Vždy, když uvidím tento vůz, jsem u vytržení. Jeho lehce snížená záď budí zdání, že vůz neustále akceleruje.
Je nádherný a zvuk jeho třílitrového šestiválce stojí za poslechnutí. Perfektní vyvážení vozu dovoluje jízdu
táhlým driftingem i na suchém asfaltu autodromů. "Big Healey" je vývojovým zakončením řady roadsterů s
označením 100 (BN, M, S, Six).
Každému automobilu, na který sáhl Donald Healey, vdechl sportovní image. Ale A.H. 3000 má kromě toho i velkou
řadu sportovních úspěchů. Byly na něm vychytány všechny nemoci předchozích provedení. Ve třech inovačních řadách
(kterým bychom dnes říkali Evo) bylo vyrobeno v letech 1959 - 1968 celkem 42 926 ks a mnoho z nich putovalo
do USA. Tehdejší požadavky neustále se měnících předpisů ve Spojených státech však paradoxně přispěly k ukončení
výroby, protože se stále prodražovala. I vůz sám již nestačil na Jaguar E Type a Porsche 911.
Motor je řadový šestiválec s rozvodem OHV o objemu 2912 ccm, vrtání x zdvih 83,4 x 88,9 mm, stupeň komprese
9:1.
Především změny karburátorů vedly k vývoji výkonu jednotlivých evolucí: dvoukarburátorová Mk1 měla výkon
124 k při 4600 ot/min., Mk2 se třemi karburátory SU měla 130 k při 4600 ot/min. a Mk3 s dvojitými karburátory
měla 148 k při 5250 ot./min. Kroutící moment se pohybovala okolo 228 Nm při 3000 - 3500 ot./min. Převodovka
čtyřstupňová.
Healeymu se podařilo vyřešit velmi dobře zavěšení kol a v kombinaci s jednoduchým podvozkem měl vůz rozložení
váhy na nápravy 50:50. Brzdy Girling byly vpředu kotoučové průměru 279 mm, vzadu bubnové, od modelu Mk3
s posilovačem. Kola s drátěnými výplety používala pneu Dunlop RS 5,90 x 15. Rozměry vozu (délka x šířka x výška)
4000 x 1524 x 1238 mm. Rozvor 2330 mm, rozchody 1238 / 1270 mm, světlá výška 114 mm. Nádrž objemu 54,5 l.
Pohotovstní váhy Mk1 / Mk2 / Mk3 = 1140, 1159 a 1181 kg.
Maximální rychlost u Mk1 a Mk2 185 km/h, u Mk3 195 km/h. Zrychlení z 0 - 100 km/h se zlepšovalo od 12 směrem k 10 s.
Z mnoha úspěchů při sportovním nasazení vozů Austin Healey 3000 uvedu zajímavou sezónu 1965, kdy koncern BMC současně
nasazoval i Austin Mini Cooper. S Healeym jezdil Makinen, s Mini Aaltonen. Při Monte Carlo vyhrál Aaltonen před
Makinenem, na 1000 jezerech bylo pořadí opačné. Tovární vůz homologovaný pro rally disponoval až 210 k při 6000 ot./min.
Trvající zájem o tento sportovní vůz vedl v roce 1989 firmu Healey k výrobě repliky pod názvem Healey 3500 Mk4
(v Německu jako Healey / HMC) s osvědčeným V8 Roverem. Vůz je sice nacpán lamináty, ale vzhled a pocit z jízdy
je skvělý. Výkony repliky: 224 km/h, z 0-100 km/h za 6,1 s.
Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů; vlastní fotografie; 1 foto Josef Vojáček Irsko;
firemní webové stránky;
Macbeth G.: Velký obrazový atlas automobilů; Svět motorů 1966; magazín Vauhpin Maailma 1989
|