FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

NSU 1000 TTS a TT



Na přelomu 60. a 70. let produkovala řada evropských automobilek malé vozy s motorem vzadu a spolu se smluvními ladiči propůjčovali těmto autíčkům značný sportovní potenciál: Fiat 600 D a 850 Abarth, Renault 8 Gordini, Simca 1000 Rallye v Itálii a Francii, v Rakousku Stayer Daimler Puch, u nás maloseriová Š 110 L Rallye a v Německu tento prapor třímala NSU se svým modelem 1000 TTS. Toto vozítko vynikalo houževnatostí, slušným výkonem a dobrou spolehlivostí.

Vůz s označením NSU TTS byl předveden na jaře 1967. Vycházel ze sportovně pojatého čtyřsedadlového dvoudveřového modelu NSU Prinz 1000 TT z roku 1965, který již měl ve vínku sportovní volant, malý otáčkoměr, čtyři kulaté světlomety, kotoučové brzdy na přední nápravě a při objemu 1086 ccm měl slušný výkon 55 koní a při pohotovostní váze 680 kg jel 150 km/h.




NSU TT Miroslava Adámka v roce 2005


V roce 1967 se dočkal výrazné inovace i původní model TT. Z názvu se vytratil Prinz a také se trochu přidalo na výkonu. Motor byl převrtán na 75 mm, což dalo objem 1177 ccm, jede Solex byl nahražen dvěma jako u TTS a výkon se tak dostal na 65 k při 5500 ot./min, vůz vážil 685 kg, jel 155 km/h a na stovku se dostal za 13,1 s. Oba typy dostaly sjednocenou přístrojovou desku se stejně velkými otáčkoměrem a rychloměrem a mohli jste si vybrat mezi dvanácti a třináctipalcovými koly.
Inovovaných TT bylo vyrobeno 52082 ks, což jasně staví model TTS do sběratelsky zajímavější polohy.



Vozy jezdily závody díky svým kvalitám až do konce své homologace dávno po skončení výroby. Karburátorová verze TT, která při převrtání (78,4 mm) k hranici 1300 ccm měla svůj limit asi na 130 k při 7500 ot./min. byla nahrazena vstřikovou se vstřikováním Kugelfisher, která dovolovala výkon 136 k při 7200 ot./min až 147 k při 8500 ot./min. Zajímavostí bylo, že motor snesl přetočení až na neuvěřitelných 10000 otáček. To už by se škodovácký motor s rozvodem OHV rozlétl po krajině.
Okruhové a vrchařské speciály se daly očesat až na 630 kg (homologovaná váha byla 620 kg) a při vhodném převodu pelášily 200 km/h.


¨

U nás řádil s NSU TT na okruzích, ale hlavně na vrších Miroslav Adámek. V roce 1973 ještě ve třídě 1150 ccm, kde na tovární Š 110 L nestačil, v roce 1974 již v třídě A2 1300, kde mu dvě druhá místa v Ostravě a Mostě a třetí místo v Havířově vyneslo celkově 2. místo v okruhovém MR. Pak již se objevily slavné Š 130 RS a na skvěle jezdícího Adámka zůstávala až čtvrtá pátá místa. Rok 1977 znamenal Adámkův přestup do placek. Zůstal ale věrný lehkému výkonnému motoru NSU a ve voze Brixner s ním mistroval republice a porážel silnější vozy i v mezinárodním měřítku.
V roce 2005 se nám Miroslav Adámek vrátil v Náměšti do seriálu závodů do vrchu s excelentně restaurovaným NSU TT v kompletním barevném řešení, tak jak jej pamětníci závodů 70. let znali. Za vozem, který představuji na barevných obrázcích, nechal pan Adámek se svými přáteli 2 roky poctivé práce.

A ještě v roce 2022 Miroslava svrběly ruce, takže se objevil jako předjezdec na Ústecké 21 v Ústí nad Orlicí. Dokumentuje nám to poslední obrázek.


Prameny: Svět motorů 1972, 1974; vlastní fotografie; AutoTip 1993, programy Ecce homo Šternberk, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů