FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Byl jsem ve Škoda Motorsportu (2000)


V roce 2000 vypsalo sportovní oddělení Škoda Motorsport soutěž o nejlepší design továrního vozu Škoda Octavia WRC. Jednou z cen byla možnost navštívit prostory Motorsportu. To mne zaujalo a přesvědčilo, že se musím této soutěže zúčastnit. Přes časovou tíseň se mi nakonec podařilo urvat pár hodin a vytvořit válečné malování.
No a v půli května přišel dopis od Martina Hlinského, že jsem získal druhé místo. Porota ve složení Armin Schwarz, Luis Climent a Pavel Janeba mi udělala radost. Přes množství práce jsem se dostal do ŠM až těsně před vánocemi. Velmi sympatická hosteska mě podrobně provedla firemním muzeem a pak už to přišlo. Otevřela se třináctá komnata továrny Škoda. Přiměřený zákaz fotografování, mohl jsem udělat jen několik celkových pohledů. Prostor motorové brzdy a vývojové dílny bez fotoaparátu.
Ve velké hale se skládají vozy pro další soutěž - v té době se pracovalo na dvou nových vozech pro sezónu 2001 - a v regálech se ve vyrovnaných řadách rozkládaly zásoby závěsů kol, brzdových kotoučů, pneumatik pro šotolinu a asfalt, spoilerů a dalších montážních komponentů.


Všude čisto a pořádek. V menší hale se repasovaly převodovky a všechny diferenciály. Nastavení a vykoumání diferenciálů je nekončící proces. Pavel Sibera, tehdy po havárii s berličkami, měl chvilku času na poklábosení a tak pár věcí kolem této práce objasnil.
Největším problémem škodovky byla (a asi ještě bude) oproti konkurenci slabší hodnota a průběh kroutícího momentu. Nezávisle na externích ladičích tak v malé místnůstce motorové brzdy týrá jeden motorář každý motor. Motorová brzda je historický kousek, který se podařilo za tuhé totality dostat přes embargo na počítače ze Spojených států. Tehdejší strategicky hlídaný počítač - asi nějaká 386 ka - je už pořádná šunka, ale svoji funkci stále vzorně plní.




Mohl jsem nahlédnout i do pečlivě uzavřené vývojové dílny, kde se připravují další EVO a každý návštěvník tam nesmí. V té době se řešil nový tvar předního spoileru, posunutí těžiště vozu o trochu dozadu (posunutím sedadel, pedálů a volantu) a co se dělo v řídících jednotkách motoru, to se zvenčí nepoznalo.

S návštěvou jsem byl maximálně spokojený, nádavkem jsem dostal báječný, velikánský nástěnný a úzkoprofilový kalendář Motorsportu pro rok 2001, Velimského knihu Rally 99 a hajdy mrazivým počasím domů.
Doufám, že se ještě někdy do těchto dílen podívám.