FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Škoda Hart Super Saloon


V britském seriálu závodů Super Saloons na konci sedmdesátých a počátkem osmdesátých let pořádně úřadovaly vozy stavěné na bázi Škoda 110 R, resp. Š 130 RS. Ve Světě motorů 1980 se o nich objevil malý článek v souvislosti s předvedením tohoto vozu na brněnském okruhu při GP Brno. Tehdy s ním David Auger zajel kolo průměrem 150 km/h. Jistě by to šlo o hodně víc. Nepodařilo se mi tenkrát pořídit fotografii a tak mám k dispozici jen jeden darovaný snímek a podklady z příslušného Světa motorů.
Všichni, kdo použili škodovky pro přípravu vozů Super Saloons koncem sedmdesátých let, byli inspirování úspěšnou stavbou tohoto vozu Johnem Turnerem v roce 1974, kdy použil motor Chevrolet V8.



Vůz, který si tu ukazujeme, patřil stáji Tony Dickinsona a na koncepci se podílel také mladý pilot David Auger. Tony Dickinson s ním suveréně vyhrál v roce 1981 seriál Wendy Wools 1000 Super Saloon. Od doby, kdy poprvé použil erko Turner, se ubírala stavba cestou čím dál většího odlehčování vozu, takže z původní škodovky nezůstalo kromě tvaru téměř nic. Přesněji kliky dveří, jeden stěrač a reflektory. Vše ostatní byl laminát. Vůz stavěli tři nadšenci po dobu sedmi měsíců. Vůz tvoří podvozkové díly vozu Lola T492. Motor značky Hart 420 R je dvoulitr o výkonu 315 k při 10000 ot/min, převodovka pětistupňová Hewland. Přední kola jsou zavěšena na závěsech z Raltu formule 2, zadní z Marchu téže formule.


Vůz díky této "formulové" konstrukci v laminátovém hávu váží suchý pouhých 535 kg a vysoký je pouhých 1080 mm. Hned v prvních závodech s ním Tony Dickinson zajel rekordní kola na okruzích Castle Combe a Thruxton. Stáj jezdila s oficiální podporou Škoda Great Britain Ltd.

Kromě tohoto vozu se na britských okruzích pohybovaly další vozy stavěné na bázi siluety Š 110 R: Tony Sugden používal přeplňovaný Ford BOX a Skot Doug Niven s Mickem Hillem zabudovali do skeletu sedmilitrový Chevrolet. Obrázky těchto vozů nemám k dispozici.





Prameny: repro Svět motorů 1980, 1982, foto J. Gerle