Škoda Fabia Michl Motorsport
Vypsání oblíbených vytrvalostních závodů v našem okruhovém mistrovství bylo pro stáj Michl Motorsport dobrým důvodem
ke stavbě nového vozu. Převážnou část roku 2000 ještě úspěšně proháněl Dan Michl v divizi 1 dobře připravenou Octavii,
na kterou stačil pouze kitový Escort Charouzovy stáje.
Na podzim ale Michlovi pro brněnskou šestihodinovku (20.-21.10.)
připravili odvážnou premiéru: Fabii pro volnou třídu (později označenou M) do 2000 ccm. Tento vůz byl po dobu tří let
nejvýkonější existující Fabií na světě a je překonán až nástupem Fabie WRC v roce 2003.
Ing. Josef Michl při vývoji uplatnil dlouholeté zkušenosti s přípravou okruhových škodovek a zejména posledního jeho vozu,
Octavia skupiny A. Podařilo se opravdu špičkové autíčko. V kvalifikaci na první závod ještě vůz dolaďoval, ale ve warm up
už zajel Dan kolo za 2:19,81, což znamenalo překonání nejlepšího času Octavie Zbožínka a Dlouhého o 0,7 sec. Na voze
zpočátku jenom hořely poloosy a na ně taky odpadla posádka v prvním závodě této Fabie. Pečlivý vývoj přinesl své ovoce
a v roce 2002 získal vůz pilotovaný Danem Michlem vítězství v poháru AČR, a to dokonce před Mercedesem CLK DTM, který vodil
ing. Charouz.
Vůz Fabia MM zachovává základní siluetu seriové Fabie, postupně však pro lepší aerodynamické vlastnosti bylo upuštěno od
jednoduchého rozšíření blatníků nanýtovanými nástavci a byla přepracována celá příď. Došlo ke značnému odlehčení vozu a celý
je pojednán důsledně jako okruhový speciál. Michlovi šli i do takových detailů, že kapota není uložena na pantech, ale odnímá se
jako skořepina u závodních placek.
Původní motor nahradil také napříč uložený čtyřválec z Octavie, převrtaný na hranici objemové třídy 2000 ccm. Stavba motoru
sice vychází z dílů a úprav Octavie Kit Car, ale vzhledem k povoleným volnějším úpravám ve skupině M, zašli Michlovi s úpravami
dál. Poslední verze motoru (1/2 2003) má např. hliníkový blok válců. Výkon motoru je 260 k při 8400 ot./min.
Zajímavostí je elektronika motoru i vozu, kterou Michl Motorsport poskytuje i ostatním týmům. Používá ji mimo jiné i český a
chorvatský Octavia Cup. Vývoj této elektroniky probíhá již asi 10 let a výsledky práce v podobě jak řídící jednotky motoru,
která umí řídit mnoho typů motorů od sériového motoru až po vozidla WRC, jsou vidět v dosahovaných parametrech motorů. S touto
jednotkou úzce spolupracuje Datalogger MM, který zaznamenává zadaná data z podvozku a motoru do paměti. Po každé jízdě je možné
vyhodnotit tato data ve formě grafů, histogramů nebo tabulek a neustále tak vylepšovat nastavení motoru i podvozku.
Na motor navazuje sekvenční šestistupňová převodovka Sadev, řazená pro škodovky typickou pákou tvaru T. Původní problémy s přední
nápravou a poloosami snad definitivně odstranilo kompletní přepracování zavěšení předních kol McPherson. Původní nezůstala ani
nápravnice, bylo použito kovaných hliníkových spodních ramen a nastavitelných tlumičů. Zadní náprava zůstala kliková. Kola jsou
osmnáctipalcová, devět palců široká, kovaná z hliníku. Pneumatiky Dunlop 210/650R18. Přední brzdy AP jsou čtyřpístkové, zadní zůstaly
zachovány sériové včetně brzdových kotoučů, které byly odvrtány pro lepší chlazení.
Hmotnost vozu se nyní snížila až na 800 kg, což vozu umožňuje dosáhnout rychlosti až 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h kolem 4,5 sekundy.
Ing. Dan Michl dosáhl na našich okruzích tyto časy na kolo: Most 2002 1:34.47, Brno 2:14.70.
Černý vůz Dana Michla v roce 2004 stáj Michl Motorsport odprodala do zahraničí, ale v roce 2005 byl postaven druhý exemplář pro
vrchaře Milana Kašpárka. Nejvýraznější změnou (kromě červeného laku) je aerodynamické řešení proudění a výstupu vzduchu pod vozidlem po vzoru
velkých GT okruhových speciálů. Podle informací Dana Michla je druhý vůz v detailech propracovanější a je ještě o pár kilo lehčí.
Vůz prodělal drobné úpravy pro sezónu 2006 - zásadnější bylo použití podvozku od firmy KW a posunutí sedadla řidiče o 30 cm dozadu. K hlavním
změnám došlo na přelomu let 2006/2007. Auto bylo kompletně rozebráno a plechová podlaha byla nahrazena lehčí a zcela rovnou podlahou
z karbonu. Ve spolupráci s p. Kouřilem byl nasazen motor o výkonu 275 k a výrazné práce proběhly na aerodynamice vozu. Zadní křídlo
spočítal letecký inženýr a je docíleno přítlaku při rychlosti 200 km/h minimálně 222 kp. Z důvodu zachování rovné podlahy je výfuk
veden do levé strany vozu. Celková váha vozu se snížila na 780 kg. Takto Ecce Homo Racing Teamem přepracovaný vůz dostal označení
Škoda Fabia Mk1 a udržel se konkurenceschopným v rostoucí konkurenci vozů skupiny M 2000. Vůz dále pilotuje Milan Kašpárek.
Prameny: vlastní fotografie, Michl Motorsport a Ecce Homo Racing Team (technické parametry)
|
|