FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Škoda MTX 160 RS


Mohli jsme mít sporťák jako víno. Skupina B, zavedená pro 2. polovinu 80. let, požadovala pro homologaci výrobu 200 vozů. Metalex se domluvil se Slušovickým Agroteamem a pustili se do toho. Konstrukci hybridu na bázi vozu Škoda Garde a motoru VAZ 1600 dostal za úkol zkušený ing. Václav Pauer.


Vůz byl odlehčen a dostal pevný klecový rám, který vůz vyztužil. Motor VAZ 1600 v úpravě Metalex A2, který ve Slušovicích odladil M. Vodseďálek, disponoval výkonem 160 k při 7000 ot./min. a kroutícím momentem 170 až 180 Nm. Ke karburátorům Weber přicházel vzduch z rozměrného čističe, který dostával příděl z jednoho z otvorů NACA v "čistém" prostoru zadního spoileru. Protože motor byl o 25 kg těžší než původní, byl uložen do pomocného rámu, který nese nejen motor s převodovkou, ale i závěsná ramena zadní nápravy. Zadní náprava byla posunuta o 100 mm dozadu, takže se rozložení vah dostalo do správného poměru.





Převodovka byla původně navrhována z Tatry 603, ale nakonec zůstalo u sice křehké, ale přece jen již prověřené čtyřstupňové 130 RS. Jednokotoučová spojka Lada byla spojena 50 mm mezikusem s motorem a měla být v budoucnu nahrazena dvoukotoučovou MTX. Hnací hřídele s křížovými klouby byly použity z dodávky Robur - na toto levné a kvalitní řešení přišli už před nějakým časem autocrossaři. Řízení naopak mělo původ v ušlechtilém závoďáku. Pocházelo ze závodních placek MTX a se svým převodem 1:14 bylo bezkonkurenční, na první verzi vozu bylo zatím původní maticové. Kotoučové brzdy na všech kolech s čtyřpístovými třmeny, vpředu s vnitřním chlazením. Přední náprava byla jen lehce přepracovaná Š 130 RS, zadní zavěšení kol zcela nové konstrukce. Pro vůz byla vyrobena nová kola s dělenými ráfky. Pneu byla užita 185/60-13 s tím, že ráfky umožňovaly i jiný výběr. Pérování vinutými pružinami, laborováno bylo s kombinací vzduchových a klasických tlumičů.



V dalším vývoji se počítalo se zvětšením objemu motoru převrtáním na 1800 ccm a tím se zvýšením výkonu na 175 koní. Zároveň mělo dojít ještě k odtučňovací kůře a auto se mělo stát konkurenceschopným i pro třídu dvoulitrů.
Karoserie měla úpravy jednak kvůli širšímu rozchodu kol a jednak kvůli aerodynamickým potřebám. Chladič motoru v přední části vozu nasával vzduch z otvoru v čelní masce a ve spoileru a odcházel tunelem a velkými otvory ve víku zavazadlového prostoru. Pro tento prostor je to název dost nadnesený, protože kromě chladiče a dvou 5 kg hasicích přístrojů v něm byla ještě palivová nádrž s plnícím hrdlem, vytvořená odřezáním střední části seriové nádrže - objem se tak zmenšil na 25 až 30 litrů, což při tehdejším způsobu servisu před každou RZ stačilo. V prostoru byl ještě akumulátor. Pod celým vozem byla krycí lyžina, která překrývala dolní přední ramena a končila až pod spodním víkem motoru. Přední část vozu měla elegantní aerodynamický spoiler, který ale asi pro rally nebyl nejpraktičtější. Zadní víko motoru mělo kromě zmíněných otvorů typu MACA mohutnou lopatu, díl, který nesměl chybět na žádném pořádném B-čku. Pod zádí, v místech seriového nárazníku je napříč zabudovaný tlumič výfuku, chráněný drátěnou mříží.
Už před prvním startem hodnotil Václav Blahna po testovacích jízdách vůz jako lepší než legendární Škoda 130 RS. Premiérové vystoupení mělo MTX 160 RS na volné soutěži Valašská zima 21. ledna 1984. Byl jsem při tom a odtud pocházejí snímky. Mimo klasifikaci jely ještě dvě prototypové Škody 130 LR (Křeček a Kvaizar), které ještě neměly na zadním víku později typické lopaty a těsně před homologací do třídy A připravená Škoda 120 LS (Haugland).



MTX 160 RS si vedla špičkově, Blahna na delších RZ naděloval až minutu. Po 9. RZ vedl o 3:05 před Hauglandem a o 3:19 před Valouškem, který jel "derniéru" Š 130 RS (do mistrovství republiky už stotřicítky nesměly). Na 11. RZ, kdy už měl Blahna náskok vyšší než 4 minuty, vypochodoval z cesty zrovna v místě, kde nebyla ani noha. Než Schovánek sehnal pomoc, uplynulo 11 minut.
Na další soutěži - Šumavě - dokázal fantasticky jedoucí Křeček na vylepšeném prototypu legálně Blahnu porazit.
V Teplicích Blahna nestartoval pro zranění ruky a druhý vůz s Kašpárkem vypadl po 1. RZ.
Před Barum rally byl Agroteam rozpuštěn a přejmenován, Pavlík musel vrátit Asconu připravenou Mattigem, Kašpárek dělal jen předjezdce a Václav Blahna přešel na VAZ 2105 VFTS. Vývoj slibně vypadajícího vozu byl ukončen. Škoda, bylo by to fáro!



Prameny: vlastní fotografie, Svět motorů 1984, Automobil 3/1984