Škoda 739
Toto vozidlo bohužel zůstalo jen v jednom prototypovém exempláři, i když se s jeho výrobou zcela určitě počítalo. Po
zkončení homologace Škody 130 RS mělo v osmdesátých letech nastoupit jako nové sportovní nářadí. FIA však v nových
předpisech nepočítala se skupinou B a tak k realizaci nedošlo.
Poprvé jsem měl možnost vůz kdysi zahlédnout v parkovišti brněnského okruhu a potom až za dlouho v muzeu MB.
Vyvíjen byl v Mladé Boleslavi od roku 1977 a nasazen měl být v roce 1981. Základem vývojové práce bylo zlepšení Š 130 RS
v aerodynamice, dynamických vlastnostech a životnosti jak podvozku, tak i motoru. Aerodynamika byla nejdříve "foukána"
na modelu 1:5 a po uspokojivých výsledcích byl rozestavěn prototyp.
Ze stotřicítky zůstala jen střední část skeletu a ochranný rám. Vše ostatní bylo přepracováno. Zaoblená příď byla
odklopná dopředu a v serii měla mít výklopné světlomety, protože plexisklem zakrytované světlomety přinášely řadu
problémů, hlavně se zrcadlením. Chladič byl použit z modelu Š 120. Nádrž byla posunuta až za přední nápravu. Kromě zvýšení
bezpečnosti se tak moc neměnil moment setrvačnosti vozu a zatížení přední nápravy s úbytkem paliva.
Přístup vzduchu do motorového prostoru byl vytvořen v prodloužení zadních bočních oken. Integrovaný mohutný zadní
nárazník ukryl příčně umístěný stotřicítkový tlumič výfuku. Důsledné snížení aerodynamického odporu vozu se projevilo
při porovnávacích testech se Š 130 RS (identický motor, převody a pneumatiky) např. tím, že při rychlosti 150 km/h
klesla spotřeba o celých 5 l/100 km.
Motory celé tehdejší řady škodovek měly své slabiny v rozvodu OHV a jen třikrát uložené klice v nepříliš tuhém
bloku. Relativně nenáročné řešení přineslo zesílené spodní víko bloku válců sešroubované prodlouženými šrouby napevno
s víkem klikového hřídele a víky ložisek v jeden celek. Dosavadní hlava s obdélníkovými kanály byla nahrazena hlavou
s kanály kruhovými s proměnlivým průřezem. To přineslo asi 4 koně na výkonu a o fous zvětšený kroutící moment.
Podvozek měl nově řešené zavěšení zadních polonáprav a pracováno bylo i na brzdách. Přední byly s vnitřním chlazením
a vzadu se zkoušely různě velké kotouče. Na třmenech brzd vývojově pracoval PAL Autobrzdy Jablonec. Změnu představovalo také
použití pružin s progresivní charakteristikou pérování.
Publikované technické parametry:
Rozvor 2400 mm, rozchod vpředu / vzadu 1420 / 1370 mm, rozměry 4100 x 1620 x 1230 mm, pohotovostní hmotnost 827,5 kg.
Maximální rychlost 191 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s. Při 150 km/h vůz baštil 10 l/100 km.
Prameny: vlastní fotografie, magazín Automobil 1981
|
|