FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Caterham 7 Classic





Nejslabší a nejjednodušší z modelů Seven, které firma Caterham vyrábí již od roku 1973 - Classic - je zároveň konstrukčně i výkonově nejblíže původním Lotusům Super Seven, ze kterých pochází. Konkrétně technickou dokumentaci a výrobní zařízení pro Lotus Type 37 zakoupil dealer Lotusů Graham Nearne z Caterhamu v Kentu poté, co se Colin Chapman rozhodl ukončit výrobu legendárních Sevenů, Elanů a Europe a soustředil se na vývoj GT Elite. U Chapmanových výrobků do té doby obecně pokulhávaly servisní služby a dílenská kvalita zpracování, takže zlepšení těchto parametrů bylo hlavním úkolem Nearna, pokud chtěl dál vyrábět a úspěšně prodávat jinak po dynamické stránce špičkové vozy. Během několika desítek let, co se Seven vyrábí, provedl Caterham několik přepracování konstrukce rámu, karoserie a také došlo k několika obměnám motorů, protože je stále dodržována zásada, používat motory ze seriové výroby jiných automobilek. Z původních Fordů (Twin Cam 1600 disponoval v sedmdesátých letech dokonce 125 k) přešel Caterham k motorům Rover tří objemů 1400, 1600 a 1800 ccm a několika variant výkonů a od roku 2005 se vrací k motorům Ford, mimo jiné i pro nutnost splňovat na kontinentě emisní normu Euro 4. Pokud se ale týká modelu Classic, ten stále setrvává u nejmenšího motoru značky Rover.





Šestnáctiventilový vstřikový čtyřválec s rozvodem DOHC o objemu 1396 ccm pochází z vozů Rover 200, resp. z verze 214 Si, má vrtání 75 a zdvih 79 mm. Při stupni komprese 10 dává na svůj objem velmi slušných 105 k při 6000 ot/min, točivý moment 127 Nm při 5000 ot./min. Převodovka je pětistupňová, pohon zadních kol.
Celá pohonná jednotka je uložena v tuhém prostorovém trubkovém rámu. Přední kola jsou nezávisle a stavitelně zavěšena na lichoběžníkové nápravě tvořené příčnými trojúhelníky, propojenými zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je tuhá typu de Dion vedená Watovým soutyčím. Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči. Brzdy jsou kotoučové, vpředu ventilované. Kola se dodávají standardně 14" s pneumatikami Avon rozměru 185/60-14. Řízení má necelé dvě otáčky mezi krajními polohami rejdu, ale lze zvolit i jiné, méně strmé převody. Všechny ovládací prvky jsou bez posilovačů, ABS a jiných pomocníků...




Karoserie je kombinací leštěného hliníku (bočnice, kapota a záď) a lakovaného laminátu (nos, blatníky). Lakování hliníkových dílů je za příplatek. Za příplatek lze také získat kožené sedačky místo látkových, 6-ti stupňovou převodovku, kompletní příslušenství na ochranu před počasím, tj. plátěnou střechu a dvířka. Když si uvědomíme, že vůz je vlastně stavebnice, kterou si můžeme sestavit doma, lze kalkulovat s mnoha individuálními volbami, např. stavitelnými tlumiči Bilstein, volantem Momo (případně odnímatelným), karbonovými díly, různými zpětnými zrcátky. Řada drobných výrobců se na doplňcích a náhradních dílech pro Seveny obecně úspěšně přiživuje nebo dodává celé vlastní repliky (např. Lolocost).
Rozměry kompaktního autíčka jsou 3380 x 1575 x 1115 mm, rozvor 2225 mm, hmotnost 525 kg. Vůz dosahuje uspokojivé rychlosti 177 km/h (bez přilby a pořádného oblečení v autě fouká skoro víc jako na motorce) a zrychluje z 0-100 km/h za 6,8 s.
V současné době se vůz standardně dodává s předními blatníky obepínajícími kola. Tzv. lopuchy, které jsou k vidění na fotografiích, jsou stylovější, dají se stále pořídit, ale způsobují odlehčování přední nápravy ve vysokých rychlostech. Model Classic je ale určen více k zábavným a relaxačním projížďkám než závodění, takže pěkné Sevenovské lopuchy k vozu více patří a nejsou na závadu. I s nimi si užijete dost zábavy při svižné jízdě na okresních silničkách a jako ryba ve vodě je Classic i na zamotaných motokárových tratích. Že to jezdce baví, je možné pozorovat na třech obrázcích z projížďky po okuhu v Sosnové.



Prameny: vlastní fotografie, firemní stránky Caterham