FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Saab 96 Monte Carlo (Sport)



Definitivně se Saab 96 zapsal do povědomí milovníků rally slavným vítězstvím Erika Carlssona na Britské rally 1960. Tento aerodynamický vůz zvláštních tvarů, poháněný malinkatým tříválcovým motorem, zahájil do dnešních dnů trvající éru vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. Úspěšně jej pak následoval "knedlík" Mini Cooper, Citroen DS 19 a další.
Model 96 navazoval na typ 750 GT a 750 GT Super, což byly vozy s ještě menším objemem motoru. Saab 96 byl předveden v únoru roku 1960 jako výrazně vylepšený vůz s větším zadním oknem, zlepšeným designem a hlavně zvýšeným objemem motoru.

Oproti slabému (38 k) základnímu modelu se pro sportumilovné Švédy dělal model Sport. Jeho tříválcový dvoudobý motor měl objem 841 ccm, byl osazen třemi karburátory Solex a při stupni komprese 9 dával 52 k při cca 5000 ot./min. Pro zajištění lepšího mazání měl samostatný olejový okruh s čerpadlem a nepřidával se olej do paliva. V roce 1965 byl výkon zvýšen na 55 koní a na počest vítězství Erika Carlssona byl pojmenován Monte Carlo.



Vozy Sport a MC měly vpředu kotoučové brzdy, vzadu byly bubny Lockhead. Monte Carlo mělo poněkud přepracovanou masku, kapotu a profilování blatníků (viz obrázky - na starých snímcích je Sport, na barevných je Monte Carlo, vůz na kterém startovala v závodech do vrchu Kamila Stará). Vůz sám byl tuhé Saabovsky typické konstrukce a na amatérských závodech na ledě se často ocital na střeše. Obvykle se ani nerozbila okna a po třistametrové střešní klouzandě stačilo překolíbat vůz zase na kola.
Saab 96 měl rozvor 2490 mm, rozchod kol 1220 mm, vnější rozměry 4010 x 1570 x 1470 mm. Vůz vážil 875 kg a dociloval 155 (Sport) až 160 km/h (Monte Carlo).

Vozy se samozřejmě dál upravovaly na vyšší výkon. Každý karburátor měl dva mikročističe vzduchu a na motorech byla prováděna klasická dvojtaktářská kouzla s odladěním potrubí a časování kanálů. Např. v roce 1964 byl soutěžní vůz pro skupinu A2 odladěn na 86,7 k při 6700 ot./min. Vážil pouhých 756 kg včetně ochraného rámu a karbonových lyžin. Pneu měly rozměr 5,50 x 15. Kratší převodovka umožňovala u soutěžáku maximálku 160 km/h. Vozy byly používány i pro populární vytrvalostní okruhy a údajně disponovaly výkony 100 a více koní při dostatečné životnosti a spolehlivosti.


Naprosto unikátní a perfektně zrestaurovaný Saab 96 vlastní ve Spojených státech fanoušek Saabů Eric Johnson, učitel z Minnesoty, který jej koupil na základě informace svého přítele v St. Paul. Sonetty (sportovní coupé Saabu) se mu zdály drahé a tak získal tuto ojetinu. Podle zasklení plexiskly usuzoval původně na starší typ 750 GT, ale nakonec se podle čísla šasi 101541 zjistilo, že je to vůz, se kterým Erik Carlsson vyhrál RAC rally v roce 1960. Vůz se po oné RAC ocitnul na Canadian Winter Rally, na výstavě v New Yorku a na jednom závodě do vrchu. Pak zmizel na víc jak 30 let. To byl kup, získat takový stroj. Pečlivě zrestaurovaný vůz je osazen plaketou vítěze RAC rally. Snímek převzat z vintagerally.com, foto Tim Winker.


Ve světovém sportu - tehdy dvanáctidílné mistrovství Evropy, vodili kromě legendárního E. Carlssona Saaby také S. Lampinen, Eklund, Blomquist, B. Waldegaard a další. Než nastoupily Mini Coopery, měl E. Carlsson předplacené vítězství v Monte Carlu, ale nečinilo mu problém ani Safari rally, kde byl 2. v roce 1964.
Velmi pozoruhodné zážitky s jízdou s tímto vozem zaznamenal pro Svět motorů Zdeněk Treybal, který dělal spolujezdce Švédskému pilotovi Dahlovi na Raidu Polském 1963. Cituji: "Na asfaltu se v technice jízdy vyrovnáme například Švédům, ale na písku, na špatné cestě a hlavně ve sjezdech jsou o dvě třídy lepší. Takový přejezd Sněžníku zůstane nesmazatelně vryt v paměti: uzoučká lesní cesta, větve šlehají do boků vozu. Vyjeté dvě koleje s velkými balvany a volným štěrkem, střed vyvýšen 10 až 30 cm. Na takové silničce jsme jeli v noci z prudkých sjezdů s mnoha rychlými zatáčkami a serpentinami až rychlostí 140 km/h., ačkoliv Dahl, který vůz takto vedl, jel trať poprvé. Vůz vyskakoval, zmítal se, dosedal s nepopsatelnými ranami na spodek, kameny prosekaly blatníky, ráfky kol byly na mnoha místech srovnány úplně do plocha a ještě tu stačil předjet čtyři vozy: příkopem, na křižovatce, v serpentýně, lesem. Spodek vozu je chráněn v přední polovině plechem 4 mm silným, výfuk je podobně chráněn až dozadu. Kromě poškozených ráfků se vozu nic nestalo."


U nás již v roce 1961 startoval se Saabem Sport na Rallye Vltava Theodor Pištěk (Saaby tehdy dovážel a prodával za bony Tuzex), který jezdil i závody do vrchu (1. na Zbraslav Jíloviště 1962 ve třídě, průměrem 78,2 km/h). Od roku 1963 s vozem jezdil Zdeněk Treybal, který zaznamenával řadu úspěchů a ještě v roce 1967 stačil v A2 1300 vyklepnout nastupující embéčka vedená Vitáskem, Kecem a dalšími v Lovosicích.
Na okruzích se špičkové Saaby ukázaly na šestihodinovce v Brně v roce 1966, kdy dojela posádka Johansson - Gustafsen celkově pátá mezi Tatrami 603 a šestnáctistovkou Alfa Romeo. Automaticky vyhráli A2 1000, v této třídě také na Saabu byli třetí (a poslední) ing. Rosický s Trefancem, měli ztrátu asi 56 km. Okruhy s 96 MC jezdili u nás Dalibor Janek a M. Hák. Ten stačil ještě v roce 1970 vyhrát na Těrlickém okruhu třídu A2 1150 ccm.

Prameny: Svět motorů 1961 až 1967; vlastní fotografie; vintagerally.com; Muzeum sportovních vozů v Lánech