FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Caterham 7 Roadsport



Padesát let vývoje jednoho typu vozidla se musí projevit v jeho sofistikovaném propracování. Valnou část z této doby se vývojem Chapmanovy konstrukce zabývá firma Caterham a tak jí postupem doby vzešly z praktických požadavků trhu a účelu čtyři modelové řady. Classic pro příjemné projížďky, CSR jako závodní vůz, se kterým můžete přijet na závody po ose, Superlight jako ryze závodní auto. Ale je tu ještě zástupce tvořící hlavní nabídku značky: Roadsport. Auto, se kterým můžete od jara do podzimu jezdit na výlety i do práce (má střechu, dveře, topení, celoplošně vyhřívané čelní sklo, stavitelné čalouněné sedačky a imobilizér), ale jedete-li náhodou kolem místa, kde se závodí, můžete se hned přidat. Je totiž také dostatečně výkonný, lehký a disponuje skvělými jízdními vlastnostmi. Máte pod zadkem auto s 227 koníky na tunu...
Caterham se, po delší době používání velmi vhodných motorů koncernu Rover, obloukem vrátil zpět k motorům Ford. Tak se do jeho vozů dostaly v rozmezí let 2005-2006 motory konstrukce Sigma a Duratec.




Na rok 2009 se zvýšil výkon základní verze motoru, 1,6 Sigma, ze 115 na 120 koní. Šestnáctiventilový vstřikový čtyřválec s rozvodem DOHC, vrtání x zdvih 79 x 81,4 mm, má objem 1596 ccm. Odladěnější motory disponují těmito výkony:
Při stupni komprese 11 125 k při 6100 ot/min, točivý moment 160 Nm při 5250 ot./min. Tento motor je používán ve verzi Academy, která slouží k výuce závodního ježdění.
Druhý výkoný motor 1,6 má 150 k / 6900 ot./min.
Montuje se ještě 2,0 litrový Powertrain (CPT) Duratec o výkonu 175 k / 7000 ot./min.
Převodovka je pětistupňová se stálým převodem 3,92:1, za příplatek je možné mít šestistupňovou.V základní verzi není diferenciál s omezenou svorností. Výfuk je vyvedený před pravé zadní kolo. Ve verzi pro Německo je tlumič výfuku až za zadní nápravou pod koncem zádě vozu.
Celá pohonná jednotka je uložena v tuhém prostorovém trubkovém rámu, který je v posledních letech vařen laserem řízeným automatem a zvýšila se tak již dost vysoká tuhost rámu, při zachování jeho váhy.


Rámy se dělají dva. Jeden je v původních menších rozměrech, druhý, příplatkový, je ve velikosti označené SV. Do SV vlezou osoby vyšší postavy (185 cm a víc), vůz je o 80 mm delší a o 110 mm širší. Přináší to ale o 25 kg vyšší váhu vozu. Podle vyjádření expertů v továrně je kompenzována vyšší hmotnost lepšími jízdními vlastnostmi, takže na testovacích tratích dosahují obě verze stejných časů.
Přední kola jsou nezávisle a stavitelně zavěšena na lichoběžníkové nápravě tvořené příčnými trojúhelníky, propojenými zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je tuhá typu de Dion. Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči Bilstein. Brzdy jsou kotoučové, vpředu ventilované, a díky malé váze vozu nevadnou ani na okruhu. Kola se dodávají standardně 14" s pneumatikami Avon ZV3 rozměru 185/60-14. Pro ně platí totéž, co pro brzdy. Vydrží celou sezónu i při častém závodním nasazení. Řízení má 2,46 nebo 1,75 otáček z rejdu do rejdu. Karoserie je kombinací leštěného hliníku (bočnice, kapota a záď) a lakovaného laminátu (nos, blatníky). V základu má vůz kompletní ochranu před počasím (střechu, dveře, na kterých jsou namontována boční zrcátka), látkové potahy sedaček, topení a čalounění. Lakování hliníkových dílů je za příplatek, stejně jako kožené sedačky, šestistupňová převodovka, 15-ti palcová kola 195/45 R15, odnímací volant Momo, samosvorný diferák, 8 paprskové antracitové disky Alloy, 13 palcová závodní kola, čtyřbodové pásy a spousta dalších věciček a fines.




Rozměry vozu (v závorce verze SV) 3380 x 1575 x 1115 (3530 x 1615 x 1115) mm, rozvor 2225 (2305) mm, rozchod vpředu / vzadu 1270 / 1338 (1446 / 1446), hmotnost 550 (575) kg. Objem nádrže 36 (41) litrů. Kufr 120 (130) litrů.
Vůz dosahuje rychlosti 180 km/h a zrychluje z 0-100 km/h za 6,2 s. Roadsport 150 pak totéž má v hodnotách 196 km/h a 5,3 s, Roadsport 175 je na 222 km/h a 5,0 s.
Věřte mi, že toto auto ale není o maximální rychlosti. Užíváte si především skvělé akcelerace a hbitosti v zatáčkách.



V roce 2009 se začala i u nás jezdit tzv. akademie, což je škola závodní jízdy pro jezdce začátečníky, kteří nemají závodní licenci. Tento způsob výuky a závodění se jezdí v řadě zemí Evropy a je velmi populární. Zájemci získají vůz Roadsport 125 ve standardní výbavě, po teoretickém školení dostanou okruhovou licenci Caterham a pod vedením instruktorů absolvují nejdříve slalomové závody, poté začínají na kratších motokárových nebo klubových okruzích (u nás Vysoké Mýto a Sosnová) jízdami na čas. Po nich následují první kontaktní závody vyřazovacím systémem, kdy proti sobě ve dvou jízdách bojují 3 až 4 jezdci, kteří postupně procházejí vyřazovacím systémem až do finále pro cca 6 jezdců. První rok končí závody na velkém okruhu ve velké skupině jezdců (u nás v Mostě), kde jde už o opravdové závodění. Další rok můžou zájemci získat díly na přestavbu Academy, která obnáší prostorový klecový rám, samosvorný diferenciál, závodní 13 palcové disky se sliky Avon. Správný Academy má jen 525 kg. S tímto vozem už může startovat ve vyšších kategoriích závodů seriálu Caterham a při dostatku talentu a snahy i v mezinárodním finále.
Snímky, které provází tento článek pochází převážně ze závodů ve Vysokém Mýtě v roce 2009, kdy to byl první okruhový závod akademie po paralelním slalomu v Brně. Jezdci se tam vydováděli do sytosti, pár škrábanců na blatnících a jeden utržený, to byla bilance ztrát na těchto bezpečných, ale adrenalinových závodech. I divácky pohledná záležitost.
Závěrem ještě zajímavá informace: s Caterhamem Roadsport dokázal nejrychlejší akademik Jan Paar zajet čas na kolo 0:54,978, což oproti nejrychlejším časům toho dne - 0:51,907 (Zbyněk Charouz na Lotus 2 Eleven) a 0:52,218 (A. Jech, Ariel Atom) není rozhodně špatný výsledek a svědčí o velmi dobré kvalitě tohoto malého nádherného auta. Mimochodem, byl to lepší čas, než docílily ten den KTM X-bow a Opel Speedster.



Prameny: vlastní fotografie, firemní stránky Caterham