FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

MG A



Sportovní MGA byly prvními britskými vozy, které překročily v prodeji magickou hranici 100 000 ks. Model MGA zahájil zcela novou epochu, která neměla s předválečnými modely bývalé "Morris Garage" nic společného. Vůz, který pro koncern BMC navrhl Sydney Enevers, se vyráběl v letech 1955 až 1962. Definitivní verzi předcházely 3 prototypy EX 182 s hliníkovou karoserií, které startovaly v Le Mans. Vznikl vzhledově velmi pěkný roadster s dobře vyváženým podvozkem, pohodlný a rychlý.


Za dobu výroby prošel motor třemi inovacemi. Při stejném zdvihu 89 mm byl z původního vrtání 73 mm (typ 1500: 1489 ccm; 68 k / 5500 ot/min.) převrtán na 75,4 mm (typ 1600: 1588 ccm; 80 k / 5600 ot./min.) a na 76,2 mm (typ Mk2: 1622 ccm; 93 k / 5500 ot./min.). Tyto vozy měly dvojitý karburátor SU H4. Souběžně byla v letech 1959 a 1960 montována verze motoru 1588 ccm se dvěma vačkovými hřídeli - Twin Cam s karburátorem SU H6. S tímto označením bylo vyrobeno jen 2111 ks. Seřizování motoru vyžadovalo značné úsilí, takže i přes zdaleka nejvyšší výkon 108 k při 6700 ot./min. byl MGA Twin Cam dost neoblíben a výroba ukončena.
Na řadové čtyřválce navazovala přes spojku Borg & Beck čtyřstupňová převodovka se synchronizovaným 2. až 4. stupněm.






Samostatný podvozek tvořil prostorový svařovaný rám. Karoserie se vyráběla dvou typů. Kromě převažujícího radsteru (91 554 ks) vzniklo i menší množství (9922 ks) Coupé. Coupé mělo vnější kliky dveří a stahovací okna. V celkovém počtu vyrobených kusů je zahrnuto i 395 vozů, které se vyráběly v provedení de Luxe.
Brzdy Lockhead byly u modelu 1500 bubnové o průměru 254 mm, modely 1600 a Mk2 měly vpředu kotouče 273 mm. Twin Cam měl brzdy Dunlop na všech kolech. Ve všech případech byla používána patnáctipalcová kola. Pneu rozměru 5,60 - 15 vystřídala u Twin Cam 5,90 - 15.

Rozvor kol byl 2388 mm, rozchod 1207 / 1238 mm (u TC 1217 / 1221 mm). Vnější rozměry nebyly zjištěny. Váha začínala na 914 kg.
Rychlost vozu se pohybovala podle modelu od 145 do 160 km/h, Twin Cam udělal až 180 km/h.
MGA byly oblíbeným dostupným sportovním nářadím. Doufám, že časem doplním i některé výsledky a jména zajímavých pilotů těchto vozů.

Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, vlastní fotografie, www stránky o britských sportovních vozech