FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Třikrát Brno, prosím!


Víkend 27.- 29. dubna 2007 na brněnském Masarykově okruhu pro mě měl hned tři lákadla, která jsem chtěl vidět na vlastní oči. Byla to známá tříhodinovka divize 4, která zaznamenává každým rokem ohromný nárůst závodní techniky a navíc v jedné posádce startoval také Honza Kopecký. Také jsem chtěl obhlídnout, co nového přivezou účastníci Austria Histo Cupu a do třetice jsem chtěl vidět, jakou úroveň má italské okruhové mistrovství.


Vytrvalostní závody i sprinty zaznamenaly nebývalou renesanci a na našich okruzích se letos budou pohybovat vozy, které nejsou obvyklé ani v zemích s velkou okruhovou tradicí. Tři vozy DTM - k CLK Mercedesu přidala Charouzova stáj "čtyřdveřový" Mercedes C po Garry Paffettovi, Audi A4 DTM pak na sezónu přivezl Bohemia Racing Team M. Maděryče - jsou ovšem monstra, která celým zbytkem startovního pole procházejí jako nůž máslem. A to ten zbytek není nic slaboučkého: ještě jedno DTM - Audi TTR Viliama Liedla, 2x Lamborghini Gallardo, Chevrolet Corvette, 4x Ferrari (od 355 do 430), Seleen S7R, Pagani Zonda a 9 ks Porsche. Do nezanedbatelné špičky patří ještě perfektně připravené BMW M3 GTR Roberta Šenkýře. Zbytek světa tvoří Tatra Eccora, další řada BMW a nížší objemové třídy - Alfy, Audi, Seaty, Clia a Hondy ve dvoulitrech a škodovky a hbité Fiaty SC Poláků ve čtrnáctistovkách.
Atraktivnost závodu zajišťuje velké množství vozů na trati (cca 50), časté předjíždění pomalejších a obrovská jízdní dynamika špičkových vozů. K tomu všemu je potřeba také dobrých pilotů. AMG M 3000 Mercedes přizvala do svých řad specialistu Stefana Mückeho (dokázal kolo za 1:57,8 tj. průměr 165 km/h) a Adama Lacka (1:58,9) aby doplnili staré kozáky Charouze (2:02,3) a Nimče (2:00,9). Konkurent Maděryč (2:02,2) povolal talentovaného Tomáše Kostku a velmi rychlého Jana Kopeckého (jeden z nich zajel 1:58,1). Ani jiné stáje neponechaly nic náhodě a např. do jednoho Gallarda byl angažován Erik Janiš.

start

Ihned po letmém startu se prodral druhý Mercedes před Audi vedené Tomášem Kostkou na druhé místo a tato situace se nezměnila ani za jízdy M. Maděryče. Audi postupně ztrácelo metr po metru. Po předávce dotáhl Jan Kopecký vůz na druhou pozici, ale jedna zastávka navíc oproti soupeřům spolu s horšími nočními světlomety odsunula vůz zpět na třetí pozici v cíli se ztrátou 1 kola (za 3 hodiny ujely první Mercedesy 85 kol).
Divácky nejatraktivnější úsek brněnské trati, kde se nejvíc předjíždí (tribuna G), byl tradičně uzavřen a tak nezbývalo, než sledovat jindy nudný stadion. Díky rozdílným vozům a početnému poli se i zde stále něco dělo.



Závěrem k divizi D4 pár obrázků. Lamborghini Gallardo ve dvou exemplářích dodala rakouská stáj S. Berg Racing T., vůz na obrázku pilotoval s Urbanovými Erik Janiš a skončili 10. Ferrari F430 stáje MENX skončilo na pátém místě se ztrátou 6. kol.
Zdaleka nejrychlejší BMW u nás, jedoucí za Matador Motorsport, skončilo s Šenkýřem a Friedem na 7. místě. Osobně se mi líbila Honda S2000, pravděpodobně disponovala neupraveným 240 koňovým VTEC motorem, což sice nestačilo na plnokrevná Audi A4 ST, Alfy 147 GTA a Clia, ale zajišťovalo bratrům Foukalovým spolehlivost. Celkově 24. místo a šesté ve třídě do 2000 ccm.








Čistou radost mně vždy přinese procházka paddockem mezi vozy rakouského Histo Cupu. Jen mi ji kalí závist, že taková auta a závody tu nemáme. Necelých 90 vozů, z nichž většina závodí jako o život, to je euforii vzbuzující zážitek. Přitom piloti těchto vozů, bývalí závodníci a rallyemani tvoří spolu s mladíky, kteří jezdí z fandovství a možná i nedostatku prostředků na "opravdové" závodění, jednu rodinu plnou pohody. O tomto seriálu je už jeden článek zde. Takže jen pár novinek a zážitků:
Poprvé se objevil na naší trati kdysi ne moc povedený vůz Renault 12 Gordini, se kterým si nevěděl rady ani excelentní Hubáčkův mechanik Saša Klimt. S v Brně předvedeným vozem jezdec Alois Kaufmann dokázal při závodě zajet kolo za 2:47,2 průměrem 116 km/h. Gordinku moc nešetřil, což dokazuje serie snímků, kdy jej nedotažené kontra vrhlo na vnitřek zatáčky. Epizodka jej nijak nerozhodila a svištěl ve stejném tempu dál.





