
Ani 25 let po ukončení výroby vozu Alfa Romeo GT Junior nenajdeme moc třináctistovek, které by dávaly 103 koní
a jezdily 170 km/h. K tomu přidejme nadčasovou karoserii italské designerské školy. To jsou parametry seriové
verze vozu (v letech 1966 - 1976 vyrobeno 91195 ks), kterou
nepohrdnul ani slavný Luis Chiron. Kdo viděl v jeho televizním medailonku, jak starý pán přesně vede tento
vůz cestami nad Monte Carlem a řadí krátkými údery otevřenou dlaní, smekne před jezdcem i vozem.
A což teprve pro závody určená verze GTA Junior, vyrobená v počtu 447 ks.

Prodávaný základ, než se na něj vrhli stájoví ladiči, měl tyto technické parametry (v závorce původní GT Junior):
Objem 1290 ccm, vrtání x zdvih 78 x 67,5 mm (74x75), stupeň komprese 9 (stejný), výkon 110 k (103 k) při
6000 ot./min, dva karburátory Weber 45 DCOE14 (40 DCOE28). Zdvojené zapalování (jedna svíčka), 4 převodové
stupně, váha 760 kg (930 kg). Brzdy kotoučové na všech kolech (vzadu bubny). Kola 165 HR x 14 (155 SR x 15).
Maximální rychlost 175 km/h (170 km/h). Při těchto údajích však u GTAJ nikdy nezůstalo. Nejlépe vozy připravovala
Autodelta, závodní oddělení Alfy Romeo.
V programu GP Brno 1970 jsou uvedeny tyto hodnoty:
Vůz klasické koncepce upravený stájí Autodelta. Celý motor z lehkých slitin obsah 1290, tehdy ještě vrtání
zdvih serie 74x75 mm, rozvod 2xOHC. Výkon 160 k při 8000 ot./min. Karburátory Weber, dvojité zapalování.
Na přání nepřímé vstřikování paliva Lucas, zvyšující výkon na 172 k při 8200 ot./min.
Pětistupňová převodovka, samosvorný diferenciál. Karoserie s hliníkovými vnějšími panely. Přední kola nezávisle
zavěšená, válcové šroubové pružiny doplněné torzním stabilizátorem. Zadní náprava tuhá, zavěšená na
podélných ramenech a příčně vedená vodítkem a kulisou. Odpružení jako vpředu. Kotoučové brzdy na všech kolech.
Objem nádrže 80 l.
Rozměry 3870 x 1580 x 1320 mm (délka bez nárazníků). Rozvor 2350 mm, rozchod vpředu i vzadu 1350 mm (serie 1310
x 1270 mm). Pneumatiky Dunlop Racing 5,50 Lx14. Váha 760 kg. Maximální rychlost 210 km/h.
Málo vídanou hodnotou v dnešní době byla cena vozu - 29000 šv. franků, tj. jen něco málo dvojnásobku ceny
modelu GT Junior (13000,-).

Úroveň úprav od roku 1967 se neustále zvyšovala. Postupně bylo aplikováno vstřikování paliva Spica, objem se
přiblížil povolené hranici vrtáním x zdvihem 78,3 x 67,5 mm k hodnotě 1296 ccm. Na rozdíl od dnešního trendu
zvětšovat průměr kol a ráfků, u Alfy se postupně dostala kola z 15" na 13", vpředu 9", vzadu 10" šířky ráfku.
Pneumatiky Firestone byly standardem.
Tři automobily GTA Junior zakoupil v době uvolnění komunistické "morálky" brněnský Zetor pro jezdce Jiřího
Rosického, Dušana Velímského a Stanislava Plíhala. Vozy nebyly odladěny do špičkové podoby, ale přesto představovaly
u nás něco mimořádného. Posledně jmenovaný jezdec při prvním závodě v Olomouci 1969 přetočil motor a dále
u nás jezdily jen dva vozy. Byly s nimi odjety i některé závody Mistrovství Evropy v zahraničí. Pozděj jeden z nich
modernizoval A. Tvrdý (nýtované blatníky, 13" kola atd.).
V Mistrovství Evropy továrně připravené vozy neměly mezi Fiaty 128 Coupé, NSU TTS, Mini Coopery S a Škodami
120 S konkurenci. Špičkově je vodili jezdci Carlo Facetti, Sandro Uberti, Massimo Larini, Gianluigi Picchi,
Luighi Colzani a další.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní fotografie; Svět motorů 1971,
1972 a 1974; Motoristická současnost 1972; dobové programy GP Brno
|