
Sympatický malý roadster tvořil paralelní řadu sportovních aut Triumph k typům TR 2 až 8. Spitfire byl
přímým konkurentem vozům koncernu BMC MG Midget a Austin Healey Sprite. Stejně jako Healey vycházel
konstrukčně z cenově dostupnějšího modelu, což byl u této firmy Triumph Herald. Karoserii vozu navrhl
Ital Giovanni Michelotti a dost se mu povedla. Na sporťák měl i slušný zavazadlový prostor.
Motor o objemu 1147 ccm dostal dva karburátory, novou klikovou skříň, stupeň komprese se zvýšil na 9:1
a výkon se podařilo vyladit na 63 k. Vůz prošel řadou inovací, které bude nejlepší vložit do tabulky.
Typ | Výroba v letech | Vyrobeno ks | Výkon | Objem motoru | Max. rychlost |
4 | 1962 - 65 | 45 753 | 63 k | 1147 ccm | 145 km/h |
Mk2 | 1966 - 67 | 37 409 | 67 k / 6000 | 1147 ccm | 150 km/h |
Mk3 | 1967 - 70 | 65 320 | 75 k / 6000 | 1296 ccm | 160 km/h |
Mk4 | 1970 - 74 | 70 021 | 64 k / 5750 | 1296 ccm | ? km/h |
1500 | 1974 - 80 | 95 829 | 71 k | 1493 ccm | 160 km/h |

Výkon Mk2 byl zvýšen použitím ostřejší vačky.
Mk3 dostal do vínku zvýšený objem motoru, zvednutý nárazník
do úrovně masky kvůli americkým předpisům, komfortnější interiér a novou konstrukci střechy.
Mk4 prošel celkovou vzhledovou modernizací vnějšku i interiéru, kterou opět provedl Michelotti.
Na podvozku byla vylepšena zadní náprava, takže jízdní vlastnosti byly odhadnutelnější. Převodovka
byla plně synchronizována.
Označení 1500 dostal vůz s větším motorem a prodlouženým stálým převodem, takže se zpříjemnila
jízda po dálnici.

Model Mk4 byl již vyráběn kocernem BLMC, takže bývalí konkurenti MG a Austin se stali bratry.
Podrobnější popis Mk4:
Dvoumístný sportovní automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Čtyřválec OHV s vrtáním 73,7 mm,
zdvih 76 mm. Stupeň komprese 9. Objem a výkon viz tabulka. Točivý moment 94,5 Nm při 3500 ot./min.
Karburátory SU HS 2 E. Jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou. Čtyřstupňová převodovka,
na přání rychlopřevod Laycock de Normanville na 3. a 4. stupeň. Žebřinový rám z ocelových podélníků
a příček. Všechna kola nezávisle zavěšena, přední na příčných lichoběžníkových polonápravách, zadní
kola na kyvadlových polonápravách a podélných suvných ramenech. Pérování vpředu vinutými pružinami s
příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu půleliptickým listovým pérem. Teleskopické tlumiče. Brzdy
Girling s posilovačem, vpředu kotuče 229 mm, vzadu bubny s omezovačem. Palivová nádrž 37 l.
Pneu 155 SR - 13. Rozměry 3790 x 1490 x 1125 bez střechy, 1205 mm se střechou. Světlá výška 127 mm.
Rozvor 2110 mm, rozchody 1245 / 1280 mm. Pohotovostní hmotnost 770 kg, nosnost 240 kg. Zrychlení
z 0-100 km/h za 15 s.

Sportovního nasazení se dostalo Spitfiru i v Le Mans, kde zvítězil ve třídě 1300 v ročníku 1965.
Coupé Le Mans se stalo základem pro Triumph GT6 s dvoulitrovým šestiválcem z Triumphu Vitesse.
Zaznamenán je také start Triumphu Spitfire 4 v Rallye Monte Carlo. V roce 1965 jej dovedl tehdy známý
učitel školy smyků a mistr piruet Boby Slotemaker na 14. místě v celkovém pořadí.
Prameny: Svět motorů 1965, 1974 a 1996, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů,
Macbath Graham: Velký obrazový atlas automobilů, vlastní fotografie
|