| |
V roce 1967 připravila továrna AZNP pro mezinárodní šestihodinový závod v Brně dva vozy pro
skupinu B5. Tato skupina povolovala velmi rozsáhlé úpravy na motoru i podvozku a tak vznikly docela
rychlé kreace. Soutěžní podvozek 1000 MB byl odlehčen a nastaven pro okruhové ježdění. Továrna
použila ten nejvýkonější motor, který měla k dispozici: litrový závodní motor připravovaný pro
Formuli 3.
Jeden motor byl zcela shodný s formulovým, byl montován bez větráku a dával výkon 90 k při 8000 ot./min.
Točivý moment 9,2 kpm při 5000 ot./min.
Tyto formulové motory byly vyjímečně vypiplány. Asi jedinné z celé řady motorů typu MB až 130 měly snížený
zdvih a to na 61,3 mm. Při vrtání 72 mm měl motor objem 998 ccm. Klika byla opracována z původního výkovku,
ale z kvalitnějšího materiálu. Zdvihátka a tyčky ventilového rozvodu byly zhotoveny z tenkostěnných ocelových
trubek. K rozšířeným kanálům patřily zvětšené ventily o zdvihu 10 mm. Speciální písty měly dva těsnící
kroužky 1,5 mm a jeden 4 mm stírací. Spodek klikové skříně byl vyroben jako žebrovaný odlitek. Směs do
motoru dodával jeden dvojitý Weber. Výfukové
potrubí bylo z prostorových důvodů natočeno jinak. Chladič vody, oleje a benzínová nádrž byly
umístěny do přední části vozu, což přispělo k eliminaci přetáčivosti vozu. Hlavně se také ušetřil
výkon potřebný k motání ventilátorem. Hrdlo palivové nádrže bylo vyvedeno na přední kapotu. S vozem
st. č. 89 jeli v Brně V. Bobek st. a Fousek. V treninku
to celkem dobře lítalo, ale v závodě odpadli hned na začátku. Myslím, že tehdy nevydržela spojka ty kila
navíc oproti lehké formuli. V každém případě byl položen základ stěhování chladiče do přední části vozu,
což se později začalo používat i v rally a nakonec se dostalo i do seriové výroby (Š 120). Vůz
byl osazen třináctipalcovými elektrony s osmi loukotěmi, které byly typické pro škodovky po mnoho let
a obutý pneu Dunlop SP Sport 5,50 - 13. Jel asi 180 km/h.
Druhý vůz měl ponechán ventilátor a chladič vzadu, trochu delší sací potrubí dalo plošší průběh kroutícího
momentu. Vpředu měl jen dva olejové chladiče. Výkon klesl na 85 k při 8000 ot./min. Na plechových discích
byly pneu Dunlop SP 41 165 - 14. Posádka Žíd - Krček s ním závod dojela, ve třídě B5 1300 obsadila třetí místo
za dvěma Renaulty 8 Gordini.
V národních závodech byla třída B5 vypisována pro objem 2500 ccm (kvůli Tatrám 603) a později 1600 ccm.
Národní řády byly benevolentnější a dovolovaly převrtání přes limit homologované třídy. Tak se u továrních i dalších
vozů postupně zvyšoval objem na 1100 a 1150 ccm i víc. Na obrázku nahoře je embéčko se starovním číslem 2, se
kterým jezdil Oldřich Horsák. Vůz startující na okruhu Štramberská trůba měl v roce 1968 objem 1150 ccm a výkon
120 k při 7000 ot./min. Dociloval 196 km/h.
Prameny: Svět motorů 1967, vlastní fotografie, Časopis VTM 1967
|
|