FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Jaguar XK150 / XK150 3,8 / XK150 S



Poslední ze slavné řady Jaguarů XK, typ 150, se vyráběl v letech 1957 až 1961 a někteří znalci si jej cení víc, než nástupce Jaguar E-Type. Bylo vyrobeno 2263 roadsterů, 4450 ks DHC se ztahovací střechou a 2682 coupé FHC. Velká většina byla určena pro export, zejména do Spojených států. Na ostrovech zůstalo je asi 1830 vozů všech tří modelů karoserie. Sběratelsky nejvzácnější je základní 190 koňový roadster, kterých bylo vyrobeno jen pár kousků. Od typů XK 120 a XK 140 se XK 150 odlišuje jiným "grilovacím roštem" masky a také neděleným předním sklem.
Jak už zmiňuji u XK 140, ve voze byl montován zcela famózní motor - řadový šestiválec s rozvodem 2xOHC o objemu 3442 ccm (vrtání x zdvih 83 x 106 mm). Po základním modelu šel do nabídky brzy XK150 SE (Special Equipment), který už disponoval výkonem 210 k při 5500 ot./min. Palivo do něj dodával dvojitý karburátor SU HD8. Od roku 1959 byl souběžně v nabídce i motor s vrtáním 87 mm, tedy o objemu 3781 ccm, který měl o 10 koní víc. To ještě není konec. Existovaly u obou motorů verze S, které byly osazeny třemi karburátory SU HD8 a byla to už slušná letadla: XK150 S měl 250 k při 5500 ot./min a 3,8 S pak až 265 koní při stejných otáčkách. Modely mohly mít čtyřstupňovou manuální nebo třístupňovou automatickou převodovku (hlavně kvůli USA), ovšem zcela správně u S byla k dispozici jen manuální převodovka.


Přední náprava s nezávislým zavěšením kol na lichoběžníkových ramenech, odpružení vinutými pružinami se zkrutnými tyčemi, zadní náprava tuhá, odpružená půleliptickými pery. Teleskopické tlumiče. Brzdy na všech kolech byly inovovovány a montovaly se už diskové s posilovačem. Hřebenové řízení. Dokonalá a geniálně navržená karoserie se nedočkala výrazných změn ani po devíti letech od zahájení výroby modelů XK.
Všechny XK měly v základní výbavě kožené čalounění sedadel a topení. V základní nabídce bylo dvanáct barevných odstínů: sherwoodská a britská zeleň, dva druhy modré, tři šedé, černá, krémová, červená Carmen, kaštanová a vínová. U verzí SE byly montovány disky kol s drátěným výpletem, mlhovky a dvojitý výfuk, odpovídající typu hlavy motoru. Nadupané verze S si vyžádaly dodání zkrácených výfuků.
Rozměry vozu: délka 4496 mm, výška 1372 mm, šířka 1638 mm. Rozvor náprav 2590 mm. Hmotnosti - roadster 1448 kg, DHC 1460 kg a FHC 1473 kg.
Největší rychlost XK 150 je 212 km/h, u 3,8 pak 216, menší S jelo 219 a S 3,8 222 km/h. Hodnoty zrychlení nezjištěny.


Ani u XK 150 neopoměl Jaguar zdůraznit své úspěchy v Le Mans výpisem ročníků ve znaku na víku zavazadlového prostoru.
Sportovní Jaguary se vždy používaly k závodění a o modelech XK 120, 140 a 150 to platí dodnes. Ve Velké Británii se jezdí HSCC Jaguar XK Series, kde jsou vozy rozděleny do třídy A - seriové s objemem motoru 3,4 litru, třídy B s objemem 3,8 litru a C - upravené.



Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; internet - database Jaguarů; fotografie Josef Vojáček - Irsko