FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Valašský kopec II. 2008



Čas od času se zajedu podívat na závody do vrchu seriálu KW Berg-Trophy, především do Násedlovic a blízkého Slavkova (když se ještě jezdil). Na kopec u Bystřičky jsem vyrazil až v neděli 7. září a nalákal mě tam především start Caterhamu CSR 260, který jsem chtěl vidět v akci na vlastní oči. Nicméně právě tento vůz a jeho konkurence mě vede k obecnější úvaze, co se v tzv. hobby závodění změnilo za posledních 4-5 let.
Před pěti lety se ještě nejezdil Berg Cup, amatérské závody organizovala jiné občanská sdružení, např. Federace motoristického sportu.
I když tuto situaci pozoruji jen zvnějšku, myslím, že se více méně zachoval duch tohoto seriálu. Diváků je poskrovnu a ještě se většinou rekrutují z místních obyvatel, přátel a příbuzných závodníků, takže tempo organizace závodů je takové domácké. Mají-li např. pořadatelé hlad, tak se počká, oni se nají a pak se jede dál. Většina soutěžících stále přespává ve stanech a přívěsech na parkovišti a večer se spolu vesele "druží". Přijeli si prostě užít pěkný víkend se stejnými blázny a pěkně si zazávodit. Někteří jsou přímo nezničitelní, jako např. Marcel Pipek, který v současné době, ve svých 77 letech, pilotuje dvoulitrovou placku PRC. U převážné části těchto skalních hobbystů vidíme stále přibližně stejnou techniku, různě staré a upravené Škodovky, oblíbené Hondy všech generací a Swifty.



Nicméně, před pěti lety stačilo mít na absolutní vítězství např. pořádně upravený Fiat X 1/9 se 150 koňovým dvoulitrem, který si jezdec postavil sám s náklady 100 až 150 tisíc. Ve vozovém parku byla auta, která mě bavila, byly to jiné vozy, než které jezdily ve FASem organizovaném seriálu. Park byl pestřejší - nabušená hranatá Alfa Romeo 75, dvoumotorový Opel Corsa, vytuněná stará Sierra... Nahřívání pneumatik bylo popelkou. Piloti byli zároveň vetšinou mechaniky i staviteli svých závoďáků, pěkně se s nimi pokecalo.





Během dalších let do seriálu postupně vstoupili účastníci, kteří sice závodí také pro zábavu, ale mají mnohem lepší finanční zázemí, umí si sehnat sponzory, jezdí s auty 5x až 10x dražšími než "stará garda", používají nejnovější pneumatiky, které před jízdou nahřívají, mají placené mechaniky. Když se podíváme na prvních 15 v absolutním pořadí nedělního závodu na Bystřičce, najdeme tady kromě dvou formulových vozů 6 špičkově připravených BMW M3 pro skupinu E1, která umožňuje řadu nákladných úprav co se váhy a jejího rozložení týče, aplikaci aerodynamických kitů atd. Nepochybuji, že tyto Bavoráky disponují výkony 350 a víc koní. Dále je tu zmíněný Caterham CSR 260, vyladěný na 269 koní při 500 kg váhy a opatřený sekvenční převodovkou. Jedno BMW startující ve skupině S doplňují 3 Subaru Impreza STi včetně nejnovější verze. Tato drahá děla doplňuje Kolbábkova Sierra, která ovšem aby stačila, prošla náročnou odlehčovací kůrou a kompletní přestavbou, že připomíná cosi, čemu se v dávných dobách říkalo siluety. Druhým "veteránem" je perfektně připravený Němcův VW Golf I.



Aby nedošlo k mýlce, vůbec mně nevadí, že se v seriálu objevili tito jezdci a jejich náročně připravená auta. Rád se na ně podívám, akorát mám obavy, aby svou materiální a technickou převahou neznechutili závody i těm lidem, kvůli kterým kdysi tento typ závodů vznikl. Zatím se seriál těší díky dobré organizaci a přijatelnému startovnému velké popularitě, dokonce přilákal jezdce z Polska, Slovenska a Maďarska. S tím souvisí i rozšíření seriálu na tratě na Slovensku a Maďarsku. Trochu nešťastně se vyčlenily ještě regionální poháry West a East, které ale pro malý zájem jezdců asi příští rok již neuvidíme.
Mám takové přání, aby se pořadatelům nějakou formou podařilo udržet atraktivitu závodů i pro tu skupinu nadšenců, kteří tráví čas ve svých garážích a s pýchou jednou za čas jedou ukázat kamarádům, co se jim od minulého závodu podařilo vlastníma rukama vylepšit. Bez jejich výtvorů a entuziasmu by byla časem KW Berg-Trophy jen horší kopií oficiálního mistrovství.



Pořadí (časy 1. a 2. jízda, zrychlení na 400 m od startu - do kopce a s táhlou pravou zatáčkou):

1. Miloš Zmeškal; Dallara 399 F3; 1:34,022; 1:34,924; 12,990 s
2. Ivo Krampota; BMW M3; 1:37,844; 1:37,002; 14,417 s
3. Pavel Ulman; BMW M3 E36; 1:37,803; 1:37,750; 14,202 s
4. Jiří Sedláček; BMW M3; 1:38,272; 1:38, 063; 14,560 s
5. Martin Šípek; BMW M3 VPT; 1:39,363; 1:38,307; 13,959 s
6. Michal Novický; Formule Reynard; 1:39,384; 1:39,395; 13,866 s
7. Zbyněk Passer; Caterham CSR 260; 1:39,597; 1:42,270; ?
8. Antonín Daniel; BMW M3; 1:42,135; 1:43,141; 14,640 s
9. Silvestr Mikuláštík; Subaru Impreza WRX STi N14; 1:43,929; 1:42,555; 14,979 s
10. Radek Kolbábek; Ford Sierra 4000; 1:43,652; 1:43,573; 14,487 s
11. Norbert Kováčik; BMW M3; 1:43,830; 1:44,274; ?
12. Jakub Klestil; Subaru Impreza WRX STi; 1:44,817; 1:45,358; ?
13. Petr Němec; BMW M3; 1:44,837; 1:45,879; 15,509 s
14. Zdeněk Němec; VW Golf I; 1:46,746; 1:47,256; 15,584 s
15. Zbyněk Klestil; Subaru Impreza WRX STi; 1:46,531; 1:48,649; 15,896 s


Prameny: vlastní fotografie, výsledková listina