FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Shelby Mustang GT 350



Ford Mustang bezesporu patří do vybrané rodiny amerických sportovních vozů, mezi klenoty Corvette, Camaro a Viper. Rok po zahájení jeho seriové výroby se na něj kouknul Carroll Shelby, aby zjistil, co mu chybí do plnokrevnosti. Vybral si ze tří nabízených karoserií kupé, resp. fastback a provedl nezbytné úpravy.

Přední náprava dostala kotoučové brzdy, motor větší výkon a čtyřstupňovou převodovku. Zadní sedadla Carroll vyhodil a nahradil je sklolaminátovým krytem, který pojmul náhradní kolo. Baterie byla přemístěna do prostoru kufru. Podvozek Shelby sportovně odladil s použitím tlumičů Koni a silnějších torzních tyčí. Původní 13" nebo 14" kola nahradily 15"


Technické parametry tohoto vozu byly následující:
Motor V8 objemu 4736 ccm, vrtání 101,7, zdvih 72,9 mm, rozvod OHV, stupeň komprese 10,5. S karburátorem Single Holley (původně Ford) na laděném hliníkovém potrubí dával výkon 306 k při 6000 ot./min.
Převodovka byla montována manuální Borg-Warner T-10 s řazením na podlaze.
Podvozek tvořil plošinový rám. Přední kola zavěšena na příčných lichoběžnících, odpružena vinutými pružinami a opatřena zesíleným zkrutným stabilizátorem. Zadní kola na tuhé nápravě s podélnými listovými půleliptickými péry. Jízdní vlastnosti vylepšovaly výše zmíněné tlumiče Koni. Vpředu měly kotoučové brzdy průměr 240 mm, vzadu bubny 254 mm. Ocelová karoserie byla odlehčena některými plastovými díly.
Vůz měl rozvor náprav 2743 mm, rozchod 1407 / 1422 mm (minimálně). Rozměry 4612 x 1732 x 1326 mm. Pohotovostní váha 1260 kg.


Vůz dociloval rychlosti 200 km/h a na 100 km/h zrychlil za 7 sec. Při projížďce jste museli počítat se spotřebou minimálně 20 l, takže 73 l palivová nádrž nebyla nic moc.

GT 350 byl označován v roce 1965 jako tzv. Street Model. Kromě něj Shelby připravil speciální malou serii GT 350 R zvanou Competition, z níž 12 připravil pro závodní použití. 350 R měl výkon 355 k při 5400 ot/min. Dostal dvojitou nádrž, ale i tak vážil jen 1223 kg. Pneu Goodyear Blue Streaks zůstaly 15", ale byly nízkoprofilové a širší (6.0/9.30x15"). Jízdní parametry jsem nezjistil.

V roce 1965 bylo vyrobeno 525 ks GT 350 a 37 ks GT 350 R. V roce 1966 si objednala největší severoamerická půjčovna aut Hertz 1000 vozů GT 350 ve verzi 2+2 sedadla. Dodáno bylo 936 ks s označením Hertz Model. Perličkou bylo, že zájemce o zapůjčení musel podstoupit přezkoušení. Kromě této série bylo v letech 1966 až 70 vyrobeno 5266 Fastbacků, 604 ks Convertible (což jsou vlastně kabriolety).
Pro labužníky byly vyráběny ještě Shelby Mustang GT 500, což byly identické vozy, ale s motorem 7003 ccm. Vrcholem pak byl typ GT 500 KR (King of the Road - Král silnice). GT 500 bylo v letech 1967 až 1970 vyrobeno 5749 ks, z toho 737 kabrioletů Convetible. King byl specialitou roku 1968 v počtech 933 Fastback a 318 Convertible.


U nás byl k vidění okruhový Mustang, který ale nebyl Shelby. Německý jezdec dr. Eymann s ním startoval na šestihodinovce v Brně roku 1968 a disponoval výkonem 400 k z pětilitru. Odpadl ze šestého místa v půli závodu.
Vůz, který zde ukazuji je veterán GT 350 z roku 1965, s nímž startovala posádka Erwin Derisch / Peter Schaaf na II. Horácké rally v Třebíči. Je v té barvě, kterou má mít, tj. Wimbledon White a pruhy k Shelbymu také patřily.
Prameny: Svět motorů 1966, 1968; R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní fotografie; www.classicponycars.com