FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Alfa Romeo GTAm (také 1750 GTAm)





Alfa Romeo koncem šedesátých let výrazně dominovala v nižších objemových třídách (divizích) mistrovství Evropy cestovních vozů. Pro prestiž značky bylo potřeba zaútočit i na celková vítězství v závodech a tím i pořadí v nejsilnější objemové kategorii. V roce 1970 vstoupila do platností nová příloha J, kde byly definovány tři divize: 1. do objemu 1300 ccm, 2. divize 1301-1600 ccm a 3. nad 1600 ccm. Alfa neměla k dispozici takové vozy, jako BMW Alpine 3000, Ford Capri 2400 a Mercedes Benz 300 SEL. Ale vhodný vůz se přece jen našel.
Model 1750 GT (obr. auta se start. číslem 30) dával k dispozici motor, který šel převrtat až k téměř dvoulitrové kubatuře. Při jeho váze a obratnosti se s tím dalo něco dělat. Od slabších modelů GTA Junior a GTA 1600 se tento model lišil vpředu čtyřmi světlomety - dvěma páry nestejných průměrů. K označení závodních speciálů GTA (Grand Turismo Alleggerita) přibylo ještě malé m - maggiorate, italsky rozšířený.


Závodní stáj Autodelta v Settino Milanen během let 1970 a 1971 vyrobila asi 40 ks této závodní verze. Jejich seriové předlohy měly na kufru označení 1750 (objem 1779 ccm) a později 2000 (objem 1962 ccm). Na rozdíl od GTA Junior a GTA neměly GTAm hliníkovou karoserii, ale byly celoocelové, pouze rozšířené blatníky byly laminátové.
Převrtáním válců řadového čtyřválce z 80 mm na 84,5 mm bylo dosaženo objemu 1985 mm. Rozvod 2xOHC, vstřikování Spica nebo Lucas (v roce 1970, od roku 1971 jen Spica), výkon při stupni komprese 11 byl 208 k při 7200 ot/min. V roce 1971 byl výkon zvýšen až na 220 k - v té době se ovšem Ford Escorty dostaly na 245 k, nicméně jim chyběla vysoká spolehlivost Alfy.
Vozy měly pětistupňovou převodovku, samozřejmě samosvorný diferenciál.


Velkou výhodou závodních alfiček bylo perfektní zavěšení kol a jejich geometrie, zejména speciální zavěšení zadní nápravy příčně vedené svislou kulisou. Vůz měl rozvor 2350 mm, rozchody vpředu / vzadu 1385 / 1360 mm, vnější rozměry 3970 x 1640 x 1320 mm. Obuty byly sliky Firestone 8.0/22.0 - 13 na discích Campagnolo 9Lx13. Váha vozu 1970 byla 900 až 920 kg, další ročník 1971 byl trochu těžší, 950 až 970 kg. Maximální rychlost 240 km/h byla pro většinu okruhů dostatečná.


V roce 1970 za stáj Autodelta S.p.A. startovali Toine Hezemans (NL) a Italové Nanni Galli, S. Dini a T. Zecoli. Doplňovali je D. Krammer (A) a G. Fidanzin za stáj Valvoline RAR. Naprostou hvězdou byl Hezemans, který se stal Mistrem Evropy pro rok 1970 se ziskem 48 bodů, vyhrál závody v Monze a v Brně, druhý byl na Salzburgringu a v Silverstone. V Brně čtyřhodinovku zvládl průměrnou rychlostí 149,46 km/h a dal druhému Huberovi na BMW Alpina 3000 celé kolo.
Rok 1971 byl již náročnější v bojích o celkové pořadí, ale byly jinak rozdělené divize - 1. do 1300, II. do 2000 a III. nad 2000. V divizi II měla Alfa jako hlavní konkurenci BMW 2002 a dravý Ford Escort pilotovaný Fitzpatrickem. Za Autodeltu startoval opět T. Hezemans, dalším skvělým jezdcem byl Facetti, jeli také Gagliardi, Paco a Brambilla. Monzu vyhrál Hezemans celkově. Brno znamenalo vítězství Hezemanse ve II. divizi před hejnem pěti BMW 2002 (Pankl, Stuck...). Tentokrát to byla dvouhodinovkla s průměrem 154,33 km/h. Po 8 závodech sezóny 71 se stal mistrem Evropy Dieter Glemser na Fordu Capri III. divize, druhý byl G. Picchi na Alfě I. divize a třetí byl Hezemans.
V roce 1972 se už GTAm objevovala jen v soukromých rukou, továrna se z mistrovství stáhla.

Pořádně nafotit GTAm jsem mohl až v roce 2020, kdy startovali na Slovakiaringu v serii rakouského Histo Cupu Frank Slama (st. č. 90) na modelu z roku 1970 a Bernd Winkler (st. č. 83) na modelu 1971. V roce 2022 se účastnili rakouští veteránisté jízdy Moravian Wallachia Classic s plně seriovou 1750 (číslo 30) a mírně vytuněnou 2000, uvedenou v startovní listině jako GTAm (číslo 33).



Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní fotografie; Svět motorů 1970, 1971; Ing. Čížek: Mistrovství Evropy cestovních vozů, J. Walz: Alfa Romeo; dobové programy GP Brno