FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Škoda 1000 MB Alfa Romeo


Že je i v současné době platforma Š 1000 MB - Š 130 L vhodná pro závodní ježdění, dokazuje další ze soudobých staveb. Vůz vypiplal Karel Berger starší z "popelnice" pořízené v roce 1998 za 1500,- Kč. Renovovaný vůz měl pro sezónu 1999 zabudovaný motor Škoda 120 LS. Výkon stodvacítky ale stavitele vozu neoslovil a tak volba padla na mnohem vhodnější pohonnou jednotku Alfa Romeo 1800. Další motor, který kromě dostatečného výkonu 160 koní projevil i značnou spolehlivost po celých 5 sezon, byl další Alfa Romeo z vozu GTV 2000. Tímto motorem je vůz osazen až do konce sezony 2005. Celkové pořizovací náklady na vůz byly údajně díky vlastní výrobě velmi nízké.




Motor Alfa Romeo GTV je přes svůj původ na konci 70. let minulého století stále velmi moderní konstrukce. S rozvodem 2xOHC a objemem 1962 ccm dával i v seriové verzi slušný výkon 121 koní. S pomocí drobných úprav a s použitím dvou dvojitých karburátorů Weber se výkon podařilo posunout na slušných 160 koní. Větší motor zabral valnou část motorového prostoru a tak se původní chladič musel odporoučet. Dva chladiče Sofica jsou umístěny v přídi vozu. Na motor navazuje pětistupňová převodovka Škoda, u které lze měnit převody podle charakteru tratě.



Takovému výkonu motoru bylo třeba přizpůsobit i podvozek. Přední náprava zůstala původní, zadní náprava pochází koncepčně ze Škody Rapid, má však upravenou geometrii a jiné uložení. Brzdy jsou kotoučové na všech čtyřech kolech.
Na karoserii přibyl malý čelní spoiler, který je citlivě tvarován ve stylu přídě. V masce je otvor pro vstup vzduchu k chladičům, odpovídající originálu u továrních vozů třídy B5. Horký vzduch odchází dvěma otvory ve víku předního prostoru. Na kapotě motoru je rozměrná kapsa pro přívod vzduchu ke karburátorům. Maximální odlehčení všech částí karoserie a skeletu umožnilo docílit celkové hmotnosti 650 kg, což dává nádherný měrný výkon 246 koní na tunu váhy.



Přední i zadní disky jsou dělené, přední 8 a zadní 10". Používají se závodní pneu Michelin. Vůz dociluje bez problémů maximální rychlosti 220 km/h, zrychlení nebylo exaktně měřeno, ale dá se odhadovat na úrovni 0-100 km/h za asi 6 vteřin.
Vůz doposud startoval mimo pořadí při závodech MČR ZAV a na jízdách historiků (např. v Dvoře Králové). Sám jsem jej pozoroval při jízdě na závodě v Brně - Farinovou zatáčkou a ve Dvoře Králové. Jede to velmi pěkně. V roce 2006 by se měla Škoda 1000 MB Alfa Romeo objevovat pravidelně na hobby závodech do vrchu jako součást Berger teamu spolu s vozem MTX Spider Karla Bergera mladšího. Oba vozy mají být shodně osazeny novějšími motory Alfa Romeo Twin Spark o výkonu 190 koní. Máme se na co těšit.


Prameny: vlastní fotografie, technické údaje Berger team