V parkovišti se mi jako první historik objevila Corvette v tzv. Young Timerech, vozech vyrobených do 1996. Patřila v závodě k nejrychlejším, Gerhard Jörg za jejím volantem (kolo 2:20,0) sváděl v obou závodech bitvu o první místo s Alfredem Mannsbergerem na Porsche 935 Turbo (2:17,9). Tohle Porsche se mně zdálo nejzajímavější mezi skupinkou parádních 911-tek RS. Nakonec si oba rozdělili jednou první a jednou druhé místo.



V plejádě mně už známých vozů se ještě jako novinky objevila Alfa Romeo Montreal, což je celkem vzácnost. Alfa nebyla zatím nijak upravená a tak se v zatáčkách nakláněla, že málem brousila vnějším prahem vozovku. Čas na kolo 2:44,4 tomu odpovídal. S potěšením jsem zjistil, že se stále dá najít nějaký ten klenot. Ford Capri RS 2600 není zas tak úplně hojným vozem v bazarech. Tenhle nebyl tak divoký, jako jezdil u nás vloni starý Mücke, a tak zvládl čas pouhých 2:30,0.
Někdy má i příležitostný fotograf štěstí. I stalo se a byl jsem přímým svědkem kolize na trati. V Young Timerech jezdí ještě zvlášť skupina BMW 325 Challenge, kde se utkávají legendární E 30 vyrobené mezi 1984 a 1991. Skupina N má motor 2500 a 171 koní a A 2700 a 230 koní. Jezdí pěkně v chumlu. Přitom trošku osamoceně jedoucí Leitner junior dostal hodiny. Vozy by jej úspěšně míjely, ale Leitner popojel kousek dopředu a rovnou do stopy George Komarethovi. Pak už to šlo ráz na ráz a do akce musel na 3 kola zasáhnout safety car, vozovku musel umít i čistící stroj. Výběr ze záběrů následuje:








Mimochodem, nejlepší 325i jela kolo za 2:30,7.





No a dojmy z italských mistráků? Cesťáky jedou jeden vytrvalostní (u nás 3 hod) závod a GT 2x 50 minut během 2 dní. Povinná je i u nich jedna zastávka v boxech. Cestovní vozy mají celkem obstojně naplněnou startovní listinu a překvapující je, že vozů italské výroby tam moc není. Převládají BMW M3 E46 v 3,2 i 3,0 verzi, Seat Leon Supercopa, BMW 320i, Clio a Hodna Civic, Alfy v počtu 4 (147 a 156). Nejméně tři posádky s BMW by mohly bojovat v naší tříhodinovce o cca 8. až 10. místo. Však také jména v listině připomínala tradiční závodnické rodiny: Cappellari, Calderari, Facchetti, Baldi ... Odolal by jim pouze Šenkýř.
Hodně jsem byl zvědavý, co přivezou v GT serii. Bohužel oproti 25 vozům v listině se zúčastnilo pouze 11, a nebylo to ono. Naštěstí mimo očekávání dorazil Quester s BMW Z4 Coupé, se kterým zde nedávno úspěšně startovali spolu s J. Janišem a Wernerem na Epilogu a předvedl spolu s Belicchim pořádnou palbu (kolo 2:09,9).



Quester vedl od startu do cíle, na obrázku je odvoláván do boxů k poviné zastávce na střídání. Italové umí prožívat závod. Takto povzbuzoval svého kolegu jezdec Dodge Viperu, když vybojoval v předposledním kole třetí pozici. Nadšení mu vydrželo až do cíle, povedlo se o 0,254 sec.



V poli nechybělo ani Maseratti 3200 GT, v úpravě Light ale ostatní moc nestíhalo. Před ním jediné Lamborghini Gallardo. Jinak se i v této třídě ukazovalo, že Italové věří víc cizím značkám. Pole tvořily tři Vipery, několik Porsche a také tento GT prcek, Lotus Exige s objemem pouhých 1800 ccm. Díky své malé váze a skvělým vlastnostem dokázal kolo za 2:19,9.
Záměrně se v povídání o tomto víkendu nevěnuji průběhu závodů divize 3 (národní formule) a BMW 1 Challange. Málo startujících, roztahané pole a pohled na bílou flotilu Bavoráků nezachránil ani talentovaný Michal Vorba za volantem (2:23,9).