FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Gazela 2001 (BMW 2002 TiG)


Další z jezdců - konstruktérů, kterým padly do oka pro stavbu závodního vozu tvary a koncepce nejslavnějšího českého kupé Škoda 110 R, byl havířovský závodník Zdeněk Válek. Na rozdíl od všech ostatních kreací na téma 110 R Coupé šel Válek cestou zásadní tvarové přeměny přídě, takže se vůz svým vzhledem víc než čemukoli jinému podobal Porsche 911 RS. Výrazného snížení výšky docílil zakrácením sloupků střechy o 7 cm a snížením v bocích vozu o 8 cm. Příď, všechny blatníky a záď vozu tvořily laminátové skořepiny. Podlahový skelet Škoda doplnil klecový ochranný rám, který celou konstrukci vozu výrazně vyztužil.


Odlehčení vozu přispěla výměna skel ve dveřích za plexisklo a bočních oken za žaluziei (ty byly později nahrazeny také plexi). Také prostor zadního okna byl zakryt kazetovou žaluzií.
Jako pohonnou jednotku použil Zdeněk Válek skloněný řadový čtyřválec OHC BMW Alpina, používaný ve vozech 2002 Ti. Objem motoru 1990 ccm, vrtání x zdvih 89 x 80 mm. Se dvěma dvojitými karburátory Weber a s díly Alpina se výkon motoru dostal na 170 k při 7400 ot./min. Motor byl umístěn podélně před zadní nápravou, na suchou jednokotoučovou spojku Porsche navazovala prototypová pětistupňová převodovka Tatra, která byla později nahrazena vhodnější skříní Hewland.








Chlazení motoru bylo vyvedeno do přídě a nízký náporový chladič byv v prvním roce provozu umístěn před přední maskou, brzy však byl přemístěn do masky. Vůz měl na naše poměry dost nezvyklé pravostranné řízení, doplněné specialitkou - sklopnou řadicí pákou, usnadňující nastupování. Možná Zdeněk Válek při volbě takového uspořádání vyšel ze základní konstrukční poučky, že většina zatáček na okruzích je do prava, tudíž je třeba zatížit vnitřní stranu.
Přední náprava pocházela po nezbytných úpravách ze Škody 110 R. Zavěšení zadních kol tvořily ramena se šikmou osou kývání a poloosy Porsche. Vinuté pružiny byly doplněny tlumiči Koni - Sport. Brzdy na všech čtyřech kolech byly kotoučové Porsche. Elektronové třináctipalcové disky českého výrobce MTX byly osazeny závodními pneumatikami Dunlop. Restaurovaný vůz je v dnešní době "obut" do Michelinů, vpředu 16/53-13, vzadu 23/57-13.




Celkové rozměry vozu 3950x1800x1160 mm, rozvor 2400 mm, rozchod vpředu / vzadu 1405 / 1552 mm. Pohotovostní váha vozu 870 kg.
Dynamické vlastnosti nebyly měřeny, takže lze jen odhadovat podle podobných vozů - zrychlení 0-100 km/h asi za 7 sec a maximální rychlost 200 km/h.


Vůz se na závodních tratích pohyboval v letech 1974 až 1976, v roce 1977 již figuroval jen mezi přihlášenými, ale do závodů ten rok již nenastoupil. Další rok u nás byla skupina B6 omezena objemem 1300 a tak několik velmi zajímavých vozů z našich tratí zmizelo. V letech aktivního závodění byl vůz představován pod názvem BMW 2002 TiG, kde G představovalo název Gazela, pod nímž se prezentuje v dnešní době. Původní barva vozu byla žlutá s černou přední kapotou (to odpovídalo módě i dobovému názoru, že matně černá kapota zamezuje reflexům ve výhledu pilota).
V roce 1974 startoval vůz v Havířově, Ostravě a Mostě a v MR skončil celkově 11. V 1975 obsadil v květnovém Havířově 7. místo (5. pro bodování mistrovství republiky), v závodě hostovali Rakušané Herbert Jerich s Lolou T290 a Willi Rabl na Carreře, kteří suveréně obsadili první příčky. Při tomto závodě jsem Gazelu viděl, ale nedokážu si ji vybavit v paměti, protože špice závodu plně zaujala tehdy mou pozornost. Náchází se na obrázku na stránce o Škodě 200 RS na mostě nad vedoucím H. Jerichem. V Ostravě skončil opět pátý a celkově byl v roce 1975 ve třídě B5 2500 šestý. V roce 1976 vyrazil Z. Válek na Schleiz International, kde dojel na skvělém 4. místě. V Ostravě dokončil na 7. pozici, když se ve 4. kole přechodně propadnul ze šestého po startu až na 9. místo za Tvrdého Alfu Romeo. Na tomto závodě jsem viděl Gazelu podruhé a naposledy.
V roce 2002 zahájil majitel vozu Zdeněk Válek kompletní renovaci vozu a jeho současný stav můžeme vidět na zde uvedených fotografiích. Zdeněk Válek mládne se svým elegantním kupé na závodech a předváděcích jízdách historických sporťáků a jeho Gazela patří k ozdobám na těchto akcích.

na vzpomínkovém závodě Štramberská trúba 2006


Prameny: vlastní fotografie, Válek Autosport (technické parametry)