Škoda Hart Super Saloon
V britském seriálu závodů Super Saloons na konci sedmdesátých a počátkem osmdesátých let pořádně úřadovaly vozy
stavěné na bázi Škoda 110 R,
resp. Š 130 RS. Ve Světě motorů 1980 se o nich objevil malý článek v souvislosti s předvedením tohoto vozu na
brněnském okruhu při GP Brno. Tehdy s ním David Auger zajel kolo průměrem 150 km/h. Jistě by to šlo o hodně víc.
Nepodařilo se mi tenkrát pořídit fotografii a tak mám k dispozici jen jeden darovaný snímek a podklady z příslušného Světa motorů.
Všichni, kdo použili škodovky pro přípravu vozů Super Saloons koncem sedmdesátých let, byli inspirování úspěšnou
stavbou tohoto vozu Johnem Turnerem v roce 1974, kdy použil motor Chevrolet V8.
Vůz, který si tu ukazujeme, patřil stáji Tony Dickinsona a na koncepci se podílel také mladý pilot David Auger.
Tony Dickinson s ním suveréně vyhrál v roce 1981 seriál Wendy Wools 1000 Super Saloon. Od doby, kdy poprvé použil
erko Turner, se ubírala stavba cestou čím dál většího odlehčování vozu, takže z původní škodovky nezůstalo kromě
tvaru téměř nic. Přesněji kliky dveří, jeden stěrač a reflektory. Vše ostatní byl laminát. Vůz stavěli tři nadšenci
po dobu sedmi měsíců. Vůz tvoří podvozkové díly vozu Lola T492. Motor značky Hart 420 R je dvoulitr o výkonu 315 k
při 10000 ot/min, převodovka pětistupňová Hewland. Přední kola jsou zavěšena na závěsech z Raltu formule 2, zadní
z Marchu téže formule.
Vůz díky této "formulové" konstrukci v laminátovém hávu váží suchý pouhých 535 kg a vysoký je pouhých 1080 mm.
Hned v prvních závodech s ním Tony Dickinson zajel rekordní kola na okruzích Castle Combe a Thruxton.
Stáj jezdila s oficiální podporou Škoda Great Britain Ltd.
Kromě tohoto vozu se na britských okruzích pohybovaly další vozy stavěné na bázi siluety Š 110 R:
Tony Sugden používal přeplňovaný Ford BOX a Skot Doug Niven s Mickem Hillem zabudovali do skeletu sedmilitrový
Chevrolet. Obrázky těchto vozů nemám k dispozici.
Prameny: repro Svět motorů 1980, 1982, foto J. Gerle
|
|