FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL




V opravdu chladném počasí se ve dnech 22.-24. 6. 2018 na mosteckém okruhu konaly FIA závody historických vozů - od formulí 1 ročníků 1976 až 1985, přes sportovní prototypy 60. a 70. let po cestovní a GT vozy vyrobené před rokem 1966. Program doplňovaly ještě u nás známý HAIGO ADAC pohár plecháčů a formulé bývalého socialistického tábora a AFR Remus pohár současných formulí F3.


Na tyto závody jsme si s kamarády koupili VIP vstupenky, abychom si atmosféry závodu historiků užili co nejlépe. Bylo příjemné parkovat přímo v centru dění, mít postaráno o jídlo a pití, moci se občas ukrýt před chladem, projít si boxovou uličku apod., ale bohužel nemůžu pořadatele v tomto případě jen chválit. Očekával jsem, že kromě přivítání dostanu také program a případně lísteček s VIP programem. K tomu nedošlo, a bylo to podle mne neodpustitelné faux pas. Celou sobotu jsem nevěděl, kdo pilotuje který vůz, ba dokonce někdy ani co je to za vůz - zejména v GT závodech. Programy byly vyprodány a tak mě nakonec zachránila jedna ze slečen, které měly VIP hosty na starosti a věnovala mně vlastní program. Ještě jednou moc moc děkuji.

Naše první cesta zamířila samozřejmě do boxů formule 1, přímo do zlaté éry třílitrových motorů a garážových závodních stájí. Té době vévodily skvělé atmosferické V8 motory Ford Cosworth. Byla radost si tyto monoposty prohlídnout, a to ve velmi vstřícné atmosféře. Nikdo vás neusměrňoval, nevykazoval, ostatně na jednom snímku vidíte, že se na formuli dalo i sáhnout - pánové diskutují o funkci odtrhové hrany na zadním křídle.









31 je Arrows A4 z roku 1982, 92 Ensign N 179 (1979), 88 je nejstarší vůz pole Shadow DN53 z roku 1975. 6 je Williams FW07C (1981), který byl po oba závody suvéréně nejrychlejší, jezdec Nick Padmore s ním dokázal jet kolo za 1:27,005 a byl tak o vteřinu rychlejší, než soudobé F3. Jedničku měl vůz Fittipaldi F5A, 62 je Tyrell 011 (1982).

Pánové s těmito vozy jezdili perfektně, měli to v rukách stejně jako skoro všichni závodníci mosteckého víkendu. Např. v druhém závodě s opačným pořadím startujích jako byly výsledky prvního závodu, dokázal Padmore všechny jezdce během 17 kol předjet a znovu zvítězit.


Pro mě nejzajímavější skupinou byly vozy GT do roku 1966, které si zajely v sobotu 90 minutový závod Gentlemen Drivers. Někteří jezdci střídali, čtyři odjeli celý závod sami. Po celou dobu vedla posádka Michael Gans / Andy Wolfe s AC Cobrou 1963, přestavěnou na coupé. To bylo první příjemné překvapení, nikdy jsem verzi kupé neviděl. Oba jezdci si naprosto užívali jízdu s tímto skvostem a byla radost sledovat jejich táhlé powerslidy doprovázené burácivým zvukem. V treninku dali nejrychlejší kolo za 1:52,296, což je velice slušný výsledek.


Asi nejvzácnějším exemplářem startovního pole GT byl tento nádherný AC Cobra Daytona Coupe 1965, který byl postaven jen v šesti exemplářích a byl určen pro boje ve 24 H Le Mans, zejména s Ferrari 250. V Mostě jej vodila posádka David Smithies / Chris Clarkson. Dojeli sice až devátí se ztrátou 4 kol, ale čas na kolo dokázali zajet 1:59,463. Technické parametry najdete na konci článku zde.


Další vůz GT, který jsem viděl poprvé, byl tento zelenkavý TVR Griffith z roku 1965. Vodil ho Jamie Boot na čtvrtém místě, s časem na kolo 1:57,887. TVR vyráběl sporťáky v malých seriích a tak pro stavbu využíval řadu dílů z běžných velkoseriových automobilů. Tady jsou vidět koncová světla z Fordu Cortina.


Téměř po celý závod se spolu naháněly Ginetta G4R 1965 (č. 52) a Lotus Elan 26R 1963 (č. 23). Nakonec se Lotus před Ginettu dostal, kolo měl za 1:54,729 a celkově byl druhý. Ginetta skončila třetí, kolo za 1:55,511. O Ginettě mám stránku zde. R v názvu by mohlo znamenat Racing, patrně souvisí i se změnami v zádi vozu.
Lotusy Elan byly v závodě ještě tři, dojely na 4., 7. a 8. místě.
V závodě startovaly také červený Austin Healey 3000, autíčko, které mám moc rád, a bledě modré MG B. To bylo nejpomalejší.

Jedním z vozů, které jsem bez programu neidentifikoval, je tento Morgan Plus 4 SLR z roku 1963. Bodejť, nikdy jsem neviděl Morgana bez jeho typické masky - svisle žebrovaného vypouklého roštu. Posádka Keith Ahlers / Billy james Bellinger jej dovedli na 6. pozici. Kolo uměli za 1:58,936.


Velmi pěkný hodinový závod odjely cestovní vozy do roku 1966. Smečka šesti Mini Cooperů S, čtyř Ford Cortina Lotusů se honila s třemi Ford Mustangy a dominujícím Ford Falconem Sprint. Všichni, včetně prťavých Mini posílali směle auta do pořádných driftů a powerslidů, radost pohledět. Nejrychlejší Cortinu vodil legendární pilot Steve Soper, který dokázal zlobit silnější Falcona a Mustanga. Ti jej mezi sebou trošku zmáčkli a tak při střídání s Markem Martinem musel v rychlosti opravovat blatník, aby nebrousil pneumatiku. I tak nakonec dojel třetí. Vítězný Ford Falcon Sprint dokázal kolo za 1:57,449, nejrychlejší Mustang Petera Klutta 1:59,563, Steve Soper na Ford Lotus Cortina 1963 za 1:59,257. Klobouk dolů. Nejrychlejší Morris Mini Cooper S dokázal kolo za 2:02,251.
Jako za starých časů Cortiny kde mohly zvedaly přední vnitřní kolo, paráda. Co kdysi uměl s takovou Cortinou Jim Clark můžete vidět na obrázku v článku zde. Je tam i technický popis.


Poslední lahůdkou byly sportovní prototypy a placky. Sešlo se jich jen 8, ale byla to moc pěkná auta a pořád ještě velice rychlá. Vévodily Loly s časy od 1:39,436 (vítěz hodinovky američan Michael Gans na Lole T270 Mk1 Spyder), další skupinkou byly Coopery s časy od 1:46,27 (na vedlejším obr. Cooper Monaco King Cobra 1963), chvost tvořily Chevrony, nejhorší s časem 1:51,575.







25 vítězná Lola T270 Mk1 Spyder, 90 Chevron B8, 3 je druhá Lola T70 Mk3 B, 72 je Chevron B16, 22 Lola T 70 Mk1 Spyder a 16 Cooper Monaco T 61 M.

Byly to pěkné dva dny.
Prameny: vlastní fotografie, program a výsledky závodu