FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Watford Cheetah



Na setkání pod štramberskou Trúbou v roce 2006 jsem poprvé viděl elegantní roadster na vysokých úzkých kolech, která předurčovala datování vozu do 50. let minulého století. Z auta se vyklubal pro mě dosud neznámý Watford Cheetah.
Typický výrobek krásného období "garážových" výrobců, kteří se v hojném počtu vyskytovali na území Anglie až do 70. let, kdy byli vytlačeni hromadnou výrobou koncernů.







Cheetah se rozhodla vyrábět trojice gentlemanů, kteří odešli z firmy Tornado Cars LTD, B. J. Millar, K. J. Hynder a J. G. Bound. Název své firmy jednoduše zvolili podle města, kde se firma nacházela - Watfordu - Watford Sports Car Limited. Výrobu zahájili v roce 1959 a i když se v reálu vždy kompletoval celý vůz z jejich dílů, prodávali samostatně šasi za 70 a laminátovou karoserii s vybavením za 130 Liber.
"Gepardy" vyráběla firma Watford v letech 1959 až 1961 a hovoří se asi o 30 ks. I kdyby se dochovaly všechny, každý takový exemplář by byl unikátní sběratelský kousek. Zachovalo se jich ale jen několik, mimo Velkou Británii je pravděpodobně jeden ks ve Švýcarsku, jeden byl nedávno na prodej ve Francii a jeden kus je ve vlastnictví českého majitele - Auto Jelínek. Fotografie velmi slušně restaurovaného vozu červené barvy a výrobního čísla KENT 356 na této stránce jsou pochopitelně právě tohoto kousku.
V době koronavirové r. 2020 jsem dostal mailem fotografie zeleného vozu od sběratele, fanouška a restaurátora mnoha speciálů Ford Yvona. Foto závodního motoru a hlavně rámu, který jsem neměl možnost vyfotit tady s díky vkládám:




Na žebřinový rám z trubek dvou průměrů, který velmi připomínal rám vozu Tornado Typhoon z roku 1958, byla vpředu namontovaná patentovaná přední náprava f. Watford, vzadu pak převzatá náprava z vozu Ford 93 A. Výběr motoru konvenčně padnul na tehdy oblíbený Ford - čtyřválec s rozvodem SV o objemu 1172 ccm (vrtání x zdvih 63,5 x 92,5 mm), který používal v té době např. Colin Chapman do Lotusů Six a Seven a také Tornado. Při osazení dvěma karburátory SU dával 40 koní při stupni komprese 7. Standardně se montovala také odpovídající třístupňová převodovka Ford.
Na rám byla přišroubována velmi pěkná stylová laminátová karoserie, která tvořila jeden celek včetně přepážek. Osazovala se dvěma sedadly, kapotami a dveřmi. Roadster bylo možné opatřit hart top střechou s velkým klenutým plexisklovým zadním oknem; v tomto případě bylo přední sklo uloženo v rámu, který sloužil k ukotvení střechy. Brzdy na všech kolech byly bubnové. Pneumatiky měly rozměr 17", disky ocelové.


Rozvor vozu je 2438 mm a ostatní rozměry nebyly zatím dohledány. Váhu lze odhadovat kolem 500 kg, takže i tak málo výkonný motor dával vozu přijatelnou dynamiku, rychlost cca 120 km/h a zrychlení na 100 km/h za něco kolem 18 vteřin.
Vůz se u nás zúčastňuje jízd historiků, na tratích se pohybuje v časech dosahovaných kabriolety Felicia, případně i seriovými embéčky. Řidiči tohoto vozu jsou Libor Jelínek a Jan Schmidt.

Prameny: vlastní fotografie; leták majitele; webové stránky; Pavlůsek A.: Lotus; foto zeleného vozu Yvon Precieux