FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Triumph Spitfire



Sympatický malý roadster tvořil paralelní řadu sportovních aut Triumph k typům TR 2 až 8. Spitfire byl přímým konkurentem vozům koncernu BMC MG Midget a Austin Healey Sprite. Stejně jako Healey vycházel konstrukčně z cenově dostupnějšího modelu, což byl u této firmy Triumph Herald. Karoserii vozu navrhl Ital Giovanni Michelotti a dost se mu povedla. Na sporťák měl i slušný zavazadlový prostor.

Motor o objemu 1147 ccm dostal dva karburátory, novou klikovou skříň, stupeň komprese se zvýšil na 9:1 a výkon se podařilo vyladit na 63 k. Vůz prošel řadou inovací, které bude nejlepší vložit do tabulky.

Typ
Výroba v letech
Vyrobeno ks
Výkon
Objem motoru
Max. rychlost
4
1962 - 65
45 753
63 k
1147 ccm
145 km/h
Mk2
1966 - 67
37 409
67 k / 6000
1147 ccm
150 km/h
Mk3
1967 - 70
65 320
75 k / 6000
1296 ccm
160 km/h
Mk4
1970 - 74
70 021
64 k / 5750
1296 ccm
? km/h
1500
1974 - 80
95 829
71 k
1493 ccm
160 km/h



pozadí Mk2


Výkon Mk2 byl zvýšen použitím ostřejší vačky.
Mk3 dostal do vínku zvýšený objem motoru, zvednutý nárazník do úrovně masky kvůli americkým předpisům, komfortnější interiér a novou konstrukci střechy.
Mk4 prošel celkovou vzhledovou modernizací vnějšku i interiéru, kterou opět provedl Michelotti. Na podvozku byla vylepšena zadní náprava, takže jízdní vlastnosti byly odhadnutelnější. Převodovka byla plně synchronizována.
Označení 1500 dostal vůz s větším motorem a prodlouženým stálým převodem, takže se zpříjemnila jízda po dálnici.


Spitfire Mk4


Model Mk4 byl již vyráběn kocernem BLMC, takže bývalí konkurenti MG a Austin se stali bratry. Podrobnější popis Mk4:
Dvoumístný sportovní automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Čtyřválec OHV s vrtáním 73,7 mm, zdvih 76 mm. Stupeň komprese 9. Objem a výkon viz tabulka. Točivý moment 94,5 Nm při 3500 ot./min. Karburátory SU HS 2 E. Jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou. Čtyřstupňová převodovka, na přání rychlopřevod Laycock de Normanville na 3. a 4. stupeň. Žebřinový rám z ocelových podélníků a příček. Všechna kola nezávisle zavěšena, přední na příčných lichoběžníkových polonápravách, zadní kola na kyvadlových polonápravách a podélných suvných ramenech. Pérování vpředu vinutými pružinami s příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu půleliptickým listovým pérem. Teleskopické tlumiče. Brzdy Girling s posilovačem, vpředu kotuče 229 mm, vzadu bubny s omezovačem. Palivová nádrž 37 l. Pneu 155 SR - 13. Rozměry 3790 x 1490 x 1125 bez střechy, 1205 mm se střechou. Světlá výška 127 mm. Rozvor 2110 mm, rozchody 1245 / 1280 mm. Pohotovostní hmotnost 770 kg, nosnost 240 kg. Zrychlení z 0-100 km/h za 15 s.



Sportovního nasazení se dostalo Spitfiru i v Le Mans, kde zvítězil ve třídě 1300 v ročníku 1965. Coupé Le Mans se stalo základem pro Triumph GT6 s dvoulitrovým šestiválcem z Triumphu Vitesse. Zaznamenán je také start Triumphu Spitfire 4 v Rallye Monte Carlo. V roce 1965 jej dovedl tehdy známý učitel školy smyků a mistr piruet Boby Slotemaker na 14. místě v celkovém pořadí.

Prameny: Svět motorů 1965, 1974 a 1996, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, Macbath Graham: Velký obrazový atlas automobilů, vlastní fotografie