
Po oba roky, kdy se tato serie jezdí, jsou nejlepší Ford Mustang a Nissan 350 Z. Protože jsou to amatérské závody a kvalita jezdců může být různá, je možné že tu májí vliv i ruce. Ale úplně bych na to nesázel. Možná celkový vítěz obou ročníků Eric de Doncer s Mustangem je borec, ale jezdci Nissanů Gomez a Buncombe by už byli dva. V roce 2007, kdy se tato serie ještě jela bez lehkých vah, se celkově umístily vozy v tomto pořadí: Ford Mustang (2 vítězství), 2x Nissan (3 v.), Porsche Cayman (1 v.), BMW Z4, Aston Martin (1 v.), BMW Z4, Ford Mustang (1 v.), Maseratti, Aston Martin, Nissan (1 v.) a konečně Lotus Exige.

V Astonu se musí trochu rozkuchat přístrojový panel, aby se dal zabudovat tuhý ochranný rám. Vůz Angličana Michaela Malocka.




V roce 2008 se na startu neukázaly Cayman, Gillet Vertigo, Lotus Exige a Opel GT. Pohár tvořilo 17 samostatných jízd při šesti závodních víkendech v Silverstone, na Monze, Oscherslebenu, Spa-Francorchamps, našem Brnu a v Nogaru. Pořadí trošku kopírovalo 2007, včetně stejného absolutního vítěze. Prvních pět:
1 Eric de Doncer (F), Ford Mustang FR500C; 117 bodů (4 vítězství)
2. Alex Buncombe (GB), Nissan 350 Z; 88 b, (6 vítězství)
3. Guino Kenis (F), BMW Z4; 87 b. (2 vítězství)
4. Klaus Engelhorn (D), Aston Martin N24; 72 b.
5. Jurgen van Hover (B), Aston Martin N24; 71 b. (2 vítězství)
Zbývající vítězství posbíraly v poli nejvíc rozšířené Aston Martin a tyto vozy, doplněné 2 BMW Z4 zaplnily zbytek pořadí do první desítky. Bodovalo celkem 26 jezdců.
V poháru Sports Light naprosto ostatní deklasovala dobře připravená a spolehlivě jedoucí značka KTM se svým originálním vozítkem X-bow. Christopher Haase, Dennis Retera a Catherina Felserová si rozebrali všechna vítězství s vyjímkou poslední jízdy ve Spa, kde odpadli a vyhrál Stephan Wintenberger na Donkervoortu D8 GT. Spa bylo také prvním závodem, do kterého Donkery nastoupily, tedy vlastně až do druhé poloviny sezóny. Další značka, Lotus 2-Eleven, sporadicky zastoupená (pouze Oschersleben a Spa) se ukázala s Gavanem Kershawem a Stefano D´astem za volanty dostatečně rychlá, aby KTM stačila, ale bodů posbírali málo.




Dva roky závodů s takřka seriovými auty, určitě kromě pěkné a dramatické podívané (alespoň v Brně se tato skupina docela předvedla), přinesly i jakousi informaci. Informaci o tom, že některá legendami opředená auta se musí pro udržení této image víc snažit a některá auta jsou neprávem přehlížená. Například Nissan 350 Z je perfektní kára a stačí na kterékoliv jiné obdobné GT auto, ať už na věhlasná a dražší Porsche nebo na opěvované kupé BMW Z4. To, že ale všechny spráská Ford Mustang, bych vůbec nečekal. Je zřejmé, že výsledky ovlivňuje mnoho faktorů a kvalitní stáj může vypiplat různá auta ke spolehlivosti a rychlosti, a je potřeba vše brát s rezervou. Ale i tak jsou pořadí vozů zajímavá.
Ve skupině lehkých aut by mně udělalo radost, kdyby v poli vládly Donkervoorty, protože jsem na vozy stavěné na bázi Lotus Super Seven zatížený, ale bohužel, KTM se ukázala jako lepší. Snad se vymaní Donkery z dětských nemocí (starý Donkervoort stále vozy odvolával z trati při treninku a ladilo se něco na zadní nápravě) a nebo se nám objeví i moje oblíbené Caterhamy.
Bohužel, ke konci roku 2008 přišla smutná zpráva, že v roce 2009 GT vozy v Brně neuvidíme.

Prameny: vlastní fotografie, WarmUp 05/2008, strány FIA GT4