FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Jaguar E 3,8 310 WK



V Muzeu sportovních vozů v Lánech je v roce 2003 k vidění unikátní Jaguar Type E, který má za sebou (a doufejme, že i před sebou) velkou sportovní historii. Nezbývá, než citovat z panelu v expozici:

Tento vůz byl expedován z Coventry dne 12.3.1962, má číslo karoserie 850 429, č. motoru R4470-8. Původně měl červenou barvu. Bylo mu přiděleno registrační číslo 310 WK a jeho prvním majitelem byla fa. T.K.AUTO´S v Londýně. Dne 22.10.1964 byl vůz převeden na bývalého mechanika závodní stáje Cooper Grand Prix Warena Pearce, který v té době úspěšně závodil s vozem Jaguar XK 150. Waren Pearce vůz ihned upravil a začal s ním startovat v závodech GT.
V letech 1965 až 1969 s tímto vozem absolvoval 93 závodů na nejznámějších britských tratích jako Brands Hatch, Silverstone, Crystal Palace, Mallory Park, Snetterton, Castle Combe, Oulton Park, Phoenix Mark, Mondello Park a Thruxton. Pearce s ním získal 56 prvních, 27 druhých, 14 třetích a po jednom 4., 5., 6. a 9. místě (v součtu je to víc jak 93, takže předpokládám v některých případech ceny v celkém pořadí a ve třídě). Během této doby byl vůz neustále upravován. Zvyšoval se výkon motoru, ale také se měnil podvozek a karoserie. Zadní náprava byla osazena spodními rameny vlastní konstrukce se zlepšeným vedením a dokonalejším seřizováním geometrie, vnější plechové povrchové panely byly nahrazeny sklolaminátem, blatníky byly rozšířeny pro montáž širších pneumatik, vůz dostal zcela jiné výfukové potrubí, přepracovány byly brzdy a v rámci tehdejších předpisů proběhla ještě řada drobných úprav.



Vůz se zůčastňoval britských závodů až do roku 1982. Jeden z jeho majitelů a jezdců Brian Murphy jej v roce 1976 vybavil dokonce spoilery na přídi a křídlem vzadu, aby se vyrovnal jízdními vlastnostmi a vzhledem soudobým prototypům. V červenci roku 1982 s ním havaroval tehdejší majitel Ron Lea na trati v Aintree. Po nějaké přestávce jej Lea při opravě restauroval do podoby z let 1966-68. V roce 1991 se pak tento vůz objevil znovu na okruzích a vrchařských tratích, ovšem už v kategorii historiků. Zde závodil do konce roku 1994. Počátkem roku 1996 byl zakoupen k nám, do České republiky a údajně bude připraven do podoby odpovídající současným přísným předpisům pro historiky. Už se těším na jeho starty a další vítězství.


Prameny: Muzeum sportovních vozů Lány, vlastní fotografie