FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Tatra T2 603 B5




Továrna Tatra Kopřivnice i přes svůj poválečný státní úkol vyrábět náklaďáky a fára pro papaláše nezapomněla na svou tradici v automobilovém sportu. Dokázala dokonce vyrobit monopost Tatra 607, který odpovídal předpisům F1 - prakticky by ovšem vůbec v závodech F1 nestačil a pohyboval se jenom v domácích závodech. Alespoň přispěl k urychlení vývoje motoru pro nástupce Tatraplánu, Tatru 603, která měla představovat vůz vyšší třídy. Tatra 603 se začala vyrábět v roce 1957. V roce 1962 ji nahradil model T2. Na první pohled se poznal podle čtyř světlometů místo tří. Měl vyšší výkon motoru o 10 koní, nějaké úpravy na podvozku a dostal posilovač brzd.


Již od počátku výroby se Tatry 603 zúčastňovaly československých rallye a továrna připravila i tři vozy pro start na rallye Monte Carlo 1960, ale nakonec na zásah „zhůry“ do Monaka neodjely.
S novým modelem T2 se podařilo prosadit účast na vytrvalostní jízdě Liége (další rok Spa) - Sofie - Liege, což představovalo nepřetržitou jízdu cca 92 hodin a 6100 km. Protože se jízda v provozu ukázala nebezpečnou, další ročníky se odehrávaly na okruhu Nürburgring, nadále pod názvem Marathon de la Route.
Pro první okruhový ročník - 1965 - předělala Tatra vozy do kategorie GT, snížila váhu vozů a výkon motoru zvedla pomocí karburátorů Weber na 142 koní. V konkurenci vozů Porche 904 GTS, Ford Mustang a Alfa Romeo QRZ dojely bílé Tatry Vermiřovského a Marka na 3. a 4. místě v GT a 2. a 3. do 2500 ccm.


Pro další ročník byly vozy přestavěny do třídy B5.
Seriová Tatra T2 603 je koncepčně podobná Porsche, vychází totiž z konstrukcí předválečných Tater geniálního konstruktéra Hanse Ledwinky, který se znal s Ferdinandem Porschem a výrazně jej ovlivnil.
Jde tedy o vůz se vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou. Motor je osmiválec do V s objemem 2472 ccm, vrtání 75, zdvih 70 mm, stupeň komprese 8,2 dává výkon 105 k / 4800 ot/min. Krouťák 170 Nm /4000 ot./min. Seriové chlazení obstarávaly 2 dmychadla. Čtyřstupňová převodovka. Pohotovostní hmotnost 1510 kg. Vůz měl uváděnou maximální rychlost 160, ale běžně dokázal podle testů i 170 km/h. Zrychloval z 0-100 za 14,9 s.



Upravený vůz B5 má zachovaný objem seriového vozu, hlavní úpravou je osazení čtyřmi karburátory Weber 35 DCNL, které při stupni komprese 10,5 dopomohly k výkonu 160 koní při 6000 ot./min. Další úpravy na motoru - jiné vačky a výfukový systém, tranzistorové zapalování. V převodovce byly jinak odstupňovány 2. a 3. stupeň a řazení bylo přemístěno na podlahu. Velký význam mělo celkové odlehčení na 1320 kg díky výměně dveří a kapot za laminátové, bočních a zadního skla za plexiskla. Interiér byl odlehčen jednak odvrtáním materiálu, odbouráním zbytečného čalounění a výbavy. Sedací lavice byla nahrazena dvěma skořepinovými anatomickými sedadly. Byly víc vykrojeny zadní blatníky kvůli snadnější práci při výměně kol. Upravena byla zadní náprava k docílení negativního sklonu, byly zkráceny pružiny na nápravách. Oproti verzi GT 1965 byly brzdy AEC nahrazeny lepšími Dunlop, velký vliv na zlepšení jízdních vlastností měly pneumatiky Dunlop SP 185 x 15.

V současnosti bylo možné vídat tento vůz s nesprávnou čelní maskou - se třemi světlomety. Šlo jen o přechodné vyhovění podmínkám účasti na dnech rychlosti v Goodwoodu, kde požadují vzhled vozů do roku výroby 1960. Na této automobilové slavnosti a šou vůz skvěle prezentoval Nor Johny Haugland.

Až dodatečně bylo na renovovaný vůz znovu osazeno ejektorové chlazení, které na Marathon de la Route nemohlo být použito. Toto chlazení, vyvinuté původně pro závodní monoposty T 607 (výfukové plyny táhnou chladicí vzduch kolem válců) snížilo o 20 kg váhu vozu a odstraněním ventilátorů zároveň stoupnul výkon motoru na 170 k / 6300 ot./min. Osmiválec dostal zároveň nenapodobitelný individuální zvuk, dle pamětníků v Goodwoodu připomínající bojové letouny Spitfire. Max. rychlost 195 km/h.

Tatra 603 team uvádí rozvor 2750 mm, rozvod vpředu / vzadu 1520 / 1480 mm. Celkové rozměry 4995 x 1895 x 1450 mm. Nápravy: vpředu vlečená ramena, zadní nezávisle zavěšená, vinuté pružiny.

Vozy Tatra 603 se za dobu své výroby účastnily řady rallye i okruhových závodů nejen na našem území, kde neměly ve své třídě konkurenci, ale i soutěží Poháru míru a přátelství, šestihodinovek v Brně a některých západních soutěží (např. Alpské jízdy v Rakousku). Určitě nejvýznamnější byly právě účasti v Marathon de la Route 1963 - 1967.
Kmenovými jezdci byli zejména Alois Mark, Adolf Veřmiřovský, Stanislav Hajdůšek, Josef Chovanec, Zdeněk Čechmánek, Jaroslav Pavelka, Pělucha, Bohuslav Stiborek a Jindřich Kysučan.
Pro zájemce přikládám originál reportáž ze Světa motorů 1966, proklikne se do nového okna:

text zvětšit text zvětšit




Prameny: vlastní fotografie, stránky majitelů vozů tatra603team.cz a t603-marathon.tatraportal.sk, kniha M. Janků: Tatra