Polonez 2000 Rally
 |
V bývalém socialistickém táboře byla nouze o vozy s motory většího objemu než 1600 ccm a tak nebyla šance postavit
konkurenceschopné auto pro rallye a jiné závody. Takový vůz se pokusila postavit polská FSO. Vznikl Polonez 2000 Rally,
který byl uveden do soutěží v roce 1978.


Fabrika Samochodów Osobowych tradičně vyráběla automobily v licenci Fiat, a tento výrobce měl samozřejmě k dispozici
vhodný dvoulitrový motor (132 C 2000). FSO s ním vyrobila omezenou serii Polonez 2000 na bázi pětidveřové verze pro homologaci A2. Seriový vůz měl 112 koní, zrychloval
z 0-100 km/h za 12 vteřin a jel maximálně 175 km/h.
V té době Fiat produkoval legendární 131 Abarth a inspirace tímto úspěšnějším příbuzným byla patrná. Hlavní a zásadní změnou bylo zvýšení výkonu
motoru - řadového čtyřválce s rozvodem 2xOHC objemu 1995 ccm. Při stupni komprese 10,6 poskytoval po úpravě výkon 170 k při 7100 ot./min.
Palivovou směs připravovaly nezbytné 2 dvojité kraburátory Weber. Olejový systém byl doplněn chladičem. Setrvačník motoru byl odlehčený,
koncepce jednokotoučové suché spojky s talířovou pružinou byla zachována. Pětistupňová převodovka měla 3 varianty převodů, diferenciál
omezenou svornost.

Zavěšení kol v samonosné ocelové karoserii bylo zachováno ze seriového vozu, tzn. vpředu nezávislé na příčných lichoběžníkových
polonápravách s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem, zadní náprava byla zavěšena na podélných ramenech s listovými půleliptickými
pery. Kapalinové tlumiče byly značky Bilstein. Brzdy kotoučové s posilovačem na všech kolech, vpředu větrané kotouče. Řízení šnek s kladkou.

Vnější rozměry vozu 4272 x 1651 x 1376 mm (podle nastavení klesala výška až na 1226 mm), rozvor náprav 2509 mm. Na tehdejší soutěžní vůz
dost zdrcující pohotovostní hmotnost kolem 1140 kg. Nádrž umístěná v zavazadlovém prostoru měla objem 72 litrů. Rozměry pneumatik nejsou
známy, ale dá se předpokládat, že byly montovány v tehdy oblíbeném rozměru hliníkových disků 13".
Do výbavy vozu patřily závodní sedačky se čtyřbodovými pásy, přídavné světlomety Cibie a tripmaster Halda. Přístrojová deska byla doplněna
o ampérmetr a tlakoměr a teploměr oleje.
Výkonové paramtry vozu nebyly uváděny.
Měl jsem možnost sledovat Polonez 2000 Rally v akci na 40. ročníku Raidu Polski v roce 1980, kdy ve velmi slušné mezinárodní konkurenci
s tímto vozem startovalo 6 posádek. Kvalitou jízdy a výkonem ostatní převyšovali Stawowiak / Žiszkowsi. Pokud se jim maximálně dařilo, byla
posádka schopna vést vůz na úrovni Blažeje Krupy s R5 Alpine nebo našich Kvaizara a Šedivého se Š 130 RS. Velikým hendikepem Polonezu byla velká
váha vozu v kombinaci s poddimenzovanými brzdami. Pamatuji stopku po náročné noční RZ, kdy dojíždějící Polonezy měly problém v klesání
zastavit s přehřátými brzdami a dobu pro zapsání času do jízdního výkazu drželi jezdci vozy na zpátečce a spojce. Stawowiak na žádné RZ
příliš neexceloval, ale vyrovnanou jízdou a znalostí tratí docílil v konečném pořadí 8. místo.

V prospektu byly uvedeny další vybrané výsledky Polski Fiat Rally Racing Teamu s tímto vozem. Čtyři absolutní vítězství zaznamenal Stawowiak na Rally
of Polski Fiat (1978 a 79), Stomil Rally, Wartburg Rally (obě 1979), dvě 2. místa na Krakowski a Wisla Rally. S vozem také jezdili Marian Bublewicz
a Holowczik. Tovární tým FSO se zúčastňoval i světových soutěží, asi nejvýznamnější umístění bylo 12. místo na Acropolis Rally 1979
kdy vůz vedl Andrzej Jaroszewicz. V roce 1981 byl s Polonezem Stawowiak 29. a 25. na 1000 jezerech a RAC rally.
Škoda, že se nepovedlo homologovat odlehčené karosářské díly. Nižší váha by vozu výrazně prospěla jak na dynamice jízdy, tak i na
jízdních vlastnostech. Polonez 2000 s motorem Fiat se vyráběl až do roku 1990, kdy byl Fiat nahrazen dvoulitrovým Fordem. Sportovní homologované verze
dostaly v roce 1994 bratříčka Polonez 2000 Turbo a existovaly také Polonezy skupiny B. Vrcholnou variantou byl Polonez Stratos s motorem z Lancie
Stratos s převodovkou Ferrari.
Prameny: vlastní fotografie, firemní prospekt vozu
|
|