FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Mercedes Benz 280 SL



Mercedesy nepatří ke značkám, které by mě nějak výrazně zvýšily tep. Přesto nemůžu této značce upřít vliv na vývoj dvousedadlových kabrioletů, roadsterů a coupé. Klasická anglická škola dávala vždy do vínku sporťákům nepohodlí, minimální úkryt před povětrnostními vlivy a preferovala výkon a jízdní vlastnosti. Mercedes nastoupil cestu precizního dílenského zpracování, jízdního komfortu a bezpečí.
Následník sportovního modelu 190 SL, představovaný řadou 230, 250 a 280 (podle objemu motoru) je toho zářným dokladem. Bohužel až do zahájení výroby nejsilnější verze tohoto klasického kabrioletu s motorem vpředu a pohonem zadních kol chyběl těmto vozům pro dostatečné dynamické vlastnosti pořádný výkon a byly tedy snad i neprávem považovány za kabriolety pro dámy.
Řada 230, 250 a 280 se vyráběla v letech 1963 - 1971 v počtech 19851, 5186 a 23885 kusů.





Silnější polovinou lidstva již akceptovatelný nejvýkonější šestiválec 2800 se dostal do výroby v roce 1968.
Řadový šestiválec s rozvodem OHC v hliníkové hlavě měl objem 2778 ccm (vrtání a zdvih 86,5 x 78,8 mm) a dával při stupni komprese 9,0 výkon 170 k při 5750 ot / min. Elektronické vtřikování paliva Bosch. Spojka jednokotoučová suchá. Ve výrobě převládala montáž příplatkového samočinného čtyřstupňového automatu. Čtyřstupňová a alternativně i pětistupňová převodovka nebyly tak žádané.
Podvozek tvořil ocelový monokok svařený z podlahové plošiny a karoserie. Ke kabrioletu byla kromě plátěné střechy dodávána i střeha typu hard top, která si záhy díky svému tvaru vysloužila přezdívku Pagoda - často se tak říkalo celému modelu SL. Všechna kola nezávisle zavěšená, vpředu na příčných lichoběžníkových polonápravách s trojúhelníkovými rameny, vzadu kyvné polonápravy. Pérování zajišťují vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Vůz měl pro sporťák nezvyklé kuličkové řízení. Brzdy vpředu kotoučové o průměru 273 mm, vzadu bubny 280 mm. Palivová nádrž o objemu 98 l. Rozvor vozu 2400 mm, rozchody vpředu / vzadu 1483 / 1486 mm. Patnáctipalcová kola. Váha vozu byla udávána 1312 kg.


Největší rychlost 195 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 10,5 s.

Vůz měl skvělé jízdní vlastnosti, přesné vyvážení a dobře naladěné tlumiče. I brzdy podávaly dostatečný účinek. Bohužel se těžko boural předsudek daný původním málo dynamickým čtyřválcovým předchůdcem 190 SL a slabým následníkem 230 SL. O významnějším sportovním nasazení vozu jsem se nikde nedočetl.

Perfektně zrestaurovaný automobil na obrázcích jsem fotografoval na parkovišti v Náměšti při závodech do vrchu v roce 2002. Snímek zeleného dodal kamarád z Irska.

Prameny: vlastní fotografie a foto J. Vojáček; R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, Q. Willson: Legendární sportovní auta