FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL





Jsem příznivec lehkých sporťáčků, protože skýtají několik předností, které dokáží rozporovat jindy platný slogan "objem ničím nenahradíš". Lehký vůz se dá udělat velmi obratný, není tlačený svou hmotou ven ze zatáčky, po delší ostré jízdě nevadnou brzdy, s daleko menším motorem se dá docílit dynamiky velkých supersportů...
Proto mě hodně zaujalo vypsání letošního prvního ročníku Lightweight Challange, úzce propojeného s Caterham Race Academy, a když se jel první okruhový závod, nechyběl jsem u toho. Závod se jel ve Vysokém Mýtě poslední červnový víkend za celkem příznivého počasí, i když voda číhala v povzdálí celý den a na úplné finále už trochu káplo.

První dva obrázky z jízd Academy: boj Michala Vítka (2) s pozdějším vítězem Miroslavem Varvařovským (14), jízda Jana Paara na čas (16).


Rozhodně mě překvapila atraktivita a úroveň akademie Caterham. Nějaké obrázky a videa z toho, jak vypadají tyto závody v pro Caterham rodné Anglii jsem viděl, ale bylo jasné, že u nás to takový fičák nebude. Žáci závodní akademie nejdřív jezdili samostatně jedno měřené kolo (průjezd tratě, letmé měřené kolo, dojezd do depa) a bylo vidět, že mnozí už mají s auty, která vlastní od letošního jara dost natrénováno. Však jsem také dva z nich viděl před časem neúnavně kroužit na dni Klubu sportovních vozů po brněnském okruhu. Bylo vidět, že tyto malé šestnáctistovky o 125 koních (technické údaje jsou ZDE) umí hodně a také hodně snesou. Nájezdy do zatáček přes obrubníky, brzdění v oblouku, korekce řízením i plynem, všechno tato autíčka dělají tak, jako by to měla naprogramováno.
Nejrychlejší jezdec v boji proti stopkám zajel letmé kolo za 0:54,987 min (Jan Paar), v kontaktních závodech se musel sklonit před Mirkem Varvařovským, který po celý den předváděl velmi dravou jízdu a v urputném boji o první pozici v rozjížďce obětoval dokonce levý zadní blatník.




Fronta před startem semifinále, dovozce a "léčitel" Caterhamů pan Bartoš a Ariel Atom celkového vítěze Antonína Jecha.

Souběžně s CRA využívali okruh ve Vysokém Mýtě také jezdci Lightweight Challange, závodní série pro v běžném provozu homologované vozy, jejichž váha nepřesahuje 1000 kg. V sérii LWCH musí vozy startovat na pneumatikách homologovaných pro běžný provoz, musí mít platné SPZ (i zahraniční) a musí splňovat hlukový limit 96dB. Jinak se různým úpravám nekladou meze. Prakticky této kategorii vyhovuje celá modelová řada Caterham a všech replik Lotusu Super Seven (Rush, Donkervoort, Locost, Robin Hood, Westfield, Tiger, Kaipan, Irmscher aj.), Lotusy 2-Eleven, Exige a Elise, KTM X-Bow, Ariel Atom, Radical, Ultima, Opel Speedster ... a ještě by se jistě několik značek našlo a najde.


Vpravo Lotus 2-Eleven pilotovaný Hynkem Charouzem.

Na množství startujících to nebyl tak bohatý závod, ale byly k vidění vozy různých koncepcí a konstrukční filosofie: klasické Caterhamy CSR a Superlight, extravagantní splašené trubky Ariel Atom s motorem nad zadní nápravou, elegantní, ve stylu závodních "placek" vyhlížející a koncipovaný Lotus 2-Eleven, skořepinové výstřední KTM X-bow i "běžný" Opel Speedster.
Také tyto vozy jely nejdříve jízdy na čas, které roztřídily jezdce do skupin pro postupové rozjížďky. Čekal jsem s napětím, zda se prosadí jeden za dvou Arielů Atom, z nichž jeden byl laděný v Krámského dílnách, nebo zaúřaduje Lotus pilotovaný Hynkem Charouzem. Těžko říct jestli o těsném rozdílu v jízdě na čas rozhodovaly zkušenosti a ruce nebo je Lotus přece jen o něco lepší, nicméně rychlejší byl právě Lotus 2-Eleven, který docílil času 0:51,907. O pouhé 3 desetinky byl pomalejší Atom Antonína Jecha (0:52,218) před dalším Atomem Dominika Jecha. Caterhamy docílily časy 0:52,591 (CSR 260 v rukou Tomáše Fenika) a 0:53,450 (Superlight 300? Michala Axmana), KTM X-bow se ukázal pomalejší než Roadsporty, docílil čas 0:55,020 a nestíhal Opel Speedster s časem 0:57,889.



Caterham CSR 260, Martin Shenar (57)


Dva snímky z rozjížděk LWCH.

V samotném finále nepotvrdil mladý Charouz kvality vozu a svůj nejlepší čas. Stačilo malé zaváhání na startu a do první zatáčky najel Antonín Jech na vedoucí pozici, kterou po celý závod dotírajícímu Charouzovi nepřenechal. Jak to vypadalo ve vidět na titulním obrázku.


Byl jsem nucen konstatovat, že jak Lightweight Challange, tak hlavně Caterham Race Academy přináší zajímavé závody. Baví se jak jezdci na trati, tak i hrstka diváků, která zatím tyto závody klubového charakteru navštěvuje. Pořadatelé byli dostatečně poučeni a dokázali podat hned při vstupu cíleným i náhodným divákům potřebné informace o pohybu v areálu závodu i o probíhající situaci. Samotné závody jely bez přestávky jedna jízda za druhou, takže kromě malé přestávky na oběd bylo stále na co koukat. Také procházka parkovištěm byla pro zájemce o sportovní vozy příjemně ztráveným časem.
Určitě se zajdu ještě někdy podívat, zvlášť, jestli do bojů zasáhne víc zajímavých vozů LWCH, např. Radical.

Prameny: vlastní fotografie