FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Kaipan 57



Po několika letech výroby Kaipanu 47 bylo jasné, že bude potřeba pracovat na dalším modelu repliky Lotus Super Seven. Emisní limity totiž znemožnily využít dost velkou rezervu ve zvyšování výkonu dvoulitrového Fordu a tak se nabízela možnost použití přeplňovaných motorů tak, jako u jiných výrobců, např. Donkervoortu.
V roce 2001 a 2002 probíhal vývoj a testování nového modelu Kaipanu s použitím koncernového motoru VW - 1,8 Turbo, který se používá také ve vozech Škoda Octavia. Další podstatnou koncepční změnou bylo použití zadní nápravy z vozu Ford Sierra, která nahradila tuhou nápravu starších Fordů Taunus. Nový model dostal typové označení 57.


Výroba byla zahájena v roce 2003. Nově použitý motor vychází ze seriových hodnot 1,8 20V Turbo, tedy řadový čtyřválec 2xOHC s pěti ventily na válec, vrtání 81,0 x zdvih 86,4 mm, objem 1781 ccm. Motor má výkon 150 k při 5700 ot/min. Na motor navazuje seriová 5 - stupňová převodovka, upravený kardan a diferenciál z Fordu Sierra. Stálý převod 3,6.




Vše je uloženo do tradičního, velmi tuhého Seveního rámu z ocelových jeklů, svařeného v ochranné atmosféře. Oproti modelu 47 je rám o fous širší, v místech sedadel rozšířený o 4 cm. Karoserie z kompozitových materiálů rám obaluje a zachovává již 50 let starý design Colina Chapmana. Skládá se z nosu, bočnic, zadního dílu, kapoty, těla pod předním sklem a blatníků. Interiér je i nadále velmi spartánsky vybaven a pořádně v něm za jízdy fouká. Sedačky můžete ponechat jako pouhé laminátové skořepiny, tak jak je zvykem v závodních monopostech, nebo použít čalouněné sedáky Kaipan. Ostatně každý Seven je individuální vozidlo, takže můžeme v řadě vozů vidět i sedačky renomovaných výrobců. Stejně tak standardně dodávaný volant zn. Victor není podmínkou.


Přední kola jsou zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech s neseříditelnými čepy, osvědčených už v předchozím modelu. Zadní náprava je upravena z Fordu Sierry včetně nezávislého zavěšení poloos a bubnových brzd. Také přední kotoučové brzdy pocházejí ze Sierry. V rámci individuální domácí stavby si často majitelé montují i na zadní nápravu kotoučové brzdy - sám o správnosti této volby nejsem přesvědčen, protože při přibrzdění relativně lehkého vozu v zatáčce se vyšší účinek projevuje dost prudkým odsednutím zádi. Všechna kola jsou odpružena vinutými pružinami a tlumiči Kaipan. Vpředu se používají pneu 195/50x15 nebo 205/50x15, vzadu 225/50x15, disky lité 15".
Řízení je hřebenové ze Škody Felicie, fajnšmekři si montují ostřejší ze soutěžních verzí Felicií. Palivová plastová nádrž má také původ ve Felicii, objem 40 litrů a je umístěna za nápravou v zadní části vozu. Při obsazení vozu řidičem dochází k rozdělení váhy vozu v poměru 49% na přední a 51% na zadní nápravu.


Celkové rozměry vozu jsou 3350 x 1790 x 1110 mm, rozvor 2200 mm, rozchody vpředu / vzadu ? / ? mm. Výrobce udává pohotovostní váhu 820 kg, běžně se ale při stavbě dosahuje 740 až 750 kg.
Vůz základní homologované stavby dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sec. a továrnou doporučené maximální rychlost 185 km/h. Část majitelů nechává vůz přečipovat na 180 koní a věnuje se i snižování hmotnosti, např. použitím kevlarových blatníků a dostává se na mnohem lepší hodnoty. S použitím dílů z motoru Audi lze jít bez problémů až na 210 koní.
Díky malé hmotnosti vozu lze spotřebu udržet na hranici 7 l / 100 km, málokdo však vydrží vodit vůz tímto rozumným "kochacím" způsobem a tak je běžnější spotřeba mezi 8-12 l/100 km.
Co přináší jízda s replikami Lotusu Super Seven popisuji na stránce o Kaipanu 47. Oproti staršímu modelu je Kaipan 57 určitě dynamičtější, ale zároveň méně syrový. Má víc utlumený zvuk a jen turbo si odfukuje při přeřazování rychlostí. Zadní dělená náprava lépe kopíruje terén a méně odskakuje, i když i zde se musí počítat s horším chováním na hrbatých vozovkách. Z vnějšku lze nejlépe rozeznat Kaipan 57 od starší 47 podle absence kapličky na přední kapotě, která u 47-ky ustupovala vstřikování Forda a zároveň odváděla horký vzduch z motorového prostoru. Na závěr nezbývá než poděkovat panu Hradskému za svezení předváděcím vozem.

Prameny: vlastní fotografie; firemní webové stránky a prospekty