FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Škoda Chevrolet Super Saloon


Super Saloons byly britské okruhové závody s jednoduchými technickými předpisy: U vozu zachovat boční siluetu - profil a umístění motoru a převodovky (s možností otočit jej). Záďový spoiler nesměl překročit šířku zadního víka.
Nemám vlastní fotografie tohoto vozu, ale myslím, že by tato kuriozita neměla v rubrice o škodovkách chybět. Tak tedy:
Ostřílený pilot kategorie Special Saloons a Super Saloons John Turner se při přezbrojování na sezónu 1974 rozhodnul, že jeho další vůz musí mít motor vzadu, jako jeho dříve úspěšný Hillman Imp. Zbývalo najít vhodnou karoserii, která by pravidlům odpovídala. Koupil u dealera škodovek jednu 110 R a na místě ji nechal odstrojit včetně motoru. Se svým mechanikem Mikem Hannem se pak pustili do práce. Rozebrali Ledu formule 5000 a potřebné díly pasovali do skeletu erka. Podlahu uřízli hned za středovými sloupky a motor zabudovali do tohoto prostoru v pomocném rámu ze 45 mm uzavřených profilů. Kromě tohoto pomocného rámu a bezpečnostního rámu nepotřeboval skelet žádné další zesílení. Tuhost zádě dostatečně držela původní přepážka, za níž byla zabudována nad převodovkou palivová nádrž. Zavěšení pětiprvkové zadní nápravy z formule prý nečinilo také žádné potíže. Motor se zakrýval kapotou, která trošku snížila pekelný hluk v kabině. Vzduch do sání se přiváděl malými lapači u zadních bočních oken.


Zavěšení předních kol z Ledy nešlo použít, protože u ní bylo vše uvnitř trupu. Turner se tedy rozhodl modifikovat původní nápravu obdobným způsobem jako u 130 RS - prodloužit ramena. Výrazné změny se ale dočkaly tlumiče a pružiny. Celou stavbu zjednodušily škodovácké montované blatníky. Nahradily je do stejných míst přišroubované laminátové výlisky, přizpůsobené rozšířeným nápravám a v zádi s mohutnými sběrači vzduchu pro chlazení převodovky a zadních brzd. Největší možný zadní spoiler se stará o zvýšení jízdní stability při vysokých rychlostech, víko pod ním je jako ementál, protože jím jde vzduch k chladičům motorového a převodového oleje. Výfuky jsou vyvedeny nejkratší cestou přes zadní blatníky před koly. Chladič motoru je v přídi, stejně jako u stotřicítek. Velmi strohému interiéru dominuje vysoko posazené sedadlo Corbeau.
Srdce vozu tvoří pětilitrový Chevrolet V8 o výkonu 425 k při 7500 ot/min doplněný pětistupňovou převodovkou Hewland DG 300 s brzdovými kotouči po stranách rozvodovky. Řazení je umístěno nezvykle na šikmé tyči ukotvené v přístrojové desce. Hmotnost bez paliva 865 kg. Přední pneu široké 12", zadní 16". Maximální rychlost 280 km/h.



Vůz po vyřešení problémů s mazáním motoru úspěšně naboural hegemonii Fordů, zaznamenal během 4 měsíců osm vítězství a pět rekordů okruhu. Svým účinkováním výrazně zvýšil zájem o Š 110 R na britském trhu a tak se John Turner dočkal oficiální podpory Škoda Great Britain Ltd.


Prameny: Svět motorů 1975