FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Jaguar XK140 / XK140SE



Nástupce XK120 se zvenčí dá poznat podle masivnějšího nárazníku a menšího počtu žeber na masce chladiče. Vyráběl se v letech 1954 až 1957. Jednotlivých verzí byly vyrobeny tyto počty: roadster 3350, kabriolet 2793 (plátěná střecha a boční okna) a kupé 2800.
Jeden z nejlepších motorů v historii automobilismu - řadový šestiválec s rozvodem 2xOHC o objemu 3442 ccm (vrtání x zdvih 83 x 106 mm) - se dočkal zvýšení výkonu na 190 k při 5500 ot./min. Palivo do něj dodával dvojitý karburátor SU H6. Dal se pořídit i motor o výkonu 210 k při 5750 ot/min. s karburátorem s dvoupalcovým hrdlem SU H8. Takto osazený vůz byl označován jako XK140SE. Oba typy mají čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením. Přední náprava lichoběžníková, odpružená zkrutnými tyčemi, zadní náprava tuhá, odpružená půleliptickými pery. Brzdy na všech kolech bubnové kapalinové. Vůz dostal nové hřebenové řízení. Převzatá karoserie XK120 vlastního firemního designu, která vznikla pod vedením šéfa firmy Lyonse, nedoznala žádných změn, kromě trochy chromu. Bylo by to také zbytečné, protože je dokonalá. V kabrioletu a kupé se objevila jakási malá nouzová sedadélka, jak se vtipně říkalo - asi tak pro dvě čivavy.







V základní výbavě bylo u všech modelů kožené čalounění sedadel. Kola byla šestnáctipalcová s plechovými nebo drátěnými disky - drátěné byly u SE typů a dražší výbavy. Rozvor náprav 2591 mm, rozměry - délka 4470 mm, výška roadsteru 1333 mm, coupé 1397 mm, šířka 1638 mm. Pohotovstní hmotnost 1225 - 1285 kg (coupé). Největší rychlost 210 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 11 sec.

Jaguar využíval pro zvýšení obchodního úspěchu tohoto modelu trojnásobného vítězství v Le Mans. I na voze se na víku kufru ve znaku objevil decentní nápis upozorňující na tuto skutečnost.
Sportovní Jaguary se vždy používaly k závodění a o modelech XK 120, 140 a 150 to platí dodnes. Ve Velké Británii se jezdí HSCC Jaguar XK Series, kde jsou vozy rozděleny do třídy A - seriové s objemem motoru 3,4 litru, třídy B s objemem 3,8 litru a C - upravené.



Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, internet, vlastní fotografie, magazín Speed 2001