Ferrari je modla, Lamborghini ďábel, Aston a Jaguar klasika a Porsche 911 je měřítko. Vždy se srovnává,
je-li jiný sporťák lepší nebo horší.
Porsche 911 bylo jako nástupce 356-ky představeno na frankfurtském autosalónu v roce 1963 a v šedesátém
čtvrtém šlo do seriové výroby. Nejcharakterističtějším prvkem vozu je jeho vzduchem chlazený plochý
šestiválec.
Do roku 1969 disponoval objemem 1991 ccm, výkonem 130 k při 6100 ot./min., stupeň komprese byl 9:1 a
kroutící moment 178 Nm při 4200 ot./min. Směs do motoru dodávaly dva trojhrdlové karburátory Solex.
Převodovka pětistupňová. Samonosná karoserie s nezávisle zavěšenými koly - vpředu trojůhelníková kyvná
ramena se vzpěrami Mc Pherson, vzadu vlečená ramena. Odpružení zkrutnými tyčemi. Kotoučové brzdy Dunlop ATE.
Pneumatiky 165 HR - 15.
Rozměry vozu 4163 x 1610 x 1320 mm, rozvor 2211 mm, rozchod vpředu / vzadu 1337 / 1317 mm, světlá výška 160 mm.
Pohotovostní váha 1080 kg, nosnost 320 kg.
Díky relativně nízké váze a skvělé aerodynamice vůz dosahoval 210 km/h a zrychlení z 0 - 100 km/h za 8,7 s.
Normovaná spotřeba dle DIN byla uváděna 13,5 l / 100 km.
V roce 1967 byla představen model S, který při kompresi 9,8:1 dával 160 k při 6600 ot./min. Dosahoval
225 km/h a zrycholval za 7,2 s z 0 na 100 km/h. Nejvýkonější dvoulitr modelu S měl v roce 1969 170 k při
6800 ot/min, vůz vážil 995 kg a jel 230 km/h.
Na kresbě ing. Rosického máme okruhovou verzi Porsche 911 pro mistrovství Evropy, kde mohly porsche jezdit
do roku 1969. V posledním roce byly uváděny tyto parametry: Motor typ Carrera 6 (firma Porsche až do dnešní
doby vždy uvádí vývojové verze s vyšším výkonem tímto názvem) měl výkon 210 k při 8000 ot./min.,
max. kroutící moment 200 Nm při 6000 ot./min., kompresní poměr 10,3:1 a karburátory byly vyměněny za trojité
Webery. Světlá výška byla snížena o 2 cm, váha na 920 kg. Maximální rychlost vzrostla na 240 km/h.
V roce 1970 byly již použity motory 2,2 l s výkonem 230 k.
S okruhovými devětsetjedenáctkami jezdili mimo jiné i mladičký Niki Lauda a pozdější trojnásobný
mistr Evropy Helmut Kelleners (s BMW a Alfa Romeo),
ME v roce 1967 vyhrál Karl von Wendt.
V rally s Porsche 911 S vládl v mistrovství Evropy Sobieslaw Zasada a v mistrovství světa jej vodili
posádky Vica Elforda a B. Waldegaarda. Třikrát za sebou vyhráli Rallye Monte Carlo (1968-1970).
Motory s objemem 2195 ccm byly seriově montovány v letech 1970 a 1971. Výkony byly 155 k a 180 k při
6500 ot/min (typ S). Vůz vážil 1020 kg. Rozvor kol se zvětšil o 57 mm. Počet vyrobených kusů není znám.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, Macbath Graham: Velký obrazový atlas
automobilů, Svět motorů 1964, AutoTip 1993, program Velké ceny Brna 1970, vlastní fotografie
|