Lotus Elan (1962 - 1973)
 |

První Lotus Elan byl představen veřejnosti na London Motor Show v roce 1962. Patřil k úspěšným konstrukcím
Anthony Colin Bruce Chapmana a v jeho produkci představoval takřka masovou výrobu. I u těchto vozů se držel
Chapman osvědčené taktiky a nabízel vůz jako stavebnici (10% nižší daň) i jako hotový výrobek. Elan prošel
během jedenácti let několika modernizacemi. Základ tvořil vůz s motorem 1500 ccm, další už měly objem 1600:
S1 od 1962, S2 od 1963, S3 od 1965 a S4 od 1970. Model S1 představuji na barevných snímcích.


Lotus Elan patří mezi typické britské sportovní dvojmístné vozy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Je ale
poznamenán geniálními konstrukčními zásahy Colina Chapmana, zejména skvělým páteřovým rámem, zavěšením kol a lehounkou
laminátovou karoserií.
Motor vychází ze seriového typu Ford 116-E s pětkrát uloženým klikovým hřídelem a je opatřen speciální hliníkovou
hlavou Lotus Twin Cam s rozvodem 2xOHC a dvěma ventily na válec.
Motor 1499 ccm měl vrtání 80,96 a zdvih 72,75 mm a při kompresi 9,5 dával rovných 100 k při 5700 ot/min. Palivo
dodávaly 2 dvojité karburátory Weber 40 DCOE (dále DCOE 2). Převrtáním na 82,55 mm byl objem zvýšen na 1558 ccm
a výkon vzrostl na 105 k při 5500 ot/min. Tento motor pro S1 a jeho výkon se už příliš po dobu výroby neměnil. Nejvyšší
hodnoty jsou udávány u verze SE (special equipment), která se dodávala s výkonem 116 k při 6000 ot/min a kroutícím
momentem 147 Nm při 4000 ot./min.
Výkon se k zadní nápravě dostával přes čtyřstupňovou plně synchronizovanou převodovku z vozů Ford. Řadilo se krátkou
pákou na středovém tunelu. SE a některé verze kupé měly jinak odstupňované stupně převodovky a stálý převod.
Páteřový rám si můžeme prohlédnout na obrázku. Na něj byla přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových
polonápravách. Vzadu bylo zavěšení řešeno pomocí spodních ramen tvaru V a vzpěr McPherson. Odpružení vinutými pružinami.
U pozdějších modelů byl vpředu ještě příčný zkrutný stabilizátor. Kotoučové brzdy Girling na všech kolech, kupodivu
vpředu menšího průměru (240 mm) než vzadu (254 mm). Přesné hřebenové řízení. Na prvních seriích byly uváděny pneu 5,00/5,20x13
značky Dunlop SP a Firestone (na US vývozu). Dále 155-13.
Karoserie ze skelného laminátu byla řešena jako dvoumístný kabriolet nebo kupé. Zbylo místo i na zavazadlový prostor
170 litrů.

Rozvor náprav 2134 mm, shodné rozchody 1194 mm, délka x šířka x výška 3689 x 1422 x 1175 mm, světlá výška 152 mm.
Pohotovostní váha se pohybovala od 558 do 696 kg S3 SE). Užitečná hmotnost byla 200 kg. Nádrž byla na 45,5 l.
Parametry některých modelů:
Typ |
max. rychlost (km/h) |
zrychlení 0 na 100 km/h (s) |
pevná 1/4 míle (s) |
1500 |
174 (test) |
9,6 (test) |
17,3 (test) |
S1 |
172 |
8,7 |
16,9 |
S3 SE |
190 |
7,8 |
15,7 |
S4 |
180 |
8,2 |
? |
S4 SE |
192 |
7,0 |
? |

Vozy řady S4 se již na závodních tratích nevyskytovaly, ale zejména S1 byl ve sportu využíván velmi
často a je dodnes ozdobou všech závodů historiků, ať už na okruzích nebo do vrchu. Ve své době se objevil
i v Le Mans (za francouzskou stáj), ale mezi speciály již nedosáhl takové úrovně jako jeho předchůdce Elite.
U nás se tyto nádherné vozíky předvedly až po revoluci. Na závodech do vrchu bylo pěkné sledovat, jak
lehoučký Elan hrabe ještě na druhý stupeň při rozjezdu z Račic na Bukovinku. V Brně s Elany startují rakouští
a němečtí veteranisté a prohání i mnohem výkonější BMW 2002 ti. Čas na kolo se pohybuje kolem 2:34.
Celkem bylo podle různých pramenů vyrobeno 9150 až 9659 ks, takže docela slušný sběratelský materiál.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; stránky www.lotuselan.net; vlastní fotografie,
Motoristická současnost 1970, Svět motorů 1970, G. Macbeth: Velký obrazový atlas automobilů
|
|