FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Caterham CSR 260 / CSR 200



V roce 2005 připravil Caterham do výroby jednu z nejlepších dosud vyráběných replik legendárního Lotusu Super Seven. Při hledání náhrady motorů MG-Rover v modelech R 400 a R 500, které přestávaly vyhovovat emisním normám EU, padla volba na pohonnou jednotku Ford Duratec. Ta umožnila Caterhamu opět vstoupit na americký trh. V konstrukci nových modelů CSR došlo oproti předchozím Caterhamům také k mnoha inovacím.
Řadový čtyřválec Ford Duratec DOHC - 16 ventilů - má objem 2261 ccm (vrtání x zdvih 87,5 x 94 mm) a je vyladěn ve spolupráci s firmou Cosworth na dvě výkonové verze. Slabší motor pracuje s původními litými písty, výkonější pak má kované písty Cosworth. Cosworth dodává pro oba typy vačkové hřídele a vyladil patřičně řídící jednotky - Ford pro 200 a MBE pro 260 koní. Firma spolu s Caterhamem vyvinula výfukové potrubí systému čtyři do jednoho. Suchou mazací skříň navrhli samostatně v Caterhamu.
Slabší motor dává 200 k při 7000 ot./min., silný 260 k / 7500 ot./min., kroutící momenty 272 Nm při 6200 ot./min. resp. 224 / 5750.
CSR 200 disponuje pětistupňovou a SCR 260 šestistupňovou převodovkou.









Výrazného vylepšení se dočkalo šasi, které konstrukčně vyšlo z verze SV pro "dlouhány" (prodloužený rozvor a větší rozchody). Integrovanou součástí trubkového rámu doplněného hliníkovými panely se stal nový trubkový systém v interiéru. Ten zpevnil páteřovou část středového tunelu nad kardanem v oblasti přístrojové desky a sedadel. Celkově došlo ke zvýšení torzní tuhosti již tak slušně pevného rámu o 25%.
Zcela přepracovaný je systém zavěšení kol. Vpředu zmizely, po vzoru vozů F1, pružící jednotky s tlumiči v útrobách trupu a zadní kola jsou zavěšena na klasických "závodních" trojúhelníkových dvojitých ramenech. Prodloužený rozvor, zvětšené rozchody a nezávislé zavěšení kol podstatně zlepšilo jízdní vlastnosti a komfort na méně rovných a hrbolatých cestách, na kterých bývají Super Seveny dost neklidné.
U tak rychlého vozu, jako je Caterham CSR, bylo nutné zapracovat i na aerodynamice, která byla do této doby (snad kromě replik Donkervoort) poměrně zanedbávána. Žertem se hovořívalo o aerodynamice cihly, ale v době, kdy vůz navrhoval Colin Chapman, jezdily Seveny cca 120 km/h a vše bylo orientováno hlavně na dynamiku vozu. Vůz dostal tvarově přepracovaný a prodloužený nos, přední blatníky jsou aerodynamicky tvarované a ze závodních verzí lze přikoupit a zabudovat malá aerodynamická "lízátka" po stranách přídě. Karoserie, nebo lépe řečeno slupka kolem rámu, je tvořena z hliníkových plechů a kompozitových panelů.





Vůz je osazen kotoučovými brzdami průměru 254 mm se čtyřpístkovými třmeny. Přední kotouče ventilované. Kola 15" s pneumatikami Avon CR500 rozměrů 195/45 R15 vpředu a 255/40 R15 vzadu. Vůz má rozvor 2315 mm, rozchod vpředu / vzadu 1505 / 1465 mm, celkové rozměry 3300 x 1685 x výška 1140 mm s nataženou plátěnou střechou, 1015 mm bez střechy. Světlá výška vozu je 100 mm. Pohotovostní váha vozu je 570 kg. Orientačně se u dvoustovky uvádí spotřeba 7,5 l / 100 km.
Dynamické vlastnosti jen částečně naznačují možnosti tohoto vozu. CSR 200 (2,85 kg na PS) zrychluje z 0-96 km/h za 3,7 s a jede maximálně 226 km/h, CSR 260 (2,2 kg na PS nebo 456 k na tunu) zrychluje za 3,1 s a maximum má 248 km/h. Nepopsatelná je rychlost reakcí na řízení a ohromující jízdní vlastnosti. Majitel stříbrného vozu v České republice si pochvaluje překvapivě dobré chování a komfort jízdy i na našich typických hrbatých a uskákaných silnicích.

Takové auto přímo vybízí ke sportovnímu nasazení. Již v roce 2007 se u nás objevoval CSR 260 posádky Passer - Čábela na amatérských vytrvalostních závodech, konkrétně na závodech 9H Le Most, 12H Le Brno. Letos se kromě nasazení ve vytrvalostních závodech dočkal vůz i přihlášky do seriálu KW Berg Trophy v závodech do vrchu, ale nasazen byl až ke konci sezóny na Valašský kopec. Zde jej pilotoval Zbyněk Passer a další vůz v černé barvě vedl Martin Shenar.




Pro letošní sezónu byl motor v továrně vyladěn na 269 koní (251 Nm) a vůz osazen 6-ti stupňovou sekvenční převodovkou Quaife a samosvorným diferenciálem. K tomu byly provedeny některé adekvátní úpravy. Těžké přední sklo v rámu nahradily lehké plastové "kšilty", což je operace na pár minut (vyšroubování 4 šroubů a zašroubování čtyř šroubů). Další odlehčení (ještě pořád to šlo) zajistil tzv. karbonový kit. Vyšší výkon si vyžádal lepší odvětrání motorového prostoru, takže se na bocích objevily oválné otvory, na levé straně opatřené nasávací kapsou. I když je vůz extrémně lehký - 500 kg - a brzdy nejsou zdaleka tak namáhány jako na velkých plechových vozech, byly přední brzdy opatřeny hadicemi na přívod studeného vzduchu ke kotoučům. K závodním verzím Caterhamů patří neodbytně trubkový klecový ochranný rám, který je na vůz montovaný a tedy odnimatelný. V takové podobě zrychluje Caterham z 0-100 km/h za 2,9 sec. a nejpravdivější parametr pro posouzení závodního charakteru - zrychlení z 0 na 160 km/h a zastavení - dokáže za 11,8 sec.
Pro porovnání s jinými vozy některé dosažené časy v roce 2008: okruh Most (Martin Čábela) 1:49.20; okruh Brno (Martin Čábela) 2:20.68; trať Valašský kopec (Zbyněk Passer) 1:39,597. Za zmínku stojí, že na brněnské trati s novým kobercem dosáhl Donkervoort D8GT vedený továrním jezdcem Denisem Donkervoortem v září 2008 čas 2:16,1. Donkervoort je vůz stejné koncepce (Lotus Super Seven), pouze opatřený karosováním typu coupé.
Měl jsem štěstí, že se našlo trochu času a majitel závodní verze mě svezl pár koleček na okruhu autodromu v Sosnové. Tato nabušená verze disponuje fantastickou dynamikou. Skvěle brzdí, neskutečně akceleruje a zatáčí na nepatrný popud řízením. Pak už jen práce plynem a postřeh na případné kontra. To vše podporováno sekvenční převodovkou, takže po celou dobu na dráze není v dynamice jízdy sebemenší prodleva. Takže díky za další zážitek.

Prameny: vlastní fotografie, webové stránky výrobce