Aston Martin DB4 / GT / Zagato
|
Britská automobilka Aston Martin se svou maloseriovou produkcí vždy pohybovala na pokraji finančního
zhroucení. Prodej vozů přispíval na provoz závodních a závodní vozy svými úspěchy pomáhaly prodeji.
Žádný velký zisk, ale kvalitě vozů to pomáhalo.
DB4 (DB je zkratka jména průmyslníka Davida Browna, který stanul v čele Aston Martinu od roku 1947)
patřil k úspěšným typům firmy. Hliníkovou karoserii navrhla italská Carrozzeria Touring. Šestiválcový
motor objemu 3670 ccm dával výkon 240 k při 5500 ot./min a byl osazen dvěma karburátory SU. Maximální
rychlost se pohybovala kolem 230 km/h. Této základní verze bylo vyrobeno v průběhu let 1958 (uveden
na London Motor Show) až 1963 celkem 1110 ks.
Když se motor v roce 1960 trochu vyladil, přidala se druhá svíčka na válec a vše se posadilo na
zkrácený odlehčený podvozek vznikla verze DB4 GT. Výkon 300 k při 6000 ot./min. již zajišťoval
rychlost přes 240 km/h a zrychlení z 0-100 km/h těsně přes 5 s. Tato verze mohla sice jezdit po
normálních silnicích, ale užití nalezla hlavně na závodních tratích. Vyrobeno bylo do roku 1963 100 ks.
DB4 GT Zagato je specialitka souběžně vyráběná na stejném podvozku jako GT, ale tvary pocházejí
od italského designera Zagata. Vyrobeno bylo 19 ks, takže byly dělány s individuálním přístupem ke každému z nich.
Současného šéfa Astona Martin - Martina Ulricha Beze, který se podílel na konstrukcích vozů Porsche
a BMW Z1, nemohli z varianty s 4,2 litrovým závodním motorem dostat. Ocenil vynikající, přesné a citlivé
řízení a ideální tvarové proporce s krátkými převisy. Obdivoval osobitý styl přístrojů a "spoustu
nádherných detailů". Právě tak si představuje charakter nových vozů Aston Martin, které se připravují
ve vývojových dílnách.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, magazín Speed 2000, vlastní fotografie
|
|